• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Blinkande oljelampa Fiat Ducato Multijet 158 hk 2011

boppe

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
6385
Medlemskap
2024
Hej! Finns det någon som vet hur man släcker den blinkande oljelampan som indikerar oljebyte i Fiat Ducato, 2011. Tänkte byta olja o filter själv och sedan försöka släcka lampan. På många bilmodeller finns det ju lite "knep" där man fixar släckandet utan att behöva åka till nån verkstad för just den lilla sakens skull. Har sett att det finns gamla trådar om just blinkande oljelampor i Fiats motorer. Ofta relaterar man ju dessa till partikelfiltret men jag vet inte om det är orsaken i min bil. Oljan bytte jag förvisso förra året och bilen har väl bara körts max 400 mil sedan dess. Tacksam för tips om hur jag släcker lampan på egen hand.//Bosse
 

Kurtzon

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26152
Medlemskap
2024
Hej!
Jag tappar oljetrycket på låga varv o tomgång, när jag ökar varvtalet släcks lampan någon som vet om det beror på dålig olja, filter tex.
Skall prova Reijos tips och se om det hjälper, har bokat tid för besiktning på torsdag vad säger de om lampan lyser?
Tacksam för alla tips.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hej!
Jag tappar oljetrycket på låga varv o tomgång, när jag ökar varvtalet släcks lampan någon som vet om det beror på dålig olja, filter tex.
Skall prova Reijos tips och se om det hjälper, har bokat tid för besiktning på torsdag vad säger de om lampan lyser?
Tacksam för alla tips.
Om lampan beter sig så så är antingen givaren defekt eller så har du verkligen dåligt oljetryck. Absolut inget man skall köra med.
Olje och filterbyte är det första. Blir det ingen skillnad är det verkstaden direkt. Strunta i besiktningen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej!
Jag tappar oljetrycket på låga varv o tomgång, när jag ökar varvtalet släcks lampan någon som vet om det beror på dålig olja, filter tex.
Skall prova Reijos tips och se om det hjälper, har bokat tid för besiktning på torsdag vad säger de om lampan lyser?
Tacksam för alla tips.
Om bilen har fått normal service olja/filter,så skulle min gissning bli att du behöver byta oljetrycksgivaren,MEN det kan vara något helt annat fel,ta den snarast till verkstad,avbeställ besiktningen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om man har tillgång till en OBDII så kan man ju med lite större säkerhet säja felet. Min privata gissning är att lampan gör det den ska talar om att det är lågt oljetryck. Fortsätter man köra är det ett totalras av motorn som kommer inträffa. När lampan tänds är det ofta lite försent redan. När lampan är tänd kan man höra ett mullrande ljud som kommer av att vevaxeln inte får smörjning och vevstakarna börjar slå sönder lagermetallen.
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Hej!
Jag tappar oljetrycket på låga varv o tomgång, när jag ökar varvtalet släcks lampan någon som vet om det beror på dålig olja, filter tex.
Skall prova Reijos tips och se om det hjälper, har bokat tid för besiktning på torsdag vad säger de om lampan lyser?
Tacksam för alla tips.
Kolla oljestickan hur mycket olja som finns i motorn.
 
F

Fd.16159

Guest
Jag tappar oljetrycket på låga varv o tomgång, när jag ökar varvtalet släcks lampan någon som vet om det beror på dålig olja, filter tex.
Med info att oljetryckslampan släcks vid stigande varvtal så finns anledning att tro att det rör sig om att oljepumpens överströmningsventil inte fungerar som den ska.
Det kan vara att fjädern är utmattad eller att det finns föroreningar som hindrar kolvens rörelse i cylinder. Fjäderkraften ska vara anpassad till det oljetryck som är föreskrivet och en förslappad fjäder kan inte uppehålla trycket.
Trycket regleras genom kolvens rörelse förbinder trycksida med sugsida och på så sätt tappar av för höga tryck.

Det finns även sugsil på oljepumpen som är grovmaskad som kan bli igensatt.

Oljetryckskontakten kan naturligtvis också krångla men låter inte troligt.

I vilket fall som helst är det verkstadsjobb om man inte har kunskaperna för arbetet.

Bifogar bilder på olika överströmmare från Iveco motorer som ju är motsvarande i Fiat

SmartSelect_20210502-185638_Drive.jpgSmartSelect_20210502-185430_Drive.jpg
 
Toppen