• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blankdiesel

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
"Sossarna" går ut med att de vill sänka reduktionplikten från 30.5% till 19%. (Det är väl inte val än på ett tag?)
MEN de vill även att vi går över till MK3-diesel. Det var en nyhet för mig iaf

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, med tanke på att det geggar igen sig ibland så var jag och tittade på en husbil som lockade en hel del.
Det var en äldre Concorde på Ivecounderrede med tvillinghjul bak, men bara 8.500mil på mätaren, och knappast utnött eller knappt inkörd trots sin ålder, samt nästan helt orörd sedan ny, och då helt redo för nyinstallation av modernare el, laddning och batterier m.m. samt skattad som tung lastbil ;).

Men grejen som hör hemma i den här tråden var....
Dessutom så var hela bränslesystemet m.m. utbytt för X antal år sedan för den hade fullständigt täppt igen sig och blivit omöjlig att fixa till utan byte av det mesta, med en räkning på 84.000:-, så alltså nyare bränslesystem som bara gått några tusen mil på plussidan också.
Det kommer en fundering på varför det går så illa för en del bilar med miljöutblandad diesel och en del verkar klara sig utan problem.

Kan man möjligen få med pesten från bensinmackens stora tank eller något liknande som ligger som grogrund till eländet som senare sker med en del av bilarna.

(Efter det så kom åter funderingen om jag behöver en rullande sommarstuga eller om det räcker med en normalstor husbil ett tag till.
Rullande sommarstuga förlorade för andra gången nu också.... Men vem vet nästa gång jag ramlar över en fin lågmilad sommarstuga så.... För då är det tredje gången gillt :applaus:.)

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej, med tanke på att det geggar igen sig ibland så var jag och tittade på en husbil som lockade en hel del.
Det var en äldre Concorde på Ivecounderrede med tvillinghjul bak, men bara 8.500mil på mätaren, och knappast utnött eller knappt inkörd trots sin ålder, samt nästan helt orörd sedan ny, och då helt redo för nyinstallation av modernare el, laddning och batterier m.m. samt skattad som tung lastbil ;).

Men grejen som hör hemma i den här tråden var....
Dessutom så var hela bränslesystemet m.m. utbytt för X antal år sedan för den hade fullständigt täppt igen sig och blivit omöjlig att fixa till utan byte av det mesta, med en räkning på 84.000:-, så alltså nyare bränslesystem som bara gått några tusen mil på plussidan också.
Det kommer en fundering på varför det går så illa för en del bilar med miljöutblandad diesel och en del verkar klara sig utan problem.

Kan man möjligen få med pesten från bensinmackens stora tank eller något liknande som ligger som grogrund till eländet som senare sker med en del av bilarna.

(Efter det så kom åter funderingen om jag behöver en rullande sommarstuga eller om det räcker med en normalstor husbil ett tag till.
Rullande sommarstuga förlorade för andra gången nu också.... Men vem vet nästa gång jag ramlar över en fin lågmilad sommarstuga så.... För då är det tredje gången gillt :applaus:.)

M.v.h. JANKRO.
Vatten i tanken är ett krav för att få "biotillväxt".
Kanske den stått uppställd utan full tank samt i växlande temperatur, isåfall är det bara en tidsfråga.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej, med tanke på att det geggar igen sig ibland så var jag och tittade på en husbil som lockade en hel del.
Det var en äldre Concorde på Ivecounderrede med tvillinghjul bak, men bara 8.500mil på mätaren, och knappast utnött eller knappt inkörd trots sin ålder, samt nästan helt orörd sedan ny, och då helt redo för nyinstallation av modernare el, laddning och batterier m.m. samt skattad som tung lastbil ;).

Men grejen som hör hemma i den här tråden var....
Dessutom så var hela bränslesystemet m.m. utbytt för X antal år sedan för den hade fullständigt täppt igen sig och blivit omöjlig att fixa till utan byte av det mesta, med en räkning på 84.000:-, så alltså nyare bränslesystem som bara gått några tusen mil på plussidan också.
Det kommer en fundering på varför det går så illa för en del bilar med miljöutblandad diesel och en del verkar klara sig utan problem.

Kan man möjligen få med pesten från bensinmackens stora tank eller något liknande som ligger som grogrund till eländet som senare sker med en del av bilarna.

(Efter det så kom åter funderingen om jag behöver en rullande sommarstuga eller om det räcker med en normalstor husbil ett tag till.
Rullande sommarstuga förlorade för andra gången nu också.... Men vem vet nästa gång jag ramlar över en fin lågmilad sommarstuga så.... För då är det tredje gången gillt :applaus:.)

M.v.h. JANKRO.
Kanske bättre med en högmilare! Det geggar bara ihop sig när maskineriet står stilla! :D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vatten i tanken är ett krav för att få "biotillväxt".
Kanske den stått uppställd utan full tank samt i växlande temperatur, isåfall är det bara en tidsfråga.
Ja historien berättade inte riktigt när och varför den (för X antal år sedan) hade täppt igen sig. Men så här åratal efter uppgraderingen så var det ju närmast en fördel med massor av nya delar..... Men efter totalt 8.500 mil så hade det säkert även blivit bra med originaldelarna.
Lite ångest fortfarande efter funderingar, Fin som snus... Köpa... För stor... Inte köpa... Vet ej... Storleken jag har räcker... Jäv... vet inte.
När man inte kan bestämma sig så brukar det bli bäst att låta bli.... Och så vart det den här gången också.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mitt intryck från entreprenadbranchen är att ihopgeggade bränslesystem inträffade för ca 7-8 år sedan och längre tillbaka.
Flera av er kommer säker ihåg debacklet med igensatta dieslfilter på personbilar, runt 2012-13?
Mitt intryck är att RME tillsatsen är renare nu, plus jag gissar, tillsatser i dieseln som motverklar oxidation.
Det som hände i dessa fall är vad jag nedan beskriver som "1".

Det finns två huvudmekanismer som kan plugga igen ett dieselsystem.

1, RME beståndsdelen oxiderar och bildar fernissa/lack, som sedan kan klumpa sig och låsa rörliga delar i bränslesystemet som om det vore lim.
Ni har säker upplevt fenomenet med en öppnad flaska linolja som stått ett tag, eller en flaska använd frityrolja, det är det som händer i fall "1".

2, Den andra mekanismen som de flesta verkar tala om, är biologisk tillväxt i tanken.
Denna tillväxt är besvärlig i sig, men kan knappast kassera ett helt bränslesystem.
Det finns ju inget vatten bakom bränslefiltret (i födesriktningen) som kan ge tillväxt i pump och spridare.

Om underhållet varit katastrofalt dåligt så vatten kommit in bakom filtret, skär högtryckspumpen lång före det blir tillväxt.
Om högtryckspumpen skär, DÅ blir det byte av komplett bränslesystem!!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi impulsköpte vår "stora" premiumhusbil som bara hade rullat 3600mil på 10år, den är 20år nu i dagarna och har slagit om till 9000mil i somras.
Ångrar inte en sekund att vi slog till ;)
Lite solbränd, men som ny inne och under, inga haverier, fått bytt en givare till turbon som trilskades ibland, enda jag önskar vore lite mer effekt, men nöjer mej med de dryga150 kusarna, har absolut inte bråttom.
Hoppas den håller livet ut.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vi impulsköpte vår "stora" premiumhusbil som bara hade rullat 3600mil på 10år, den är 20år nu i dagarna och har slagit om till 9000mil i somras.
Ångrar inte en sekund att vi slog till ;)
Lite solbränd, men som ny inne och under, inga haverier, fått bytt en givare till turbon som trilskades ibland, enda jag önskar vore lite mer effekt, men nöjer mej med de dryga150 kusarna, har absolut inte bråttom.
Hoppas den håller livet ut.
Ja den första stora som jag faktiskt missade efter en resa och för lång betänketid var en Euramobil på Mercedes -07 som bara hade gått typ 3.800 mil. för kanske fem år sedan.
Sedan den här Concord'en som jag missade efter mycket funderande med flit faktiskt, båda som nya både under och inne..... Men som sagt, kanske nästa gång.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det ligger en hel del i detta med "höga miltal är bra", naturligtvis med en Brasklapp.

MAN och Iveco Eurocargo, MB Atego och större är konstruerade för mer än 100 000 mil (inte kilometer).
Om man lägger 20-40 tusen mil på ett sådant chassi mår det bara bra av.

Hur det förhåller sig med Iveco Daily kan jag bara gissa, men kamkjedjebytet sker vid 40 000 mil (inte kilometer)

Fiat mfl är kanske en annan sak?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det ligger en hel del i detta med "höga miltal är bra", naturligtvis med en Brasklapp.

MAN och Iveco Eurocargo, MB Atego och större är konstruerade för mer än 100 000 mil (inte kilometer).
Om man lägger 20-40 tusen mil på ett sådant chassi mår det bara bra av.

Hur det förhåller sig med Iveco Daily kan jag bara gissa, men kamkjedjebytet sker vid 40 000 mil (inte kilometer)

Fiat mfl är kanske en annan sak?

Ja, jag tror jag nämnt det här förr någon gång. För rätt länge sedan när jag ofrivilligt hade halkat in i hästvärlden under några år, så sa ett par bekanta med stor entusiasm "Vi har köpt en ny lastbil som vi skall bygga om till häst och bobil......... Och kan ni tänka er.. Den har bara gått 68.000 mil......."
Lite ovan vid sådana värden på bilars mätare så fick jag först en HUPPPP!!!! känsla, innan jag förstod att det var ett beg. lågmilafynd i både transport och hästvärlden....

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det ligger en hel del i detta med "höga miltal är bra", naturligtvis med en Brasklapp.

MAN och Iveco Eurocargo, MB Atego och större är konstruerade för mer än 100 000 mil (inte kilometer).
Om man lägger 20-40 tusen mil på ett sådant chassi mår det bara bra av.

Hur det förhåller sig med Iveco Daily kan jag bara gissa, men kamkjedjebytet sker vid 40 000 mil (inte kilometer)

Fiat mfl är kanske en annan sak?
Vår Ducato -96 har gått 27.000mil utan några större krämpor? Bytt en drivaxel, samtliga motorfästen i år i förebyggande syfte, avgassystem 1 gång,
samt kamrem och vattenpump 2 ggr, bromsskivor och belägg 1 gång, kyl en gång för att vara säker på bra kylning, men egentligen inget märkbart fel på det gamla, ventilationsfläkt bytt en gång efter ca 20 år. Olja och filter varje år sedan vi köpte den -07 med 7500mil.
5:an är fortfarande original, växellådsolja bytt 2 eller 3 gånger.Den körs året runt, och en del med släp.
 
Senast ändrad:

RoLeSoll

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
28608
Medlemskap
2024
Här är en test av olika dieselsorter B7 och eldningsolja. Vilken har mest effekt? Vad ska man tro?
Sök: utube dieseltest
 
Toppen