• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blandade småfix

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Något som retat mig är att det inte finns någonstans att lägga småprylar när man kör utan att rota under instrumentbrädan.
Så jag bockade tilll en hylla av en bit överbliven takplåt. Den skall fästas med den pappersklämma som finns på instrumentbrädans översida.

Hylla1.jpg

Sedan lackerades den mattsvart för att inte ge reflexer i vindruutan.
Baksidan av en tillklippt musmatta fick bli halkfritt underlag i hyllan.

Hylla2.jpg

Så här blev den i bilen. Bitar av den mjuka delen av kardborreband på undersidan fick bli skavskydd.

Hylla3.jpg

Sedan gäller det att organisera i garaget. Trådkorgar från IKEA skruvades fast och blev förvaring för lite stööre prylar.
5-kronorsmuggar likaledes från IKEA passade att hänga på befintliga hyllor och fylldes med div småprylar.

Korgar.jpg

Fyra krokar avsedda för att hänga kläder monterades. Två av dem uppochned, och där fann sladdar sin plats och är ur vägen.

Sladdar.jpg

Utrymme är till för att tas tillvara på, särskilt om man skall göra längre resor.
Så vid forändan på sängarna sattes ytterligare två korgar upp. Utmärkt att förvara strumpor od i.

Korg.jpg

Det var allt för i dag.
//W
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Blandade småfix

Snyggt och prydligt...och detta blev ditt 1000:e inlägg, bra jobbat.

//Tommy
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Blandade småfix

Tack för det. Jag hade ingen aning om att jag skrivit så många inlägg.
Undra på att hustrun tycker att jag spenderar för mycket tid vid datorn.
:D
//W
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Blandade småfix

Tack för det. Jag hade ingen aning om att jag skrivit så många inlägg.
Undra på att hustrun tycker att jag spenderar för mycket tid vid datorn.
:D
//W



praktiska hyllor o grejer du har jerry,, vi ska inköpa lite av den varan idag,,

vill passa på o tacka för sist,,god mat--gott sällskap,,vi hörs,,hälsa inger,,
 
F

F.d. 13559

Guest
Sv: Blandade småfix

Gillade särskilt ert garage och hyllan ovanför sängen. Ska försöka få till något liknande själv.

En sak jag undrat över när det gäller hyllor och lådor som monteras på väggarna. Hur mycket tål väggarna egentligen? När man knackar känns det som om det bara är en liten skiva att skruva i. Men jag har ju sett både TV-apparater och hyllor så så kan inte vara fallet.
Min fråga är alltså: Hur ska man tänka?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Blandade småfix

Konstruktionerna i våra bilar är en avvägningssak mellan vikt, bärförmåga, kostnad mm mm. Vid bilbyggandet så förstärks vissa ihåliga väggkonstruktioner där infästningar för väggen eller mötande väggar samt eventuell utrustning på väggen. Där ett fäste för en TV skall sitta är det säkert en homogen skiva medan det på andra ställen bara är två tunna skivor med pappraster eller cellplast emellan och trä endast runt kanterna.

I ihåliga väggar har jag ibland använt väldigt korta mollyskruvar. Det finns sådana med M4 och M5 skruv som kan monteras i väggar som bara har ca 10mm mellanrum där det inte är önskvärt med genomgående skruv. Jag har då borrat ett hål genom den yttre skivan lagom stort för mollyskruven. Därefter har jag satt i mollyskruven, hållit den med en tång och börjat dra ihop den. Därmed har jag kunnat trycka in pluggen lite mera och dra ihop den ett stycke till. Ofta måste sedan själva skruven bytas mot en kortare och sedan dra ihop mollypluggen ytterligare, eventuellt med ännu ett skruvbyte. Det gäller ju att inte skruven tränger igenom den andra skivan i väggen när skruven börjar dra ihop mollypluggen.

Jag gillar den fiffiga sladdvindan på väggen. Inga lösa kablar som hänger och dinglar och gör fula skavmärken efter många mils körning.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Blandade småfix

Så vat det dags igen. Frugan har hela tiden klagat på att det är dåligt med avställningsytor. (En del blir aldrig nöjda.) Så det var bara att skrida till verket.
:D
I guldgruvan (garaget) hittade jag lite rostfri plåt som jag klippte till, bockade, och svetsade ihop till två fästen som kan träs över väggen mellan pentry och sittgruppen. Jag ville ha hyllan avtagbar, annars hade det varit lätt. (Fy vilket jobb, hade jag vetat hur mycket så hade jag använt plattjärn och lackat det, men jag ville att det skulle vara blankt och fint.)
En bit 12 mm furuplywood sågades till som hyllplan. Efter slipning var frågan hur man hittar bets e d som stämmer med inredningen?
Jag kan svara direkt: Finns inte! Så en slatt overbliven ljus lasyr blandades med en mörkare nyans.
Efter ett par försök såg resultatat hyfsat ut och penslades på hyllan.
Efter detta 3 lager med klarlack som slityta.
Fast med fästena på hyllplanet med hjälp av 8 skruvar.
Så här blev det och frugan är nöjd:

Avlastningsbord_small.jpg

Avlastningshylla2_small.JPG

//W
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Blandade småfix

Hyllan i första posten såg perfekt ut. Det jag tänkte på är att man kanske skulle flocka den, hade sett original ut då.

Peter :)
 

Pricken

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
2746
Medlemskap
2024
Sv: Blandade småfix

Så här gjorde jag!
Råkade ha lämplig skiva och träkonsoller.
Fäste konsollerna med gångjärn mot skivans undersida, skruvade U-formad metall mot konsollerna för att kunna hänga skivan med konsoller mot övre kant på väggen mellan dinetten och köksdelen.
Formatet på den färdiga avlastningsytan stor nog för att kunna ställa bricka eller diskställ mot den.
Lätt att lyfta av och och ställa in i skåp tack vare de vikbara konsollerna.
Mycket uppskattat av hustrun:)

Göran
 

Bilagor

  • IMAG0667.jpg
    IMAG0667.jpg
    1,1 MB · Visningar: 96
  • IMAG0670.jpg
    IMAG0670.jpg
    1,3 MB · Visningar: 89
  • IMAG0671.jpg
    IMAG0671.jpg
    1,2 MB · Visningar: 86
  • IMAG0672.jpg
    IMAG0672.jpg
    1,3 MB · Visningar: 90
Toppen