• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blanda solpaneler

F

F.d. 55624

Guest
Funderar på att installera solpaneler men har några frågetecken som jag skulle vilja ha uträtade. Jag är ute efter ett 12 V system med 200-300 W, men kan i princip inte ha bredare paneler än 60 cm i längder 100-200 cm:
1. Kan man parallellkoppla paneler med olika storlek/effekt?
2. Kan man blanda paneler från olika tillverkare med olika spänning/ström?
3. Är det värt att investera i en MPPT-regulator, ger den mer ström (upp till 30% mer har jag sett!)? Eller är det bättre att utöka paneler? För mig är viktigt att få ut max vid dåliga ljusförhållanden.

Är det någon som vet eller har erfarenhet, tacksam för svar!
/Conny

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Blanda solpaneler

Hej Conny
Dina ytor räcker till, inga problem att hitta paneler.
1. Ja, solpanelerna går utmärkt att parallellkoppla. (Kolla regulatorns maxström)
2. Ja, Paneler från olika tillverkare trivs bra ihop (du skrev 12 v system)
3. Ja, MPPT regulatorn är f.n. den som ger bäst laddning. Men den måste ju ha något att jobba med. Ju mer panelyta desto mer kraft, särskilt vid dåligt ljus. Jag hade börjat med att maximera panelytan. Därefter kanske se över laddningen.

Vi älskar våra solpaneler, hälsar Björn

F

F.d. 55624

Guest

Intressant! Jag var rädd för att det funkade som för batterier, där det sämsta drar ner ett bättre i kapacitet!
/Conny

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hej
Det finns många teorier om det mesta och det finns många olika erfarenheter, som ibland avviker från teorierna... Bäst är det ju när fakta och beprövad erfarenhet stämmer överens.

Din fråga var kort o koncis. Därför ett svar i samma form. Visst finns det avvikelser och fällor men ett mer vetenskapligt svar kommer säkert senare.

Så är det även med batterier. Vadå samma typ, leverans o batch nummer? I långseglarkretsar (JRSK/OSK mfl) är det många som blandar. Så länge batteriet kan hålla > 12,5 volt efter 24 timmar utan last så får det vara kvar i batteribanken, det ger alltid några Amperetimmar. Så det där att det sämsta batteriet drar ner det bästa finns det olika uppfattningar om. Både teoretiskt och praktiskt. Kolla gärna på filmen under: Laddar batterier ur varandra? | Skyllermarks
Hälsar Björn

F

F.d. 15314

Guest

Hejsan Conny
Jag har jobbat med design av autonoma system sen 2001 så nedan finner du råd från branschen..

Svar:

Funderar på att installera solpaneler men har några frågetecken som jag skulle vilja ha uträtade. Jag är ute efter ett 12 V system med 200-300 W, men kan i princip inte ha bredare paneler än 60 cm i längder 100-200 cm:

Svar:

- Ja det kan man MEN om du parallellkopplar en 80W med en 100W så drar du ner 100W panelens maxeffekt. Det skapas en parasitresistans. Samma princip som ett dåligt batteri parallellt med ett bra. Försök hitta standard 100W moduler som är 1190 X 540 X 35. Finns många med bra pris och kvalitet.

Svar: Se svar 1). Man kan men inte optimalt.

3. Är det värt att investera i en MPPT-regulator, ger den mer ström (upp till 30% mer har jag sett!)? Eller är det bättre att utöka paneler? För mig är viktigt att få ut max vid dåliga ljusförhållanden.

Svar:

Lätt. Den billigaste lösningen för att få mer effekt och spara yta.
Alla professionella trackers är MPPT.

/Conny

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Hejsan Conny
Jag har jobbat med design av autonoma system sen 2001 så nedan finner du råd från branschen..

Svar:

Svar:

- Ja det kan man MEN om du parallellkopplar en 80W med en 100W så drar du ner 100W panelens maxeffekt. Det skapas en parasitresistans. Samma princip som ett dåligt batteri parallellt med ett bra. Försök hitta standard 100W moduler som är 1190 X 540 X 35. Finns många med bra pris och kvalitet.

Svar: Se svar 1). Man kan men inte optimalt.

Svar:

Lätt. Den billigaste lösningen för att få mer effekt och spara yta.
Alla professionella trackers är MPPT.

/Conny

Har en 85 w och en 150 w skulle jag få en bättre effekt om jag kopplar ur 85 w då
har kopplat ihop dom i 85 w kopplingsbox med 4 m2 kabel till regulatorn .......?

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

"1. Kan man parallellkoppla paneler med olika storlek/effekt?
Svar:
- Ja det kan man MEN om du parallellkopplar en 80W med en 100W så drar du ner 100W panelens maxeffekt. Det skapas en parasitresistans."

Hmm. På solcellsforum.se så skrivs:
"Förutsatt att de ger (nästan) samma spänning så kan du parallellkoppla dem.

Jag gissar att solpanelerna är avsedda för 12V-system, dvs de har 36 solceller...
Sådana solpaneler har normalt sett en maximaleffektspänning på ca 18V och en öppen spänning på ca 23V. (Se t ex Solpaneler 12V)

Det kommer fungera bra att parallellkoppla solpanelerna, och det kommer ge 25W+50W= 75W maxeffekt.

Däremot skulle det inte fungera lika bra att seriekoppla dem, eftersom du bara skulle få ut den maximala ström som den mindre solpanelen kan ge.
Du skulle då förlora effekt från den större, och du skulle bara få ut ca 25W + 25W = 50W. "

Samma information finns på fler ställen och min erfarenhet säger att det går utmärkt.

På båtar i medelhavet finns oftast en eller två stora paneler på en båge i aktern. Vår och höst så är solen inte lika stark och då ansluter man ytterligare några mindre paneler, parallellt. Det syns tydligt hur laddningsströmmen ökar i samma takt som panelytan ökar.

Hälsar Björn

F

F.d. 55624

Guest

Som vanligt finns flera teorier och erfarenheter, men jag kommer nog att satsa på paneler med samma effekt/spänning/ström för att få ut maximalt vid dåliga ljusförhållanden. Dessutom satsar jag på en MPPT-regulator.
Tack för alla synpunkter!
/Conny

Toppen