• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blanda solceller med CTek D250S Dual och inkoppling på elblock från Nordelettronica

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Då bilen har en stor taksängsbula på taket och tre solluckor på den platta delen så blir det ett pussel med olika storlekar och därmed olika effekt på solcellerna för att få ihop det. Dessa ska kopplas in genom en Ctek D250S Dual.

Min fråga är om jag har förstått det rätt att blandade solpaneler kan parallellkopplas, trots olika effekt? Är det rekommenderat sätt?

Nästa fråga är hur man kan hålla koll på hur mycket solpanelerna laddar när man använder Ctek D250S som regulator, vad rekommenderas där?

Husbilen ifråga har ett speciellt elblock som jag inte hittar någon info om här, från Nordelettronica, NE185 med manöverpanel NE268, bifogar bilder.
Finns där någon här som har erfarenhet från detta elblock och inkoppling i detsamma är jag tacksam för råd och tips innan jag ger mig på det.

Förslag, tips, eller glada tillrop i största allmänhet om hur detta ska kombineras ihop uppmuntras. :)

Bilagor

• iPhone 4S 001.JPG
    iPhone 4S 001.JPG
    1,4 MB · Visningar: 25
  • iPhone 4S 006.JPG
    iPhone 4S 006.JPG
    2,1 MB · Visningar: 15
  • iPhone 4S 010.JPG
    iPhone 4S 010.JPG
    1,8 MB · Visningar: 18
  • iPhone 4S 011.JPG
    iPhone 4S 011.JPG
    2,9 MB · Visningar: 14
  • iPhone 4S 012.JPG
    iPhone 4S 012.JPG
    2,2 MB · Visningar: 25
  • iPhone 4S 013.JPG
    iPhone 4S 013.JPG
    2,3 MB · Visningar: 19
  • iPhone 4S 014.JPG
    iPhone 4S 014.JPG
    2 MB · Visningar: 16

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Blanda solceller med CTek D250S Dual och inkoppling på elblock från Nordelettroni

Parallellkobling av paneler med forskjellig watt styrke fungerer om de har samme antall celler = arbeidsspenning. Det fungerer med noe variasjon på spenningen, men det skal ikke stor variasjon før det er i praksis bare det sterkeste panelet som benyttes. Panelet med høyest solarvolt belastes sterkest og spenningen faller til også neste blir med.

D250S klarer bare å lade med 20A så 250 - 300 W paneler kan mette denne.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Blanda solceller med CTek D250S Dual och inkoppling på elblock från Nordelettroni

De som primärt ska kopplas in är denna 155W tillsammans med denna mindre 60W

Den lilla är 2x36 celler medan den stora tycks bara ha 36...? Innebär det problem?

(Borde ha frågat först och handlat sen men det är lätt att vara efterklok, erbjudandet gällde bara igår ;))

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

36 er normalt antall celler i et "12V" panel med normal arbeidsspenning 17V.
Brukes det små celler så kan det godt være 2x36 celler - enten som to strenger som er koblet i parallell eller en streng av parallellkoblede celler.

Jeg ville selv ikke ha betenklighet med å koble disse to panelene i parallell og de kjører ikke D250S i mettning. Har ikke finlest brukerboken din på elblokken, men ville selv kjørt D250S utenom elblokken og brutt forbindelsen mellom motorbatteri og elblokk til fordel for Dual sin booster ladning. Du mister muligheten til å lese bilbatteriets spenning på panelet og mulig mister du ladning fra elblokkens lader til bilbatteriet - om det finnes. Et D+ styrt rele som kobler vekk bilbatteriet fra elblokk når motoren er i gang vil gi deg i begge deler.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Tack för input. Har fått de första panelerna nu, men saknar fästen och lite annat innan montering kan påbörjas.

Bilagor

• iPhone 4S 001.JPG
    iPhone 4S 001.JPG
    2,8 MB · Visningar: 10
F

F.d. 58365

Guest

Hej med EBL från Nordelletronica så får du en indikation på panelen när du har landströmmen inkopplad. Den triggas av en 12v utgång på tillhörande laddare.
Du ser då även på panelen att det laddas. Jag kompletterade med en batteridator MT 4000 som visar ström vid såväl laddning som förbrukning, och spänning på såväl start som bodelsbatteri. Dessutom får jag en uppskattning över hur mycket batterikapacitet som finns kvar (bodelen) samt uppskattad återstående batteritid vid aktuell förbrukning. Det finns även en inbyggd switch som kan kan kopplas in och ur. I mitt fall har jag använt den till att spänningssätta 220v invertern så jag inte behöver ha den inkopplad hela tiden.
Solpanelen har jag kopplat till en Votronic MPP240 Duo. Strömmen från den går direkt till bodels och startbatterierna. I bodelsfallet via shunten till batteridatorn. På så sätt så får jag mycket bra kontroll över vad som händer vid såväl laddning som förbrukning. MPP240 duon har även utgång för EBL samt AES.
EBL utgången utnyttjar jag inte men jag kommer däremot använda AES utgången framöver till att via ett relä ge ström till kylskåpet

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    364,7 KB · Visningar: 17
  • 2.jpg
    2.jpg
    488,5 KB · Visningar: 12
  • 3.jpg
    3.jpg
    473,9 KB · Visningar: 10
  • 4.jpg
    4.jpg
    451,7 KB · Visningar: 10
  • 5.jpg
    5.jpg
    474,6 KB · Visningar: 9
  • 6.jpg
    6.jpg
    131,2 KB · Visningar: 9

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Sådär, de två första solpanelerna ditpusslade med centimeterpassning. Har nu ett långsmalt område kvar att fylla.
Lyckades Sikaflexa dit fästena utan att limma fast vare sig byxor eller skor på taket :)

Bilagor

• iPhone 4S 005.JPG
    iPhone 4S 005.JPG
    2,4 MB · Visningar: 18
  • iPhone 4S 003.JPG
    iPhone 4S 003.JPG
    2,2 MB · Visningar: 22
Senast ändrad:
Toppen