• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Blanda olika typer av gaser i fast tank

Tracker

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Partille
HBK-Nr
35596
Medlemskap
2024
Hej,
Vi har en fast gasoltank i husbilen och jag undrar om det går det att blanda LPG och Gasol eller måste man bara använda en typ av gas?
 
Senast ändrad:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Lite utdrag om gaser lång text. Finns säker nått fel i texten


Gasol 101, sammanställt från olika leverantörers produktsidor, lite skrönor och myter osv... Bra att veta nu när många tar sina anläggningar i drift.
* Gasolen är flytande inne i gasolflaskan när den är komprimerad, den övergår i gasform när man öppnar och sänker trycket, dvs när man förbrukar gas.
* Gasol är ett begrepp som vi använder enbart i Sverige, produkten består av Propan, eller i vissa fal en blandning 70/30 mellan Propan och Butan. Engångsbehållare innehåller i regel ren Butan, med något enstaka undantag
* De flesta andra länder använder begreppet Propan om gasen eller LPG (Liquified Petrolium Gas) vilket är exakt samma produkt.
*Propan och butan är båda lukt och giftfria i ren form, man tillsätter därför ett luktämne (etylmerkaptan).
* Gasen i t.ex cigarettändare (Butan) är oftast luktfri, det som händer om man "sniffar" denna gas är att man får syrebrist och tuppar av, möjligen snurrar det till lite först... men det är inte giftigt som man ofta skriver i tidningarna... Ett billigare och enklare sätt är att bara hålla andan länge...
* Vid tankstationer är pumpar osv i regel märkta med LPG, förväxla inte detta med tankstationer för fordonsgas CNG (Compressed Natural Gas).
* Propan kan förångas ner till under -40°C men gasen tar värme utifrån för processen inne i gasolflaskan. Därför fungerar flaskor av komposit (glasfiberarmerad plast) dåligt vid kyligt väder, de isolerar från yttertemperaturen betydligt "bättre" än flaskor av stål eller aluminium. Butan förångas inte under 0°C, därför fungerar inte dessa produkter bra i kyligt väder. Andelen butan är större i gasolprodukter som man köper eller tankar i varmare länder, se till att förbruka dessa innan hösten/vintern i Sverige.
* Energiinnehållet i 1kg propan är drygt 12kWh. Man kan enkelt räkna ut förbrukningen på en gasolprodukt om man vet vilken effekt den har, vilket står att läsa i specarna för spis, kyl, värmare osv. Exempelvis har värmare från Alde och Truma som båda kan prestera runt 6kW vid full effekt, en förbrukning runt 400gr/timme.
* Trycket inne i alla gasolbehållare, oavsett typ och modell är runt 8-9 bar vid 20°C, och är konstant ända intill den sista droppen flytande gas har förångats. Därför kan man inte se kvarvarande gasolmängd på en ansluten manometer, vilket ibland sägs i reklam osv för dessa. Efter reduceringsventilen och ute i hela bilens rörsystem är trycket endast 0,03 bar.
* När du öppnar ventilen på gasolflaskan så räcker det med ett kvarts varv, just pga att trycket är så högt inne i behållaren. Reduceringsventilen kan lätt reglera till rätt tryck och flöde redan vid liten öppning av ventilen. Öppnar man för fullt ända till stopp så finns en viss risk för läckage i ventilen efter en tid.
* Vid fyllning av lösa gasolflaskor vägs gasen in och man betalar per kg medan fasta tanklaskor har inbyggd flottör som stänger när nivån har nått rätt nivå. Därför betalar man per liter vid tankning av dessa.
* Svenska gasolflaskor har en vänstergängad POL-anslutning, därför heter flaskorna t.ex P6/P11 eller PA11, PC5/PC10 osv. De blå mindre campingflaskorna har en högergängad 14mm anslutning.
* I bland pratas det om olja som bildas och att fyllning istf byte av flaskor skulle innebära mera olja osv. Det förekommer en liten del olja i alla industriella anläggningar med gasol som transporteras i gasform, denna samlas i lågpunkter osv i större anläggningar. Den gula oljeliknande vätskan som ibland hittas i gasolfilter kommer inte från denna oljan utan från det luktämne (etylmerkaptan) som kondenseras och fälls ut om gasen får stå stilla under tryck en längre tid. Gasolfilter rekommenderas alltid för att hindra att "oljan" når reduceringsventilen och förstör denna i förtid.
* Gasolflaskor skall alltid förvaras och transporteras stående, i annat fall kommer inte säkerhetsventilen att kunna fungera som tänkts. Denna sitter under en röd plasthatt på motsatt sida av slanganslutningen på gasolflaskans öppningsventil.
 
Senast ändrad:

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Snälla Magnus Strandberg, förvilla inte TS är du snäll. Han frågar efter motorgas (LNG) som är samma sak som gasol .Det du kallar motorgas (CNG) har handelsbeteckningen fordonsgas och är absolut inte lämpligt att tanka i en gasoltank. Läs din egen inlaga så ser du skillnaden på beteckningarna på resp.gas. Motorgas = LNG och Fordonsgas = CNG. Samtidigt kan jag hålla med om att det är förvillande med de svenska beteckningarna vilket är en ännu större anledning att hålla isär produkterna när man pratar om dem.

Mvh /Roland
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Från wikipedia:

Benämning[redigera | redigera wikitext]​

"Gasol" är ett svenskt handelsnamn för gasen. I Finland kallas den "flytgas". Den internationella benämningen är LPG (Liquefied Petroleum Gas) och inom godshantering kallas den "kolvätegasblandning, kondenserad n.o.s."

När gasol används som fordonsbränsle kallas den "motorgas".
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Snälla Magnus Strandberg, förvilla inte TS är du snäll. Han frågar efter motorgas (LNG) som är samma sak som gasol .Det du kallar motorgas (CNG) har handelsbeteckningen fordonsgas och är absolut inte lämpligt att tanka i en gasoltank. Läs din egen inlaga så ser du skillnaden på beteckningarna på resp.gas. Motorgas = LNG och Fordonsgas = CNG. Samtidigt kan jag hålla med om att det är förvillande med de svenska beteckningarna vilket är en ännu större anledning att hålla isär produkterna när man pratar om dem.

Mvh /Roland
Jag såg att han hade plockar bort CNG i sitt inlägg i efterhand
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Jag är helt säker på att ämnet i tråden INTE är LNG.

Motorgas och LNG är inte samma sak.
Det börjar bli farligt nu.
Ja, det börjar bli farligt är felaktiga uppgifter skrivs här. Motorgas och gasol ÄR samma sak. Se bif text:



Välkommen till:


ALUGAS Sverige

Faktaruta Gasol​

Lite baskunskap om gasol.

Gasol är ett handelsnamn som används i Sverige för de kondenserande gaserna propan och butan, samt för blandningar av dessa två.
Utomlands, och alltmer även i Sverige, används benämningen LPG (Liquified Petroleum Gas) som beskriver att det är en kondenserad gas.
Gasen befinner sig i vätskeform vid normal hantering och lagring. Med kondenserad menas att den hanteras i vätskefas under tryck vid lagring och distribution.
Motorgas är det handelsnamn gasol/LPG får i Sverige när gasen används som motorbränsle. Motsvarande Autogas i Tyskland och LPG i de flesta andra länder i Europa. Som synes har man svårt att finna en gemensam benämning vilket tyvärr ofta leder till förväxlingar och osäkerhet för konsument.

Skillnaden mellan propan och butan är i huvudsak deras kokpunkt, d v s den temperatur vid vilken gasen övergår från vätska till gas vid atmosfärstryck.
Propan har kokpunkten -42 grader C och butan ca 0 grader C. Detta betyder att butan inte har förmåga att koka av och bilda tryck i gasflaskan vid temperaturer under 0 grader C.
I Sverige överväger användning av propan medan man i Sydeuropa använder inblandning av butan eller i vissa fall ren butan.
Det finns fem olika klassificeringar, benämnda A-E, av blandningsförhållandet mellan propan och butan. Denna klassificering används som specifikation på de blandningar som används i respektive land och årstid.

Fordonsgas, som består av metangas, är ett av flera handelsnamn för drivmedel avsett för personbilar och lastbilar. Beroende på framställningsmetoden kan det också heta Biogas eller CNG. I Tyskland förekommer benämningen Erdgas på fordonsgas.
Fordonsgas består av metangas som är den huvudsakliga beståndsdelen i naturgas.
Om metangas framställs via rötning av t ex slam eller organiskt avfall får den handelsnamnet Biogas.
Fordonsgas tankas i gasfas vid ett avsevärt högre tryck än propan.

Trycket vid tankning i en tankstation för Fordonsgas är drygt 200bar vilket är tio gånger högre än det maximala trycket i en gasolflaska.

Det finns även flytande metangas på ett fåtal tankställen i Sverige, handelsnamnet är då LNG (Liquified Natural Gas) eller LNB (Liquified Bio Gas).

Olyckligtsvis är det så att man i Sverige har valt handelsnamn som är lätta förväxla med varandra. Fordonsgas och Motorgas ligger nära varandra associationsmässigt.

Komplicerat? Kanske inte eftersom kopplingar för tankning av de olika produkterna inte passar mellan systemen!

Passar inte kopplingen så tanka inte!
Då är ni på fel plats för att fylla tankflaskorna eller gasoltanken!

Mvh / Roland
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I ditt första inlägg skriver du att LNG och gasol inte är samma sak.

Om du läser vad Alugas skriver i det inlägget jag bifogade så är LNG och gasol samma sak
Det är fortfarande inte samma sak. Om man om möjligt tankar fel blir det livsfarligt.

LNG = Liqified Natrual Gas. Kondenserad naturgas.
Naturgas = metan
Kondenserad, förvaras vid -160 grder celsius.

Inte mycket gemensamt med gasol/motorgas, som är samma sak. När gasol används som fordonsbränsle kallas den "motorgas".
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
I ditt första inlägg skriver du att LNG och gasol inte är samma sak.

Om du läser vad Alugas skriver i det inlägget jag bifogade så är LNG och gasol samma sak
LIVSFARLIGT. Nu får du läsa på och inte förvilla alla.

Fordonsgas = Erdgas = Biogas = LNG = CNG = LNB = flytande naturgas = METANgas.
Vilket också Alugas beskriver i ditt inlägg ovan.

Autogas = Motorgas = LPG = GASOL = butan/propan eller propan eller butan.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Hej .Tråkigt att du inte läste mitt inlägg 11 innan du skrev.
Mvh /Roland
LIVSFARLIGT. Nu får du läsa på och inte förvilla alla.

Fordonsgas = Erdgas = Biogas = LNG = CNG = LNB = flytande naturgas = METANgas.
Vilket också Alugas beskriver i ditt inlägg ovan.

Autogas = Motorgas = LPG = GASOL = butan/propan eller propan eller butan.
 

Tracker

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Partille
HBK-Nr
35596
Medlemskap
2024
LIVSFARLIGT. Nu får du läsa på och inte förvilla alla.

Fordonsgas = Erdgas = Biogas = LNG = CNG = LNB = flytande naturgas = METANgas.
Vilket också Alugas beskriver i ditt inlägg ovan.

Autogas = Motorgas = LPG = GASOL = butan/propan eller propan eller butan.
Tack, efter alla turer och ofrivilliga felskrivningar känns det som det klarnat i gasmolnet. LPG/GASOL funkar bra i tanken till kyl, vv, värmare och spis medans LNG/CNG INTE skall användas för detta, visst är det rätt uppfattat, vill ju inte tanka fel men det bör väl inte gå om man använder rätt kopplingar.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ja, helt riktigt: DET GÅR INTE ATT TANKA FEL GAS OM MAN ANVÄNDER DE MUNSTYCKEN SOM SITTER PÅ TANK RESPEKTIVE PUMP. Det är när mindre vetande personer börjar knåpa ihop egna adaptrar som det blir livsfarligt och folk dör, inte av gasen i sig utan av explosionen som följer av att fel gas med betydligt högre tryck används i gasolanläggningar med lägre tryck.

Det tål att upprepas vad Turbobosse så tydligt skrev i inlägg #13:

Autogas = Motorgas = LPG = GASOL = butan/propan eller propan eller butan.

Fordonsgas = Erdgas = Biogas = LNG = CNG = LNB = flytande naturgas = METANgas (som har ett betydligt högre tryck).

//Michael, medlem
 
Toppen