• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blanda koppar/mässing och stål i gasolinstallationen?

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
989
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag tänker montera ett utvändigt gasoluttag på husbilen. Det finns en ledig plats i ventilblocket vid spisen och uttaget skall vara i närheten så det blir en kort rördragning. Befintliga rör i bilen är av förzinkat och lackerat stål (standard på tyska bilar?), ventilblocket är mässing med muttrar i galvat stål, rörstudsen på utvändiga uttaget är stål.

"Regel A" säger att man inte skall blanda olika material i systemet. Den är redan bruten i och med mässingen i ventilblocket. "Regel B" säger att skärringen i en rörkoppling måste vara minst lika hård som materialet i röret. Kopplingen till utvändiga uttaget skall alltså ha en skärring av stål.

Frågan är vad som är bäst val för min komplettering, använda uteslutande stål eller ta den lite enklare vägen att använda kopparrör och mässingsdelar (undantaget skärringen)? I svenska campingbutiker/gasolfirmor verkar kopparröret och mässingsdelar vara dominerande, i tyska tillbehörskataloger tycks det finnas mer både - och.
 
Lösning
Ett sent tack för svaren, de bekräftade vad jag själv trodde.

Jag valde ändå att använda stålrör, ville ha det enhetligt med det befintliga. Var lite osäker på hur det skulle funka att bocka rören men det gick utmärkt med Biltemas enkla rörbockningstång, i synnerhet med lite smörjfett på glidytorna.

I bilden återstår att fästa det hela med några rörklammer.

1620229782893.png

1620230146909.png

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nackdelen med koppar är att det "härdar", blir hårdare, av vibrationer. Det blir inte stål. Det sagt så är kopparrör regel i gasolinstallationer i Sverige tillsammans med mässingdetaljer.

Galvanisk korrosion pga blandning av material tror jag är en minimal risk i en husbil så länge det inte sitter "utomhus".

MVH
hans
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag tror inte heller det är någon större risk att använda kopparrör och mässingsdelar när man drar för lite nya gasolinstallationer. I vissa sammanhang verkar det finnas krav på att kopparrör skall klamras tätare typ 30cm eller så, men det bryr sig ju inte husbilstillverkarna om så........
Även kranar och flamsäkringar m.m. i gasolsystemet är ju en salig blandning av koppar, mässing och ståldetaljer från början.
Jag undrar om det ev. inte blir besvärligare läge att blanda material när det finns något lite mer ledande inne i rören som ex. vatten.
För att säkra vid klämkopplingarna så kan man ju lägga någon droppe med gastätning vid klämringen innan man drar åt för att säkra tätningen lite mer, för just själva trycket i ledningarna är ju nära noll :rolleyes:.

Men jag skrev mest inlägget för att jag måste erkänna att både när jag drar nya bromsrör, och även i andra sammanhang som ex. gasolrör så gillar jag kopparnickelrör i stället. Nästan lika tåliga som rostfria rör men lättare att bearbeta.
Det är ju lätt att köpa bromsrör av kopparnickel fast grövre dim. är sällsyntare, men det finns i alla fall både 6, 8 och 10m.m. hos Verktygsboden i Borås om någon är intresserad.
Köp Connect Bromsrör, koppar/nickel 8 mm hos Verktygsboden.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Knut hann före mig med tanken på att det behövs vatten eller något ledande i rören så då stämmer det säkert :bye:.
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
989
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ett sent tack för svaren, de bekräftade vad jag själv trodde.

Jag valde ändå att använda stålrör, ville ha det enhetligt med det befintliga. Var lite osäker på hur det skulle funka att bocka rören men det gick utmärkt med Biltemas enkla rörbockningstång, i synnerhet med lite smörjfett på glidytorna.

I bilden återstår att fästa det hela med några rörklammer.

1620229782893.png

1620230146909.png
 
Lösning
Toppen