Hej kunskapsbanken!
Vår husbil är en Knaus Van 550, 2008. Både startbatteriet och bodelsbatteriet har suttit i sedan bilen var ny. Det är vanliga syrabatterier som kan fyllas på. Laddaren heter Calira LG 616-DS/IU. I våras monterade jag en 100 watts solpanel och en Tracer regulator och kopplade regulatorn till bodelsbatteriet. Jag hade inte väntat mig att få någon laddning via solpanelen till startbatteriet, men så blev det. När bodelsbatteriet blivit fulladdat, så börjar även startbatteriet laddas. Det blev en liten bonus.
Nu märker jag att bodelsbatteriet laddas ur snabbt och tänker byta. På Tracern finns inställningsmöjligheter för "Sealed lead acid battery", "Gel battery" och "Flooded battery". I nuläget står regulatorn på "Flooded battery". Jag har tittat på Biltemas SMF-batteri art.nr. 80-90. Med detta batteri bör man väl välja inställningen "Sealed lead acid battery" på regulatorn? Då uppstår frågan, hur går det då när regulatorn kopplar in startbatteriet? Spelar det någon roll? Jag har även funderat på ett AGM-batteri, men då detta ska laddas med högre spänning, blir jag osäker. Tacksam för svar och tips!
Trevlig fortsättning på sommaren!
H
Vår husbil är en Knaus Van 550, 2008. Både startbatteriet och bodelsbatteriet har suttit i sedan bilen var ny. Det är vanliga syrabatterier som kan fyllas på. Laddaren heter Calira LG 616-DS/IU. I våras monterade jag en 100 watts solpanel och en Tracer regulator och kopplade regulatorn till bodelsbatteriet. Jag hade inte väntat mig att få någon laddning via solpanelen till startbatteriet, men så blev det. När bodelsbatteriet blivit fulladdat, så börjar även startbatteriet laddas. Det blev en liten bonus.
Nu märker jag att bodelsbatteriet laddas ur snabbt och tänker byta. På Tracern finns inställningsmöjligheter för "Sealed lead acid battery", "Gel battery" och "Flooded battery". I nuläget står regulatorn på "Flooded battery". Jag har tittat på Biltemas SMF-batteri art.nr. 80-90. Med detta batteri bör man väl välja inställningen "Sealed lead acid battery" på regulatorn? Då uppstår frågan, hur går det då när regulatorn kopplar in startbatteriet? Spelar det någon roll? Jag har även funderat på ett AGM-batteri, men då detta ska laddas med högre spänning, blir jag osäker. Tacksam för svar och tips!
Trevlig fortsättning på sommaren!
H