• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blanda batterier.

HenryB

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14314
Medlemskap
2024
Hej kunskapsbanken!
Vår husbil är en Knaus Van 550, 2008. Både startbatteriet och bodelsbatteriet har suttit i sedan bilen var ny. Det är vanliga syrabatterier som kan fyllas på. Laddaren heter Calira LG 616-DS/IU. I våras monterade jag en 100 watts solpanel och en Tracer regulator och kopplade regulatorn till bodelsbatteriet. Jag hade inte väntat mig att få någon laddning via solpanelen till startbatteriet, men så blev det. När bodelsbatteriet blivit fulladdat, så börjar även startbatteriet laddas. Det blev en liten bonus.
Nu märker jag att bodelsbatteriet laddas ur snabbt och tänker byta. På Tracern finns inställningsmöjligheter för "Sealed lead acid battery", "Gel battery" och "Flooded battery". I nuläget står regulatorn på "Flooded battery". Jag har tittat på Biltemas SMF-batteri art.nr. 80-90. Med detta batteri bör man väl välja inställningen "Sealed lead acid battery" på regulatorn? Då uppstår frågan, hur går det då när regulatorn kopplar in startbatteriet? Spelar det någon roll? Jag har även funderat på ett AGM-batteri, men då detta ska laddas med högre spänning, blir jag osäker. Tacksam för svar och tips!
Trevlig fortsättning på sommaren!
H

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Blanda batterier.

Grunnet spenningsfall i kabel bobatteri - EBL - bilbatteri så er det ingen fare med høyere spenning på bobatteri for Calira sin ladning av bilbatteri. Dette er en ren sammenkobling som er spenningsstyrt når bobatteri er over en spenning og bilbatteri under en annen spenning. Samme logikk finnes i CBE sin EBL.

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Blanda batterier.

Hej kan ni hjälpa mig vill har en bodelsbatterie till nu har jag 70AHdet räcke inte långt vill sätta en batterie till hur gör man tack behöver hjälp :mcride:volker

Toppen