• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bladlöss

F

F.d. 53074

Guest
Hej!
Snacka om avvikande ämne... Men på ett vis hänger min fråga ändå ihop med husbilar. I våras plockade vi med oss en Hibiskus från vår trädgård i Spanien. Vi stuvade in den i bagageutrymmet på husbilen (där kom kopplingen!) och när vi 4 dygn senare lastade ur den hemma i Karlstad hade nya blommor slagit ut. Livskraft var ordet. Blomman fick tillbringa sommaren på vår terrass. I oktober tog vi in den (blomman alltså, inte terrassen) och kort därefter fick den bladlöss. Inga andra växter i huset har bladlöss, så man kan ju undra. Såpvatten fungerade inte. Har någon förslag på en annan kur som förhoppningsvis är verksam??

Kjell :eek:

F

F.d. 3067

Guest
Sv: Bladlöss

Hej!

Har du provat med att slå i lite t-sprit i ditt såpvatten?

/Gunnar

Senast redigerad av en moderator:

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Spola av den med kallt vatten särskilt på undersidan av bladen. Upprepa detta några gånger med några dagars mellanrum så att ev ägg hinner kläckas men inte lössen hinner lägga nya. Går lättast att göra utomhus med ett sprutmunstycken på trädgårdsslangen.

Hjälper inte detta så behövs nog någon kemikalie. Kolla med någon handelsträdgård.

Hibiskus är en härlig blomma. Har ett par som vi för flera år sedan tagit hem som stickling från Kreta. Den ena trivs hur bra som helst medan den andra verkar sakna något.

EssoJ

F

F.d. 53074

Guest

Tack för dom råden! T-sprit har jag aldrig hört talas om i såna här sammanhang, men kanske skulle det gå lika bra med en skvätt whisky..? För det har jag hemma nämligen. Vattenbehandlingen ska definitivt testas! Funkar inte det får jag väl köpa T-sprit.
Nu har vi packat husbilen och i morgon bitti startar vi färden mot Spanien, så grannfrun får brottas med hibiskusen då vi är borta. Ha det!

Kjell:)

Toppen