• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blåst på pensionen?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag tyckte att min tjänstepension var lite medioker så jag började rota lite i pensionsmystiken. Pensionsmyndigheten, AMF, KPA, PTV, Fora osv. o.s.v. Det finns hur många institutioner som helst som hjälper till med att "förvalta" pensionspengarna som arbetsgivaren betalar.

Efter dagar av sökande på nätet som har utökat mitt lösenordsförråd väsentligt och ändlös väntan i telefonköer så har jag kommit fram till att jag har blivit snuvad på min pension för tiden mellan 1995 och 2003. Samma jobb fast flera olika arbetsgivare. Jag körde buss den tiden och rätt vad det var så hade vi en ny arbetsgivare beroende på olika saker. Ganska snurrigt ibland!

Mina pensionspengar som jag är berättigad till för dom åren måste jag kräva av bolagen där jag varit anställd tyckte alla pensionsförvaltarna!
Nu har jag letat reda på dagens ägare till de bolag jag har varit anställd i och ringt och pratat med deras lönekontor och blivit ganska illa hanterad, måste jag säga! Intresset för min pension synes mig ganska ringa hos de berörda bolagen!

Måste man anlita advokat för att få ut den pension man har rätt till?

Eftersom det finns ganska många pensionärer i den här föreningen så ville jag lyfta fram den här problematiken! Jag tror inte att jag är ensam om att ha blivit blåst på delar av pensionen! Alltså, kolla att ni har fått den pension ni har rätt till! Det här går inte alltid med automatik, man måste anstränga sig lite också!

Någon som har liknande erfarenheter?

Jappe

Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Blåst på pensionen!

hej jappe,pratar du om tjänstepension?i så fall finns de ingen självklarhet,de handlar ju om en frivillig av sättning från arbetsgivare, långtifrån alla har detta i sina avtal,,

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

I de bolag som här avses har arbetsgivaren pensionsavtal.

Jappe

T

Teddi

Guest

då måste ju dessa pengar vara placerade i ett bolag,som anställd brukar de ju vara AMF som gäller,

T

Teddi

Guest

om du visste va ja själv kämpat för detta jappe,man måste kolla själv när de gäller den delen,ja sluta jobba 1991 e idag 63år,höll på i flera år,de visa sej att inga pengar hade kommit in från flera ab,givare fast de fanns avtal,många hade upphört av en eller annan anledning,du får rota så gott de går,,,,lycka till,,

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024

Ett bra tips kan ju vara att gå in på minpension.se
Där finns de flesta inrapporterade, förutom om du varit kommunalt el. landsting anställd före -98. Den pensionen är oftast skuldförd, dvs ingen försäkring. Då får du kontakta din senaste arbetsgivare (kommun el. landsting) för att få veta din intjänade pensionsrätt.
Är du privat anställd tjänsteman ha du oftast ITP via Collectum, men även placering i olika försäkringsbolag.
Kollektivanställda via Fora, där du själv kunnat placera i olika försäkringsbolag.
Statligt anställd via SPV.
Sedan finns det ju en hel del företag som inte har kollektivavtal och då kan de ha avtal med ett el. flera försäkringsbolag.
Dock skall i stort sett all tjänstepension finnas under www.minpension.se
förutom din allmänna pension och ev. privata försäkringar. Kolla där, så kanske du ser om det fattas något.:rolleyes:

/Bengan

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

minpension.se har kollat och fått ett lösenord till. Problemet är att det inte går att logga in med lösenord just nu på grund av ett fel! Bank-ID och E-leg har jag försökt mig på tidigare men aldrig lyckats med att få att fungera! Mycket motvind hela tiden i den här världen!

Jappe

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

MOTVIND är ordet!
Har fått reda på att jag inte får någon tjänstepension alls :mad:
Kommunanställd och kan inte se någon sammanhållen bild av hur illa det är.
Fortsätter ändå drömma om ledig tid.
Knegar vidare:D
Vill ju bara åka och bo i Plåtis!

F

F.d. 53012

Guest

Jo, du så är det med det eftersom man inte vet om arbetsgivaren har fullgjort sina förpliktelser under arbetslivet med många arbetsgivare, och kanske tvivelaktiga sådana. Och tvivelaktiga arbetsgivare är det gott om och intresset är inte på topp från någon part och svaret man alltid får (det ordnar sig) Jobbar med detta dagligen, och ingen är fortfarande intresserad förrän den 25:e när man skall ha sin pension. Lycka till och stå på Dig om inte arbetsgivaren har gått i konkurs där du jobbade.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Swebus, GS och Orusttrafiken är väl knappast några tvivelaktiga arbetsgivare? Dom har nog bara slarvat lite, kanske!

Jappe

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: Blåst på pensionen?

Har du varit kommun anställt så har du en tjänstepension.

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024

MOTVIND är ordet!
Har fått reda på att jag inte får någon tjänstepension alls :mad:
Kommunanställd och kan inte se någon sammanhållen bild av hur illa det är.
Fortsätter ändå drömma om ledig tid.
Knegar vidare:D
Vill ju bara åka och bo i Plåtis!

Vill hävda med en dåres envishet att du har en tjänstepension om du har varit kommunalt anställd. Den heter KAP-KL och du själv har placerat den i något försäkringsbolag. Om du inte har gjort det så har den hamnat i KPA. Kolla med din pensionshandläggare eller vad de nu heter på din kommun där du jobbar eller har jobbat.
Har du jobbat i ett kommunalt bolag så kan det vara i ett annat pensionssystem som tex PA-KFS, ITP mm.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Blåst på pensionen?

Efter sju sorger och åtta bedrövelser, otaliga telefonsamtal och mejlkontakter så dök det plötsligt upp ett ljus i mörkret!

AMF mejlade att dom återkommer med en redovisning av registrerade anställningsuppgifter samt erhållna premier från FORA!

Jag trodde att jag skulle ramla av stolen när jag läste det! Man ska aldrig ge upp!

Få se vad detta kommer att ge! Lite optimistisk är jag! :rolleyes:

Jappe

Toppen