• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blå Huset data göteborg

Status
Stängd för vidare inlägg.

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Jag köpte en begagnad bärbardator , HP2510, för 2450 från dom för en tid sedan. Efter ca 2 månader går höger gångjärn till skärmen av. Jag kommer i håg säljarens kommentar att du kan vara lugn vi har 6 månaders garanti på vår grejor.

Kolla på deras hemsida. Står tydligt 6 månaders garanti på bärbara. Läser specen och finner inget som skulle motsäga garanti i detta fall.

Ringer till dom och säger att gångjärnet har gått av. Får till svar att "det inte är en garantifråga." ???????????????????????????? varför ? "Det är yttre våld" får jag till svar. Hur kan du veta att det ärt
yttrevåld? Jo "gångjärnet har gått av". Har nu åkt till dom och lämnat datorn så att de kan se att det inte är någon yttre våld. Vid mottagandet blev det yttrevåld då kundmottagaren slet upp skärmen så delar gick av. Lämnade kvar datorn i hopp om att de skulle tänka på samma sätt som ARN, ( hade pratat med dom innan och de anser att de är en garantifråga) Åker ner idag för att kolla. INGEN GARANTI. KLart slut.

Jag tar datorn och går till en riktig butik. De skall ta fram delar för 200:- och laga datorn.

Så som sagt sprid gärna denna information och varan alla för Blå Huset Data, Stora Åsvägen 19 Askim (Göteborg vid Sisjön)

Senast ändrad:

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Blå Huset data göteborg

Ska vi verkligen använda forumet till sånt här?

Utan att gå in i det enskilda fallet, som politikerna brukar säga, så tycker jag att det är tveksamt att använda forumet för att "ge sin version" av en tvist med ett företag. Det finns som bekant även en annan version, som vi aldrig kommer att få höra eller se.

Om jag har ett problem med en leverantör, så söker jag fixa det på mera traditionella sätt än att på ett forum svartmåla det aktuella företaget.

Är övertygad om att "jasno" skrivit detta i all välmening så att ingen annan klubbkompis skall råka illa ut, men......

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Helt korekt
JAg vill inte att någon annan skall drabbas av dom. Det jag säger kan dokumenteras i mail annars hade jag inte skrivit.

B

Byggare Bob

Guest

Ska vi verkligen använda forumet till sånt här?

Utan att gå in i det enskilda fallet, som politikerna brukar säga, så tycker jag att det är tveksamt att använda forumet för att "ge sin version" av en tvist med ett företag. Det finns som bekant även en annan version, som vi aldrig kommer att få höra eller se.

Om jag har ett problem med en leverantör, så söker jag fixa det på mera traditionella sätt än att på ett forum svartmåla det aktuella företaget.

Är övertygad om att "jasno" skrivit detta i all välmening så att ingen annan klubbkompis skall råka illa ut, men......

Jag förstår hur du menar och visst kan man tveka, men har man ”kött på benen” anser jag att man, lika väl som att skriva positivt om något upplevt, måste man också kunna få lämna information om saker eller ting vilka inte varit på den positiva planhalvan.

En stor del av det som skrivs här på forumet kan hänföras till eget tyckande eller påstående, ibland bra andra gånger kanske inte så bra. Att däremot använda forumet som någon form av ”klösbräda” känns inte tilltalande men har man ett verifierat underlag för den framförda kritiken bör den också få komma fram. Allt så länge det inte rör sig om rena personangrepp.

Sen borde man kanske, likt det jag själv råkat ut för, låta motparten få tillfälle att svara på kritiken, dock utan det för den skull blir till en diskussion mellan två kontrahenter.

Nu sticker vi ner till Mosel så jag slipper se och läsa alla upprörda kommentarer på detta inlägg.

Mot vinfestivalerna.....:mcride:

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Lasse & Fia, ingen upprörd kommentar från mig i alla fall, däremot en önskan om en trevlig resa till Mosel.

Själva kom vi hem i natt från att just besökt bl.a. Mosel och Rhen.

//Tommy

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Bara för att förtydliga min ståndpunkt om Blåhuset Data AB har jag kopierat det svar jag har fått av dom varför de inte anser att det är en reklamation.

Jag noterar att du är förvånad över att vi anser att skadan har vållats utanför våra lokaler. Om ett gångjärn
bryts av utan att någon har rört maskinen, så är vi jätteintresserad av hur det kan ha gått till. Vi kan kanske varna andra för att råka ut för samma sak.
Vår besiktning av maskinen, ger oss uppfattningen att någon på eller utanför jorden, har använt våld, tappat den eller satt sig på den, men det är ingen garantifråga,
det är en försäkringsfråga. Det här är något som ni får ta med ert försäkringsbolag. Självklart välkomnar vi om du vänder dig till ARN i denna fråga. Ett litet tips: Om du köper en ny bil
av Volvo idag och krockar eller blir påkörd på vägen hem, så är det nog ingen idé att ringa till Volvo. Det är heller ingen garantifråga, utan en försäkringsfråga.

Med vänlig hälsning

Stefan Karlsson

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Min sønn kjøpte for en tid tilbake en ny laptop. Etter noen måneder bruk røk det ene gangjernet på skjermen. (ja, det kan ryke av seg selv)
Dette av vanlig bruk.

Maskinen levert til forhandler, reparert og levert tilbake med bare smil fra alle parter. Aldri noen påstand om vold eller utenomjordiske påvirkninger.

Var en usedvanlig ubehagelig mail du fikk av denne forhandler......

F

F.d. 29925

Guest

Visst kan ett gånjärn gå av när man öppnar eller stänger locket.

För övrigt håller jag nog med om att det på intet sätt är husbilrelaterat och borde därför inte "platsa" på forumet. ;)

F

F.d. 53078

Guest

Garani är för konstruktionsfel
Felasatta/eller dåligt fastsatta komponenter
Feldesignade kretsar mm
Eller annat sätt som gör att konstruktionen inte håller för det bruk som aparaten är avsedd för

Garanti missbrukas oftas och använd som en försäkring, det är svårbevisat om hur eller varvör aparaten har gått i sönder.

I detta specifika fall vill jag inte utala mig, men det är möjligt att gångjärnen borde vara kraftigare. eller att plasten har luftbubblor eller annat fel som garantin borde täcka. Har det hänt flera datorer av samma fabrikat, eller är detta den enda i marknaden.

Anser du att den har brukats helt vanligt utan extraterrestra krafter
Så kontakta konsument kontoret.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Gångjärn på laptops er et vanskelig område. De skal ha motstånd, men ikke så mye at det blir utmattning av innfestningen. Har gjennom 10 år med drift av PCer i et bolag med over 100 it-konsulter sett noen tillfeller av ødelagte gångjärn på laptops av flere fabrikat. Noen modeller hadde klart for harde gånjär til plasten i kassen, andre hadde for myke og skjermen kunne ikke stå uten støtte. HP Compaq hadde en tid gångjärn som kunne justeres, men om den aktuelle modellen her har slike vet jeg ikke.

På de laptops vi hadde brudd var det ikke vanskelig å se om skaden var grunnet brutal bruk (hadde noen slike!), skade fra fall eller feil på deler. HP innenfor garantitiden dekket også et par tilfeller som jeg ikke selv ville ført på feil på maskinen. Tretthetsbrudd i innfestningen i kassen er helt klart et grensetilfelle mellom konstruksjonsfeil og skade grunnet brutal bruk.

Som bolag i Norge hadde vi ikke samme beskyttelse og reklamasjonsrett som vanlige forbrukere, kunne ikke benytte det som tilsvarer ARN, så endel saker måtte vi sortere vekk selv før forsøk på om det kom inn under garanti.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Den här firmans svar på reklamationen gör att jag tycker att jasnos varning verkligen är befogad! Jag har aldrig sett något liknande!

Jag noterar att du är förvånad över att vi anser att skadan har vållats utanför våra lokaler. Om ett gångjärn bryts av utan att någon har rört maskinen, så är vi jätteintresserad av hur det kan ha gått till. Vi kan kanske varna andra för att råka ut för samma sak.
Vår besiktning av maskinen, ger oss uppfattningen att någon på eller utanför jorden, har använt våld, tappat den eller satt sig på den, men det är ingen garantifråga,
det är en försäkringsfråga. Det här är något som ni får ta med ert försäkringsbolag. Självklart välkomnar vi om du vänder dig till ARN i denna fråga. Ett litet tips: Om du köper en ny bil av Volvo idag och krockar eller blir påkörd på vägen hem, så är det nog ingen idé att ringa till Volvo. Det är heller ingen garantifråga, utan en försäkringsfråga.

Med vänlig hälsning

Stefan Karlsson

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen