• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025
Sv: Biologisk bildgåta

Humlebagge?
Om nu detta, Trichius fasciatus, är rätt (glömde det vetenskapliga namnet i första svängen) hoppas jag någon annan lägger in en ny bild.
Går ur nu och har ej möjlighet att titta in förr än tidigast på måndag kväll.
Önskar Er alla en trevlig helg!

Hälsningar Kjell

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Visst är det humlebaggen.
Kajal kanske har ngt att lägga in? Om du inte har någon bild så kan du i stället få önska dig fågel, insekt, annat djur eller växt/blomma av mig!
aake

Bilagor

• IMG_3537-01.jpg
    IMG_3537-01.jpg
    689,2 KB · Visningar: 0
F

F.d. 55288

Guest

Hej aake.
Har inga bra bilder, så lägg gärna in på annat djur.
Måste ta en del testbilder först innan jag vågar lägga ut en bild här då jag inte är någon van fotograf. Men det är kul att leta och gissa, alltid lär man sig något.
Leena i Kajal

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Aha, Kajal och Leena, samma medlemsnummer. Hur nu det fungerar?
OK, kraven på det fotografiska behöver väl inte vara så höga, men inte så mycket biologiskt att hitta så här års, inte här hemma i vilket fall med snart meterdjupt snötäcke.

Här aake XXXVII, en europeisk ödla. Stor och kraftig, detta ex säkert mellan 30 - 40 cm. Möss och fågelungar står på artens meny. Art?

Mer info vb först tidigt i morgon. God natt på er!

aake

Bilagor

• Kopia av IMG_4917-01.jpg
    Kopia av IMG_4917-01.jpg
    644,9 KB · Visningar: 3

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2025

Hej Kastanj! Så kul att kunna gissa rätt ;)
Tyvärr har jag väldigt lite bilder på min dator med djur och växter men jag skall se vad jag kan finna vill däremot tacka dig för ett fantastiskt jobb med alla dina bilder och övriga som angagerar sig i "Bildgåtan" :)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

AC Johnsson

Jag beklagar om du upplevt att jag tagit tråden från dig, men för att undvika missförstånd skulle det vara av värde om du samtidigt med svar på en gåta talar om ifall du blir borta från tråden, som i detta fall mer än ett dygn. På det sätt som Mona och Kjell skrev ovan Kl 20:09.

Svårt detta att veta när det är dags att gå in. Som upphovsman till tråden (och ansvarig även för en och annan bild) så känner jag ansvar för dess fortsatta liv. Därav min förfrågan i går em om det inte var dags för en ny gåta, trots att bollen då egentligen låg hos i första hand dig och i andra hand Kastanj.

Beklagar om jag tagit större plats än vad som upplevts motiverat! Det kan nog i vilket fall vara dags för time-out. Hör av er om ni vill ha mer info (eller facit) rörande aake XXXVII, kontinentens största ödelart.

aake

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Hej Aake! nyss hemkommen från gymnastiken, "man måste hålla sig i form om man skall klara alla bildgåtor" Jag har ingen erfarenhet av ödlor annat än salamandrar från dammen hemmavid, men jag funderar på om det kan vara en form av Varan?

Kastanj.

Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest

samma här kan väldigt lite om ödlor, känner bara till skräcködlor :D
:)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nej inget så exotiskt som en varan. En europeisk ödla av samma släkte (Lacerta) som våra inhemska arter (skogsödla och sandödla), men alltså väldigt mycket större (exempler upp mot 80 cm har rapporterats). Detta ex är en hona och är lite diskretare tecknad än hanarna, men man ser ändå de arttypiska blåaktiga fläckarna efter djurets kroppssida. Utbredningsområde: Iberiska halvön, södra Frankrike och nordvästligaste Italien (och dessutom norvästra Afrika). Fotot taget på en mur på Tenefiffa jan -07.

Salamandrar är inte ödlor utan hör till klassen groddjur (amfibier).

Skall jag lägga ut facit? Det var Kajal/Leena som valde "annat djur" och hon bör kanske också få chansen?

Om inte annat hoppas jag bilden stimulerar er att vända på lite större stenar efter den Kroatiska kusten i sommar; där gömmer sig ofta en annan storvuxen ödla, den vackra smaragdödlan!

Roligt att ni hör av er, att ni inte har tröttnat på mina gåtor. Men jag kan ju ha misstolkat AC Johnssons inlägg.

aake

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Nej Aake! Inget facit föränns sent i eftermidag eller kväll, här skall sökas tills ögonen blör.
Du ser jag trodde salamandern var en ödla tills nu.

Kastanj.

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Sorry Kastanj, att dina studier avbryts så bryskt. Och grattis Jonny och Lotta, visst är det pärlödlan. Ngt att lägga ut?

aake

F

F.d. 4272

Guest

Hej Åke.
Just nu har jag inget på lager.
Du får gärna ta en till //Lotta

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Det gör ingenting, men du må tro så många vackra bilder på ödlor jag tittat på, vill inte stänga ner har bara börjat.

Ha de.

Kastanj.

Sorry Kastanj, att dina studier avbryts så bryskt. Och grattis Jonny och Lotta, visst är det pärlödlan. Ngt att lägga ut?

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Roligt att höra, Kastanj. Hoppas att du inte missade David Attenburough´s fantastiska program om ödlor på TV för ngn vecka sedan? Om så är fallet så har en del av oss naturligtvis spelat in.

Och Lotta, vem vet vad du vill se? Fågel kanske? Väljer nu en inte så svår. Om ni tar den snabbt så har jag en smärtsamt svår i beredskap till nästa gång!

Här aake XXXVIII: I huvudsak en östlig art, men delar av södra och östra Europa ingår i artens utbredningsområde. Art? Större bild kommer om denna blir bekymmersam. En gissning per deltagare än så länge.

aake

Bilagor

• Kopia 2 av 1922.jpg
    Kopia 2 av 1922.jpg
    160 KB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Visst är det rostanden. Grattis! Ett förfluget ex som jag fotade på Azorerna för några år sedan, i en botanisk trädgård. Har du ngt att lägga ut?
aake

Bilagor

• Kopia av IMG_1922-01.jpg
    Kopia av IMG_1922-01.jpg
    879,3 KB · Visningar: 1
F

F.d. 55287

Guest

Jag gör ett försök. Tar något alldagligt.
Familj och art vill jag veta. Är nog lätt.

bildgåta.jpg

Leena

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Det ser ut som ett får med renklipt svans.
Familj är slidhornsdjur.

Kastanj.

Senast ändrad:
Toppen