• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

F

F.d. 55334

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

OK
medan jag harvade med svaret kom ni med nya. Kanske jag borde dra mig ur pga tidsaspekten. Åke, ja visst har du rätt men Roger prickade i det närmaste mitt i. Så jag ger nog Roger rätt men Åke, du, som är upphovet till denna tämligen genialiska tråd, har oinskränkt rätt att lägga en ny bildgåta.
Agneta W

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Agneta
Det var ju en riktigt bra bild du hade. Kanske onödigt att förstora/beskära långt utöver vad upplösningen håller för? En tanke med detta naturbildsprogram är ju att få se fina bilder.
Jag var visst på tur att lägga ut när du kom in, men jag kan vänta.
aake

Red: Nu kom vi in samtidigt. Sådan rätt vill jag inte ta mig, men visst har jag några bilder jag gärna vill bjuda på.

Senast ändrad:
F

F.d. 55334

Guest

Varför vänta Åke, kör på! Vi kan väl hantera parallella gåtor?
Betr upplösning, ja jag gör ett utsnitt och så blir det lite konstigt. Använder Adobe Photoshop igen - ett tag i alla fall.
Agneta W

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7569

Guest

Eg var det Kristina som löste "äppelblommen". Hennes lösning hade nåt med Moa Martinsson att göra Jag bara "snodde" hennes svar innan hon han svara själv eftersom jag vet att det ändå är jag som kommer att få pyssla med ett nytt kort. Det kommer här.
Vad är det här för nåt?

Visa bilaga 13610

//Roger

F

F.d. 7569

Guest

Hmmmm...
Jag som trodde att det var svårt.
Om jag nu skulle vara petig så skulle jag ju önska kompletterande svar med avseende på om det är en klorocka eller en knaggrocka. Men vi låter det vara.

Kortet taget i Öresunds akvarium i Helsingör i somras.

Visa bilaga 13611

Så nu Åke slipper du inte undan :)

//Roger

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Knaggrocka tror jag, utan att läsa på denna gång heller. Men det kan jag göra om du skall vara petig.:Daake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nu har jag läst på och är ännu mer säker på min sak. Klorockan har mer avrundade spetsar på bröstfenorna.
aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Trappar ner med en tydlig fågel, aake XV:

Europeisk fågel, vilken kanske inte är så lätt att ta som en del av er förhoppningsvis tror. Art?

Bilagor

• IMG_1174 (Large).jpg
    IMG_1174 (Large).jpg
    68,8 KB · Visningar: 0
  • IMG_1175 (Large).jpg
    IMG_1175 (Large).jpg
    64 KB · Visningar: 0

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Roger
Om kikar på google bilder på Raja clavata och därefter på Raja radiata, så kan du se skillnaden mellan rockornas undersidor. Det din litteratur tog upp handlade om ryggsidorna.
aake

F

F.d. 7569

Guest

Ser ut som en Passer montanus (din fågel alltså), men det verkar för enkelt, eller...
Ser att Agneta redan givit det svaret om än på annat språk.

När det gäller rockan så tror jag dig till fullo. Jag är ju inte biolog utan historiker :)

//Roger

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det där var inget varggrin Bonath, så här ser det ut::DEfter alla frustrationer gläds jag åt att mina förhoppningar infrias, i vart fall än så länge.
Alltså varken gråsparv eller pilfink. Dags att plocka fram fågelböckerna?
Själv måste jag nog alldeles snart lägga mig. Tidig avresa mot Jokkmokk i morgon (om det förbaskade avloppet i husbilen tinar upp?).
aake

F

F.d. 7569

Guest

Åke. Du har ju varit på semester på GC nyligen. Kan det möjligen vara en Passer hispaniolensis?

//Roger

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Bra! Där satt den Roger. Visst är det spansk sparv. Skiljs tydligt från hane av gråsparv på att fläckarna på bröstet går ända ut mot vingarna och längre ner mot magen (mm).

Och Roger, jag är inte heller skolad biolog (även om läkaryrket förvisso har stark biologisk anknytning).

Nu gör jag natt!

aake

Toppen