• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

F

F.d. 4811

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Tulpan i kruka?:wub:

Senast redigerad av en moderator:

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Nej ingen julros, den är för övrigt nästan alltid vit. det är ingen lökväxt. den tillhör sukulenterna.

Kastanj.

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Det lustiga är att växten tillhör Amaryllissläktet. men är ingen lök utan en sukulent med tjoka rötter som trängs i krukan, har långa breda mörkgröna glänsande bad som sitter samlade i en tvåsidig rosett. hjälper detta något eller vill ni ha en större bild?

Kastanj.

Det får bli en större bild. Nu då, nu måste någon veta vad det är för växt.

Bilagor

• Återställt3001.jpg
    Återställt3001.jpg
    30,3 KB · Visningar: 83
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Kastanj

Även om jag är lite ur fas efter att precis kommit hem efter ett par veckor på resa (laddad med svåra biologiska bilder!) och förvirrad av din bildinformation så chansar jag på Kapamaryllis (Amaryllis belladonna). Det kanske behövs större bild?

aake

Redigerat: Ser att du samtidigt lagt ut större bild.

Senast ändrad:

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Välkommen hem Aake!

Nej ingen kapamaryllis, kapamarylliaen är ju en lök, det är inte min blomma.

Kastanj.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Clivia föreslår min vegetabiliska konsult (=hustrun Agneta).

aake

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Aake!
En eloge till Agneta, vist är det Clivia. Det här exemplaret som är på bilden blommade rikligt på sensommaren 2008 och är nu igång igen med flera blomstänglar, vi har ett flertal avkommor från denna planta och all blommar för fult vid denna tiden, en fröjd för ögat.
Din tur Aake.

Kastanj.

Bilagor

• Återställt3002.JPG
    Återställt3002.JPG
    803,3 KB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Tack Kastanj. Jag borde naturligtvis överlåtit denna till Agneta direkt, men vi kom sent i säng igår och jag tordes inte väcka henne tidigare (utan lät katten göra detta inte helt ofarliga jobb kl. 07.30).

Jag har många knepiga gåtor på lager nu efter resan, men bearbetning krävs, varför nu en gåta ur mitt gamla förråd. Har glömt hur långt jag hade kommit i min bildnumrering och börjar därför om med romerska nummer.

Här en som jag tror lätt gåta aakeI:

Del av inhemsk insekt. Art? Eller gissa rätt ordning i djurriket så kommer det en större bild för artbestämningen. Obs: Denna så pass lätt att varje tävlande endast får gissa en gång.

aake

Bilagor

• XII, 2 poäng.jpg
    XII, 2 poäng.jpg
    88,9 KB · Visningar: 0

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Alldeles rätt Bonath! Kanske för lätt, men jag ville gärna lägga ut den då jag är nöjd med bilden.
Fotad med Canon EF 60mm makro.

Har du något på lager?

aake

Bilagor

• XII, 1 poäng.jpg
    XII, 1 poäng.jpg
    368,3 KB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

OK!
Här aake II: Gåta i två nivåer; först här en bild på antenner från denna inhemska insekt för bestämning av ordning i djurriket (vilket man bör klara om man hängt med i denna tävling från början!). När man klarat detta så lägger jag ut en större bild för artbestämning. Alltså: Ordning?

aake

Bilagor

• Gåta 16, för art (1).jpg
    Gåta 16, för art (1).jpg
    32,6 KB · Visningar: 74

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Kastanj

Nu siktade du mot stjärnorna! Inte är den möjlig att artbestämma enbart på antennerna? Men visst är det en dagfjäril (klubbformiga antenner!)

Här får du en bild på denna vackra lilla fjäril i helfigur. Arten finns i nästan hela landet och brukar flyga om våren. Detta ex har jag fotat på Värmlandsnäs i början av maj -07 med Canon EF 100mm makro.

Av vissa skäl så är arten faktiskt extra aktuell just i dag. Art?

aake

Bilagor

• Gåta 16, för art.jpg
    Gåta 16, för art.jpg
    533,5 KB · Visningar: 2

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

ok. jag siktade för högt, men jag skulle kunna haft rätt. Är det Björn i dag, jag tror att det är Björnbärssnabbvinge.

Kastanj.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Kastanj!

Nej, det är Bodil och Boel idag. Grattis i alla fall! På Namn och Nytt sidan i dagens DN så kan du läsa om att denna fjäril numera heter "grönsnabbvinge" på svenska. Förnuftigt namnbyte eftersom arten inte lever på björnbärsbuskar. Mycket vacker liten fjäril i vilket fall! Har du något att lägga ut?

aake

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Nej. Tyvär så har jag inget för tillfället, så kör på du, jag skall lägga namnet på fjärilen på minnet.

Kastanj.

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Lägger ut ett alldeles misslyckat fågelfoto, aake III.
Dessa fiskar plåtade från fågeltornet vid Ändsjön, på Frösön, sommaren -05. Ändsjön är mycket grund och bottenfryser så här års och detta är den enda fiskart som kan överleva under dessa förhållanden. Här vill jag veta art och helst också vad man brukar kalla den form som arten får i vatten fria från gädda, även om denna beteckning blir lite missvisande i detta konkreta fall.

aake

Bilagor

• img 1179-01.jpg
    img 1179-01.jpg
    147,1 KB · Visningar: 1
Toppen