• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilverkstäder kan ta betalt men....

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.450
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min mor har haft problem med sin bil sedan i julas.
Den var väldigt svårstartad och gick ojämt.

Jag ville felsöka den men hon tyckte det var onödigt eftersom hon kunde få hjälp att bogsera den till en närbelägen bilverkstad.
Servicekillen utbrast: Men det är klart att den går dåligt du har ju inte bytt olja på fyra år!
(Hon kör väldigt lite så på dessa fyra år har bilen gått ca 600mil, så jag hade sagt att jag skulle byta olja i sommar).

Verkstaden gör efter egen rekommendation en stor service (olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter och stift).
Total kostnad 8 800kr.
Mor (fattig pensionär) höll på att svimma när hon skulle betala.
Hon går ut och ska åka hem men bilen startar inte.
Servicekillen kollar felkod kliar sig i huvudet och säger, nää då vet jag inte vad som är fel.....
Men jag kan transportera bilen åt dig till Mekonomen verkstaden, de kan sina saker.... (Mamma höll på att säga att det verkar ju inte du kunna).

Mekonomen har ju förstås inte tid direkt utan bilen står där någon månad.
Sen ringer de och talar om att det är vevaxellägesgivaren och/eller lambdasonden som är trasiga och måste bytas.
Mor ringer mig och ber att få låna lite pengar för de säger att det kommer kosta ca 6 000kr.
Det får hon för jag är inte sugen på att stå ute i smällkalla vintern och byta de där grejerna.
Som tur är byter de bara vevgivaren först och kollar sedan med datorn när motorn går (sätter inga felsignaler längre).

Nu blir mor sjuk och kan inte hämta bilen på några veckor till och när hon äntligen kommer dit startar inte bilen igen.
Verkstaden ska kolla dagen efter och då startar bilen igen.
Detta scenario upprepar sig sedan igen men vid tredje upprepningen så får de inte igång den på verkstaden heller.

Servicekillen säger nu, rätt självsäker, att han hörde att motorn lät illa när den gick, skramlade mycket i kamkedjan och att den nu hade hoppat ett hack fel för kedjespännaren var så sliten.
Han sa vidare att det inte är någon större vits att skruva isär och byta kedja på en 20år gammal opel, det var bara att skrota bilen.
(Samma servicekille sa för fyra år sedan när mor hade bilen inne på service att den var fruktansvärt rostig under och inte skulle klara besiktningen, varvid hon påtalade detta för mannen på besiktningen som inte alls hade samma uppfattning).

Nu blir mor ledsen och frustrerad när hon kostat på bilen 15 000kr i reparation och service samt nya vinterdäck för säsongen.
Hon ringer mig och gråter en skvätt....
Ber brorsan bogsera hem bilen till mor så jag kan kika på den.

Nu i helgen hade jag äntligen tid.
Vi hade även hittat två bilar på blocket vi skulle åka och kika på, men jag tog skruvandet först.
Tänkte, i min enfald, att det kanske var något så enkelt som en ärgad kontakt.
Släpa fram garage domkrafter och pallbockar, filtar att ligga på o.s.v.

Tänkte att det var bäst att kolla så det fanns ström kvar i batteriet.
Och bilen hoppar igång direkt....
Den går hur jämt och fint som helst, inget knack och defenitivt ingen kedja som hoppat.
Varvar lite några gånger men den går bra.
Men eftersom alla grejer är framme så pallar jag ändå upp bilen fram, startar den, kryper under och ska precis börja rycka i första elkopplingen.
Då stannar den och är helt omöjlig att starta igen.
Sitter där och funderar lite och får plötsligt en tanke...
Men så enkelt kan det väl inte vara...
Eller?
Letar rätt på en reservdunk och åker ner till macken.
Väl åter fylls bilen med 20liter bensin och hissas ner från bockarna.

Jag håller tummar och tår när startmotorn börjar hacka och efter en kort stunds nötande startar bilen.
Visserligen med lysande motorstörningslampa (som senare visar sig larma på vevaxellägesgivaren när jag raderar larmet).

Nu har jag varit ute och kört en timme och bilen går som en klocka.
Det egentliga felet jag hittat var att glödlampan för reserven på tankmätaren var trasig.
Troligen har det även varit lite vatten i tanken då mor envisas med att bara tanka för en hundralapp och aldrig tanka fullt.
Man kan ju tycka att verkstäderna borde kollat bränsletrycket.....
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har under många år som lärare och sett fordonutbildningen väldigt nära. Förstått att på lärarsidan i allmänhet är väldigt dålig kompetens på elsidan rena katastrofen. Blev själv involverad i att laga utrustningen som höll löjligt låg niva och installera krånglande programvara som hade en väldigt låg nivå.
Att man inte skickade lärarna på kurs är orimligt deras kunskaper är sedan de själva var yrkesverksamm och då pratar vi 70-tal.
Så inget förvånar mej längre, som tur är gick de flesta elever till industrin.
Att läraren ofta var berusad i arbetet lägger ännu mer skuld på skolledning som också saknade kompetens.
Orsaken var att ingen ville jobba som rektor. De stannade oftast bara ett läsår.
Jag tror att en utbyggd lärlingsutbildning skulle fungera.
Men som det nu är så kommer vi få ha det sen kommer EVbilarna som grädde på moset.
Att man ljuger för äldre kvinnor är standard men det gör man när man ska sälja en dator också. Har man kontakt med en äldre kvinna kan det vara bra och ställa upp annars blir det sannolikt lurade.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
499
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo du Bäckis.... jag har en liten Subaru..... plötsligt stannade den förra året.... fick ringa bärgare.... första gången hittills i livet... trots massor med äldre bilar.... jag bytte allt möjligt.. men nej.... vad var felet? Jo bränslemätaren visade drygt halv tank, när tanken var tom..... bilen rullar på.. och har gått över 31000 mil... nu! Nybesiktigad.... en trevlig liten bil!
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Den bilen hade jag och efter jag hämtat den skulle jag köra till norrköping kom drygt halvägs så märkte jag det typiska lite bensin upträdandet var en tredjedel kvar på tankmätaren.
Ringde min kusin och han kom med en dunk bensin sen hoppade den igång.
I fortsättningen tankade jag när nålen passerade halv tank, den drog lite bensin, och jo jag var väldigt noga med att meddela problemet till nästa ägare sen fyllde jag fullt när jag lämnade bilen. Och det var inte Toyota.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.813
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Min mor har haft problem med sin bil sedan i julas.
Den var väldigt svårstartad och gick ojämt.

Jag ville felsöka den men hon tyckte det var onödigt eftersom hon kunde få hjälp att bogsera den till en närbelägen bilverkstad.
Servicekillen utbrast: ...................................................................
borde kollat bränsletrycket.....

Ja det är väl dags som vanligt för........ Man upphör aldrig att förundras över vad proffs kan åstadkomma.

Allra mest kan man njuta när proffset lägger pannan i djupa veck.... Drar in andan..... och börjar sitt ski. snack med.... Duuu vet.... Så här är det.......

Inte alla skall väl erkännas, för det finns många som är både jätteduktiga och ansvarsfulla samt intresserade, men de verkar snart vara ett utdöende släkte, och de nya misslyckas om inte en avläsning av OBD talar om exakt vilken del som skall bytas.

Klaga inte på killarna (och även tjejerna) som bygger om, trimmar sina bilar och ritar svarta sträck på stora parkeringar, för de är nog snart de enda som kan mecka med bilar tror jag.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.258
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
En bilreparatör som kan sitt jobb är guld värd, den betalar man. men sen finns de de som bara byter delpaket, istället för att undersöka vad som faktiskt gått sönder och lagar det.

Råkade själv ut för det på en V70 och skulle få en offert på Volvo på trasigt inre dörrhantag som inte återfjädrade.
Volvo ville byta hela inre låspaketet för ett gäng tusenlappar på offerten.
Körde hem och öppnade dörrsidan och såg en trasig fjäder.
Åkte ned till järnhandeln och fick tag på en liknande fjäder för en tjuga och böt den.

Numera har jag tillgång till en fantastiskt bilverkstad som man kan samtala med och de lagar om det går, innan de byter ett kit. Nej, det är inte billigast, men de är mycket kunniga, och då betalar jag gärna för deras kompetens.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
499
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Eller så sa du det Hasse och jag glömde eller noterade det inte! Men ett knepigt fel att komma på... jag började byta elektriska komponenter.... lite på måfå....
En mycket bra o trevlig liten bil, som jag är jättenöjd med! Bra affär! Lite knepigt att hitta rätt reservdelar till bara. En blandning mellan Daihatsu, och de små Toyota. Närmast behövs ett byte av höger stötdämpare fram..
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Jag har under många år som lärare och sett fordonutbildningen väldigt nära. Förstått att på lärarsidan i allmänhet är väldigt dålig kompetens på elsidan rena katastrofen. Blev själv involverad i att laga utrustningen som höll löjligt låg niva och installera krånglande programvara som hade en väldigt låg nivå.
Att man inte skickade lärarna på kurs är orimligt deras kunskaper är sedan de själva var yrkesverksamm och då pratar vi 70-tal.
Så inget förvånar mej längre, som tur är gick de flesta elever till industrin.
Att läraren ofta var berusad i arbetet lägger ännu mer skuld på skolledning som också saknade kompetens.
Orsaken var att ingen ville jobba som rektor. De stannade oftast bara ett läsår.
Jag tror att en utbyggd lärlingsutbildning skulle fungera.
Men som det nu är så kommer vi få ha det sen kommer EVbilarna som grädde på moset.
Att man ljuger för äldre kvinnor är standard men det gör man när man ska sälja en dator också. Har man kontakt med en äldre kvinna kan det vara bra och ställa upp annars blir det sannolikt lurade.
Medhåll betr generell kompetens hos lärare inom yrkesprogram och gällde även 80 och 90 talet då jag testade lärarjobb, som obehörig och ovan, kombinerat med egen rörelse inom audio.
Jag delade en tjänst med en annan obehörig kille, en fd kollega till mig på ett lab. också ing. och med egen rörelse.
Väldigt roligt. Alla elever på yrkeslinjerna var trevliga.
Få undantag fanns på teorilinjerna.
Min slutsats då gäller för mig idag också.
Lärarkompetens är inte avhängigt behörighet.
En läggning för yrket är det avgörande.
Det vet inte politikerna.
Och betr elkunskaper brast det fruktansvärt inom samtliga grenar, jag jobbade sista tiden med bara teoribitarna för eltele åk 2, elektriker, telerep, styr-regler mm. Samt höll teorikurser kvällstid inom komvux där en del yrkesverksamma yrkeslärare deltog.
Studierektorn på en skola i Stockholm var en ful typ som betedde sig illa och var ogillad av alla.
Sen har man ju märkt hur det är ständiga problem på skolområdet och betygstrassel som vi inte hade på den tiden.
Jag är numera pang-sjonär.
Datoriseringen av bilar gillar jag inte pga nödvändiga byten av hela moduler till ockerpriser och att nyttan de gör inte är stor.
En dålig vevaxelgivare fungerar om man har bra signal från kamaxelgivaren.
Jag tycker synd om mamman här.
Jag har också en mamma som lurats av en vvs-firma.
De gav sig när jag gjorde ARN anmälan med bra bevisning.
För några år sen lurades hon av en annan vvs-firma.
De gav sig utan ARN, på bara mitt
klagomål.
Halva kostnaden.
Rövarbrancher.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
"Lärarkompetens är inte avhängigt behörighet.
En läggning för yrket är det avgörande.
Det vet inte politikerna."
Jag skaffade behörighet ganska fort för anställningstrygghetens skull inte blev jag duktigare lärare möjligen marginellt när det gällde sjukdomar.
Har med några enstaka undantag haft en mycket bra relation med eleverna, det som varit dåligt i vissa fall är studierektorernas inkompetens som arbetat mot en utveckling av undervisningen.
Man skulle naturligtvis skicka lärare som var utbildningsbara på kurser i bilelektronik och anslagit pengar på utrustning.
Enligt både statistik och verklighet så är lärarens rykte och kunskap den enskilt största orsaken till om man fyller platserna på utbildningen.
Vi har samma åsikter och jobbat med samma saker det borgar för att vi bägge har rätt i sak.
Inte förrän vi har återinfört ett personligt tjänstemanna ansvar går det att vända trenden som påminner mer om det vi anklagade andra länder för och som nu är det nya normala här.
Jag börjar tro att det försprång vi haft att undvika världskriget är det enda som gjort att vår generation växte upp med en positiv utveckling och med en moral som stod högt i kurs.
Så är det inte nu när äldre luras och bedras hela tiden.
Man kan skylla på invandringen men när svenskar lurar äldre så är det inte i det stora hela så.
Jag såg det komma innan den stora vågen.
I ett antal science fiction romaner och filmer lägger man skulden på de multinationella företagen.
Egendomligt nog är deras förutsägelser i väldigt många fall vår vardag idag.
Blir det Ai som styr framtiden?
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.493
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
"Lärarkompetens är inte avhängigt behörighet.
En läggning för yrket är det avgörande.
Det vet inte politikerna."
Jag skaffade behörighet ganska fort för anställningstrygghetens skull inte blev jag duktigare lärare möjligen marginellt när det gällde sjukdomar.
Har med några enstaka undantag haft en mycket bra relation med eleverna, det som varit dåligt i vissa fall är studierektorernas inkompetens som arbetat mot en utveckling av undervisningen.
Man skulle naturligtvis skicka lärare som var utbildningsbara på kurser i bilelektronik och anslagit pengar på utrustning.
Enligt både statistik och verklighet så är lärarens rykte och kunskap den enskilt största orsaken till om man fyller platserna på utbildningen.
Vi har samma åsikter och jobbat med samma saker det borgar för att vi bägge har rätt i sak.
Inte förrän vi har återinfört ett personligt tjänstemanna ansvar går det att vända trenden som påminner mer om det vi anklagade andra länder för och som nu är det nya normala här.
Jag börjar tro att det försprång vi haft att undvika världskriget är det enda som gjort att vår generation växte upp med en positiv utveckling och med en moral som stod högt i kurs.
Så är det inte nu när äldre luras och bedras hela tiden.
Man kan skylla på invandringen men när svenskar lurar äldre så är det inte i det stora hela så.
Jag såg det komma innan den stora vågen.
I ett antal science fiction romaner och filmer lägger man skulden på de multinationella företagen.
Egendomligt nog är deras förutsägelser i väldigt många fall vår vardag idag.
Blir det Ai som styr framtiden?
Det är så plågsamt att höra hur äldre luras... det är lika tråkigt att se hur vissa utbildningar fungerar. Vad kan man göra?
Ang. " Blir det AI som styr framtiden?" så tror jag att AI gör det redan. De personerna/företagen bakom AI vill ändå koncentrera sig på något mer lönsamt... dvs sjukvården. Hur ska det sluta kan man bara ana .... AI klarar ju inte förebygga kontokort bedrägerier, telefon baserade lurendrejeri... men AI ska förebygga sjukdomar, vårda oss, göra komplicerade diagnostiska bedömningar och även utföra operationer. Vilken fantastisk värld blir det snart!
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har använt AI ibland och det finns inget sunt förstånd inlagt i programvaran och den kan ibland göra ordentliga fel. Sen är det ju så att den kan inte skapa nya saker utan den jobbar efter det människor lagt ut på nätet eller i offentliga avhandlingar. Kunskapen kommer ju från människan och någon källkritik verkar inte förekomma.
Den är ju helt humorbefriad och fattar inte skämt det förutsade man i startrek. Även spock hade problem med den biten.
Vad som är verkligt är ju en sak vad journalister skriver är en annan, de älskar ju att fabulera om sånt de inte vet och en och annan lycksökare som vill ha forskningspengar hakar säkert på.
Det stora problemet är att inkompetensen sprider sej i samhället och riktig kunskap känns jobbigt för det flesta så man tar en genväg.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.111
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Det finns ingen artificiell intelligens, det rör sig endast om (om än avancerad) programmering och"data mining". Varför är de stora bolagen så angelägna om att bjuda på lagring i molnet? I Microsofts Office t ex är molnlagring default, och svår att ta bort.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
499
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Dynamisk prissättning! Det kanske kommer till bilverkstäder med tiden?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Man kan ju nöja sig med att ha programvaran lokalt i datorn och stänga av internet. Med ökande brottslighet och nya lagar kan säkert allt göras tillgängligt.
 
Toppen