• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biltemas solcellsladdare

F

F.d. 19529

Guest
Är det någon som provat den här? Solcellspanel, Biltema

En solcellspanel man sätter på instrumentbrädan för att ladda batteriet via cigguttaget. Är det ett vettigt sätt att försäkra sig (så mycket man nu kan försäkra sig) mot att bli stående med tomt batteri när bilen står länge, t.ex på vintern?

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas solcellsladdare

Är det någon som provat den här? Solcellspanel, Biltema

En solcellspanel man sätter på instrumentbrädan för att ladda batteriet via cigguttaget. Är det ett vettigt sätt att försäkra sig (så mycket man nu kan försäkra sig) mot att bli stående med tomt batteri när bilen står länge, t.ex på vintern?

NEJ

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas solcellsladdare

Det berpor på vad man har den till. För att kompensera för förluster som blir i tex. bilradio och motorns insprutningsdator under länge uppställning räcker det utmärkt. Jag har 2 st liknande paneler. En för bodelsbatteriet och en för startbatteriet och det räcker för att inte batterierna ska sjunka i spännning i varlje fall under sommarhalvåret. Under vintern laddar från nätet i samband mrd att jag kör avfuktning under ett dygn.
På vintern lossar många bara på minuspolen på batteriet och det klarar sig till våren om det är fulladdat och friskt från början.
Men för att ladda ett dåligt laddat batteri är den lilla panelen inget att ha!
// Göte J

Toppen