• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BILTEMAS SMF BATTERI - GARANTI

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.237
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej..!

Jag har köpt två 105 amp SMF batteri på Biltema. vid köpet fick jag information om två (2) års garanti.... efter ett år reklamerade jag batterierna men deras mättare var inte bra utan sa att batterierna är ok.... samtidigt fick jag information om att det är tre (3) års garanti på dessa batteri.....
Vad som är felet vet jag inte allt ser bra ut.... men batterierna verkar inte orka lämna ut kraft nog... har en voltmätare konstant inkopplad och kan se hur volten sjuker från 13.5 till 12,4 efter 1 tim användning av en mini lapptopp.... kopplar jag sen ur lapptoppen så stiger strömen till 13,3.... o s v så vist är batterierna dåliga....
Så nu undrar jag vilken garantitid fick du på dina SMF Batterier hos Biltema....?

Tack på förhand
Peter N

Har beställt Bosch AGM 105 amp batteri
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMAS SMF BATTERI - GARANTI

Nja, det verkar inte vara något fel på dina batterier.
Spänningen sjunker alltid när man belastar dom.
Ett absolut fulladdat bly/syrabatteri har spänningen 12,72 Volt. 2,12 V/cell X 6 celler.
Har du 13,3 volt efter 1 tim belastning så får du nog vara nöjd.
//W
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.237
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMAS SMF BATTERI - GARANTI

Tack för informationen.... men tycker du inte det är stort spänningsfall på två parell kopplad 105 amp batteri......

Nja, det verkar inte vara något fel på dina batterier.
Spänningen sjunker alltid när man belastar dom.
Ett absolut fulladdat bly/syrabatteri har spänningen 12,72 Volt. 2,12 V/cell X 6 celler.
Har du 13,3 volt efter 1 tim belastning så får du nog vara nöjd.
//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMAS SMF BATTERI - GARANTI

Nej, batterierna är nog "överladdade". D v s laddaren ger ca 14,2 - 14,4 V sedan måste man vänta ett par timmar innan spänningen stabiliseras till ca 12,7 volt.
Ladda batterierna på kvällen, låt dem stå över natt, och sedan belasta dem som du tidigare gjort. Vänta sedan en halv timme innan du mäter så får du ett rättvisande resultat.
Hälsa Vovvi.
//W
 

blomba

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3796
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMAS SMF BATTERI - GARANTI

Köpte för två år sedan ett smf batteri från Biltema.Första året inga problem andra året "dog"batteriet. Laddade det och varannan dag och försökte att starta en bilmotor, men det fans ingen fart i den.Laddade igen tog sedan med till Biltema,dom satte på en mätare som visade att spänningen fanns men inget ork. Fick tillbaka pengarna, inget problem

/blomba
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.668
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMAS SMF BATTERI - GARANTI

Muskatten, hur mätte Biltema och med vad? Du får väl be dem mäta med något som ger besked om kapacitet, inre resistans m.m. Det räcker ju inte med att bara mäta spänningen.
Sen är frågan hur det ser ut i din husbil ? Det finns väl inga oxider på polskorna eller dåliga kopplingar på vägen till förbrukare ? Var är din voltmätare inkopplad, direkt på polerna eller längre bort ?
Sen är det nog så att kunskaperna bland Biltemas personal varierar, du kanske fick en sommarvikarie.
För att svara på din ursprungliga fråga: 3 år är garntitiden på dessa batterier idag. Såvitt jag minns har det varit så ända sedan de började säljas.
// Göte J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.237
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMAS SMF BATTERI - GARANTI

När jag köpte batteriena så sa biltema att det är två (2) års garanti på de batteri jag köpte.... när jag reklamerade för ca 1 år sedan (då var batterierna 1 år gamla) att jag kunde ta det lugnt för det är tre (3) års garanti på dessa batteri.... nu när jag i förra veckan var i kontakt med biltemas reklamation så säger de att det är ett (1) års garanti.... Så vist jag har frågar biltema....:twitcy:
Jag är tacksam för era tipps men jag har inte "andra fel" just nu i elen på H-bilen
Sen är jag också tacksam för era svar om vad ni har fått för garantitid av biltema.... Det är bara det jag undrar över.....:swoon:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMAS SMF BATTERI - GARANTI

Du får ju inte 3 års garanti på batterier du fått utbytta på garanti.
Har du fått 2 års garanti från början och fått batterierna utbytta efter ett år så återstår bara ett år på garantin.
Det är tiden från inköp som räknas, annars har man gratis batterier i all oändlighet, bara de pajar inom garantitiden.
//W
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: BILTEMAS SMF BATTERI - GARANTI

Du får ju inte 3 års garanti på batterier du fått utbytta på garanti.
Har du fått 2 års garanti från början och fått batterierna utbytta efter ett år så återstår bara ett år på garantin.
Det är tiden från inköp som räknas, annars har man gratis batterier i all oändlighet, bara de pajar inom garantitiden.
//W

Nja, jag fick ett tillgodo kvitto, gick in och köpte nytt batteri med 3 års garanti.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.237
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMAS SMF BATTERI - GARANTI

Jag väntade med reklamationen.... tills förra veckan.....Då jag tidigare fick ny information av BILTEMA om 3 års garanti..... men snälla skriv vad ni fick i garantitid..... och inget annat tack... "OBS JAG HAR INTE TIDIGARE REKLAMERAT MIN BATTERIER".... det blev ingen reklamation för jag tänkte om jag har tre (3) år så kan jag vänta och se vad som händer med batterierna.... så nu vet ni det....


Du får ju inte 3 års garanti på batterier du fått utbytta på garanti.
Har du fått 2 års garanti från början och fått batterierna utbytta efter ett år så återstår bara ett år på garantin.
Det är tiden från inköp som räknas, annars har man gratis batterier i all oändlighet, bara de pajar inom garantitiden.
//W
 

Bilagor

  • P1000744.JPG
    P1000744.JPG
    863,3 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMAS SMF BATTERI - GARANTI

Det står inte på Biltemas kvitto hur länge garantin gäller. I deras katalog står det 3 år på SMF och 4 år på AGM.
På ett kvitto för i år står det 4år för AGM-batteri
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.979
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: BILTEMAS SMF BATTERI - GARANTI

Mitt SMF bodels-batteri från Biltema är 5 år. Det hade 3 års garanti. Fortfarande OK men jag börjar snegla på ett nytt. Det blir troligen Biltema igen, SMF eller AGM. SMF finns i olika utförande, för närvarande med både 3 och 4 års garanti. Sedan byts "modellerna" ut. Så du kan inte få ett enhetligt svar.

:-/<rister
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.237
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMAS SMF BATTERI - GARANTI

Skam den som ger sig.... har jag hört :swoon:

Nu har BILTEMA svarat på min fråga om varför de uppgav 1 år i mailet till mig när garantitiden var längre.... Frågan är bara nu hur får jag batteriet till närmsta butik som ligger 2628 km ifrån där jag just nu befinner mig :twitcy:

[FONT='Calibri','sans-serif']Hej. Vi har gått tillbaka i systemet och kollat detta batteri. Under 2010 då ni köpt batteriet lämnar Biltema 3 års garanti. Under 2011 lämnar Biltemas endast 1 års garanti. Och under 2012 katalog har detta batteri utgått ur Biltemas sortiment. Det är jag som lämna felaktiga uppgifter, ni har 3 års garanti på detta batteri när det är köpt under 2010. Rekommenderar er att reklamera detta batteri i er lokala butik. [/FONT]

[FONT='Calibri','sans-serif']Med vänliga hälsningar/Best regards, [/FONT]

[FONT='Calibri','sans-serif']
GetInline.aspx
[/FONT]

[FONT='Verdana','sans-serif']Sanna
Biltema Kundservice[/FONT]
[FONT='Verdana','sans-serif']
Tel: +46-77-520 00 00
kundservice@biltema.com[/FONT]

[FONT='Verdana','sans-serif']Biltema Kundservice
Garnisonsgatan 26, 2tr
S-254 66 Helsingborg, Sweden[/FONT]
[FONT='Verdana','sans-serif']
www.biltema.com[/FONT]
 
Toppen