• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas kalcium/kalcium startbatteri..

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ser att dessa kalcium/kalcium batterier som biltema säljer skall laddas med 16V..
Ni som har ett sådan hur har ni löst detta...?
Remmen till generatorn gick av, sen kunde jag köra i ca 35-40 min, sen var batteriet under 12v... Fixade en tillfällig laddning på ca 10-15A.. Hoppas batteriet inte blev kasst... Om det nu inte redan var det...?

Screenshot_20241219_123049.jpg

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Ser att dessa kalcium/kalcium batterier som biltema säljer skall laddas med 16V..
Ni som har ett sådan hur har ni löst detta...?
Remmen till generatorn gick av, sen kunde jag köra i ca 35-40 min, sen var batteriet under 12v... Fixade en tillfällig laddning på ca 10-15A.. Hoppas batteriet inte blev kasst... Om det nu inte redan var det...?

Visa bilaga 237317
Det står Max laddspänning 16V så det är nog inget problem

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Skall jag tolka ditt svar att du gissar att det nog är inget problem..? :rolleyes:
Jag var otydlig i mitt tidigare inlägg, detta är ett vanligt 12V batteri som kan laddas med Max 16V, men har du så hög laddspänning som 16V kan du få andra problem.
Så kortfattat det kommer att fungera.

Toppen