• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biltemas AGM för tuff belastning..?

F

F.d. 55528

Guest
Läser i diverse trådar om Biltemas AGM-batterier. De flesta som har dessa verkar vara nöjda.

I min bil har jag en 1500W inverter (ren sinus) för att i första hand kunna köra en espressomaskin. Gott kaffe är en nödvändighet...
När vi kör kaffemaskinen drar den 100-130A under någon minut, alltså ganska tuff belastning av batteribanken. Mina bodelsbatterier, 2x90 Ah Varta Marine Professional (våta), 2 år gamla, har nu börjat ge upp.

Har nu funderingar på 2 st Biltema AGM 95Ah, och undrar om det är någon som har erfarenhet av hur Biltemas AGM-batterier klarar en sådan belastning.

Jag kan också få plats med 2 st Varta Proffesional Deep Cycle AGM 110Ah, som jag har mycket god erfarenhet av från min förra HB. Men det blir ju dubbla kostnaden mot Biltemas...

Tacksam för synpunkter o goda råd
/ TommyQ

F

F.d. 55528

Guest
Sv: Biltemas AGM för tuff belastning..?

God morgon. Sitter nu i HB (Bua Hamn) och njuter av dagens första kopp kaffe (Cappuccino). Tack för alla synpunkter o tips, Speciellt tack till er som svarat på min fråga.
Det finns ju många variabla parametrar när man diskuterar batteribanken i bodelen. För min del så är vissa parametrar, av diverse anledningar, fasta.

• Hustrun älskar kaffemaskinen och kaffet från den, jag älskar hustrun, alltså ser jag till att vi kan använda den. Annan typ av kaffetillagning ar inte aktuell, även om jag tycker kokkaffe är gott… Och vi behöver 1500W-invertern även för diverse andra ändamål såsom t.ex. hårtork.

• Jag har inget elverk och tänker inte skaffa något. Bl.a. av vikt- o utrymmesskäl, men också för att undvika att irritera andra. Av samma skäl så undviker jag att starta motorn kl 05.00 på ställplatsen för att brygga kaffe…

• Vi ställer oss gärna med elkoppling om möjlighet finns, men vill inte låta detta styra var vi skall/kan stå

Jag har det ganska väl förspänt för att fylla på energi i batteribanken med både Efoy och solpanel, och min filosofi är att försöka anpassa HB till våra behov o önskemål, inte att anpassa oss. Jag vill inte kompromissa med kvalitén, men om jag kan få tillräcklig kvalité, för halva priset så väljer jag självklart detta.

/TommyQ

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

God morgon. Sitter nu i HB (Bua Hamn) och njuter av dagens första kopp kaffe (Cappuccino). Tack för alla synpunkter o tips, Speciellt tack till er som svarat på min fråga.
Det finns ju många variabla parametrar när man diskuterar batteribanken i bodelen. För min del så är vissa parametrar, av diverse anledningar, fasta.

• Hustrun älskar kaffemaskinen och kaffet från den, jag älskar hustrun, alltså ser jag till att vi kan använda den. Annan typ av kaffetillagning ar inte aktuell, även om jag tycker kokkaffe är gott… Och vi behöver 1500W-invertern även för diverse andra ändamål såsom t.ex. hårtork.

• Jag har inget elverk och tänker inte skaffa något. Bl.a. av vikt- o utrymmesskäl, men också för att undvika att irritera andra. Av samma skäl så undviker jag att starta motorn kl 05.00 på ställplatsen för att brygga kaffe…

• Vi ställer oss gärna med elkoppling om möjlighet finns, men vill inte låta detta styra var vi skall/kan stå

Jag har det ganska väl förspänt för att fylla på energi i batteribanken med både Efoy och solpanel, och min filosofi är att försöka anpassa HB till våra behov o önskemål, inte att anpassa oss. Jag vill inte kompromissa med kvalitén, men om jag kan få tillräcklig kvalité, för halva priset så väljer jag självklart detta.

/TommyQ

Förstår hur du menar. Vi har en smörgåsgrill och vill ibland ha rostat bröd. Inte läge att starta bil om man har andra runt i kring sig. Men jag brukar starta efoy:en före jag kör den. Men egentligen så spelar det ingen roll. efoy:en ger 6-7 amp inverten drar 150 amp så det är bara en droppe i Atlanten.

I min förra bil hade jag 2 biltema AGM och de fungerade bra men vid höga AMP uttag gick spänningen ner rätt kraftigt. I varje fall på displayen. Men efter ca: 5 min när den var klar återgick spänningen till det normala.

I min nuvarande bil har jag inte biltema men andra AGM 2x95 AMP och har samma spänningsfall där när jag gör stora strömuttag från inverten (2000W). 10,9 V har det stått som lägst under tiden jag kör för fullt, men sen återgår spänningen så snart man är klar. Jag skulle egentligen kanske ha batterier som klarar större strömuttag.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

TommyQ

En koffeinabstinent hustru är inte att leka med! Jag har full förståelse för dina bekymmer.
Rekommenderar administration av en eller två koffeintabletter på morgonen (tabl Koffein 100mg, receptfria i förp. om 30 st). Går utmärkt väl att ta med kallt vatten. Lycka till! :D

aake

Toppen