• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda BilTema Delbara damask

Studde

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
32353
Medlemskap
2024
Hej alla som nu rustar!
Undrar vilka som provat Bil-Tema delbara damask för drivknuten, Dukato 85-93.
Vårhälsningar Studde
 

Studde

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
32353
Medlemskap
2024
Jag o min kompis diskuterade detta m drivknutar o kom att prata om paddans knutar. Dom var ju konstruerade för att både ta upp acc-kraft och bromskraft, bromsen satt intill lådan. Och det var rejäla doningar, har aldrig hört talas om trasiga knutar…
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
På den tiden hade man oftast inte macpersonben, så vridningspunkten för hjulen satt innanför själva kraftcentrum och vridningspunkten för drivaxeln ännu längre in. Vid gas och broms fick man en ganska kraftig påverkan på styrningen som förstärktes av om något hjul spann loss. Paddan hade ju en annan konstruktion där man fått till kraftcentrum i mitten av däcket vilket inte gav några vridande krafter i ratten med den gashydrauliska fjädringen så var den väldigt säker och komfortabel men ganska framtung.
Då var den först men tekniken gick framåt idag är alla framhjulsdrivna bilar minst lika bra.
Bromsarna var ganska svårmekade orsaken att de satt därinne berodde på att man ville ha mindre ofjädrad vikt för vägegenskapernas skull.
 
Toppen