• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilstereo kopplat till både start och Bodelsbatteriet 12v

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej försöker lära mig lite om elen i vår vår husbil Swift kontiki 1990.
Är detta normalt att bilstereo Denver CAD-381 ska få ström från Bodelsbatteriet och startbatter, varför är detta bra eller dåligt?

L

LaMoni

Guest
Sv: Bilstereo kopplat till både start och Bodelsbatteriet 12v

När bilen står still bör den bara ta ström från bodelsbatteriet så du har ström till att starta bilen med

F

F.d. 23450

Guest

Jag har vippbrytare på min 90:a där jag skiftar mellan start o bodels batteriet.
Precis som föregående talare så är det bra att köra stereon på bodelsbatteriet när man står still

Thomas.M

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
16090
Medlemskap
2021

Jag har tänkta samma ska..jag kan ju spela musik när tändningen är av går då stereon på bodelsbatteriet då?

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025

Jag har tänkta samma ska..jag kan ju spela musik när tändningen är av går då stereon på bodelsbatteriet då?

Ja precis hur vet man detta

Jag stänger av tändningen tar ut nyckel och kopplar bort bodelsbatteriet och stereon fungerar ändå -

Jag ser att stereon är kopplad till bodelsbatteriets och startbatteriets plus pol - tänkte för att den fick 24 volt HAaaaaa men antar att stereon får 12 volt men mer amper kanske...

Någon duktigt här på detta får gärna utbilda oss??

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Att stereon funkar när tändningen är avslagen behöver inte betyda att den är kopplad till bodelsbatteriet. Det är dock ganska enkelt att kontrollera genom att koppla bort pluspolen helt från bodelsbatteriet.

Att pluspolerna på bil- och bodelsbatterierna är hopkopplade i stereon låter konstigt och jag inbillar mig att det inte kan vara så bra. Det bör ju medföra att bilbatteriet kommer att tömmas i samma takt som bodelsbatteriet när elförbrukare är inkopplade. Det kan ju medföra att det inte kommer att gå att starta bilen när det är dags att köra iväg.

Sedan vet jag inte om det kan medföra andra konstigheter med galvaniska strömmar mm om batterierna är jordade på olika punkter men det kommer säkert någon som kan detta med elektricitet att svara på hoppas jag.

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

På nyare (hur nya?) modeller går stereon en timma och slår sedan av sig. Förmodligen också beroende av tillverkare? Därför inte brytt mig om att koppla den till bodelsbatteri. Har Euramobil 2008 den innan var en 2005 där man från bodelen kunde slå av/på. Verkar som tillverkarna i viss mån iaf, tänkt på förbrukningen av startbatteri.

Toppen