• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilskatt vid försäljning

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Hur fungerar det med bilskatten. Ser i fordonsfrågan återbetalning vid avställning tex 1900sek. Hur går det vid försäljning av bilen. Hamnar den summan den nya ägaren tillgodo?

susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2025
Sv: Bilskatt vid försäljning

Japp det stämmer,men om du vill undvika det kan du ställa av den och sedan ställa på den i samband med ägarbyte.Det kommer visserligen ett inbetalningskort till dig men då ringer man och får den omdebiterad på den nya ägaren (måste vara samma dag på ägarbyte och påställning)Jag vet ej hur många dagar den måste vara avställd innan du får ställa på den igen det är något med 15dagar men kolla det med vägverket först.sussi:spinny:

B

Byggare Bob

Guest

Kommer själv att ställas inför detta problem i vår när vi skall hämta ut vår nya bil och lämna den gamla. Eftersom jag ställer på den gamla bilen bara några dagar innan bytet är jag inte precis intresserad att dels betala skatt på både den och den nya bilen.
Har därför kontaktat Transportstyrelsen och därifrån fått följande svar:

Hej!

Se till att ni skyndsamt ställer av fordonet så fort ni kommit fram
till företaget. Då kan vi dagen därpå, meddela hur stor summan blev att betala in. Vid
avställning avbryts perioden.

Eller be företaget anmäla ägarbyte samt avställning omedelbart, och så kontaktar
ni oss.

F

F.d. 2577

Guest

Har ni uppmärksammat att bilen troligen är registrerad i Finland.
Leffe

F

F.d. 25020

Guest

Hej normalt så ska den som köper eller byter in husbilen kolla hur mycket du ska ha åter på skatten sedan betalar han till dig, så har det varit alla gånger jag bytt eller sålt har ju haft 15 husbilar aldrig några problem vid byten. Mvh 220 Sture i Pajala:yes:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det beror helt på om du säljer bilen påställd eller avställd.
Vanligen säljer man ju bilen påställd eftersom man måste köra den till handlaren. Han får då pengarna skickade till sig om han väljer att ställa av den i samband med ägarbytet eller senare.
Om du däremot ställer av den innan du säljer den så kommer pengarna till dig. Har du sålt bilen påställd så kan du inte kräva skatten tillbaka av köparen.
Skatten följer fordonet och är inte personlig.

För att undvika diskussioner är det givetvis bäst att komma överens med köparen innan man skakar hand.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Kommer själv att ställas inför detta problem i vår när vi skall hämta ut vår nya bil och lämna den gamla. Eftersom jag ställer på den gamla bilen bara några dagar innan bytet är jag inte precis intresserad att dels betala skatt på både den och den nya bilen.
Har därför kontaktat Transportstyrelsen och därifrån fått följande svar:

Hej!

Se till att ni skyndsamt ställer av fordonet så fort ni kommit fram
till företaget. Då kan vi dagen därpå, meddela hur stor summan blev att betala in. Vid
avställning avbryts perioden.

Eller be företaget anmäla ägarbyte samt avställning omedelbart, och så kontaktar
ni oss.
Inte alla bilföretag accepterar detta , i kontraktet kan finnas att de vill ha en körbar bil och att de vill tillgodogöra sig skatten. En sak att förhandla om. Annars surt sa räven!

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

När vi bytte bil hösten 2010 diskuterade vi detta med husbilsförsäljaren och kom överens om att den skatt som husbilsförsäljaren skulle få tillbaka skulle de sedan skicka till oss. Allt detta skrevs i köpekontraktet och fungerade.

Toppen