• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilprovningen

• Startad av Lennart Olovsson
  • Startdatum
L

Lennart Olovsson

Guest
var det dags för i dag!

Köper man en "tung" Husbil får man som "present" äran att besikta redan första året!
Det har jag lite svårt att förstå!

En tung Lastbil som går i yrkestrafik 365 dagar per år, där är det motiverat, men Husbil.

Besiktningsmannen höll med och tyckte det kunde räcka om Husbilar kom in efter 5 år!

I dag är det ju lätt att skilja Husbil och Lastbil, Husbilar tillhör ju personbil klass 2!

Om frågan ställs till Transportstyrelsen kanske de svarar som Peter Dalle:

"Tänkte inte på det"!

Vad tycker ni!

se Lennarts tankar
:confused:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Bilprovningen

Jättebra reflexion, Lennart, och det borde sannerligen vara ett angeläget tema för Sveriges största husbilsklubb att agera i - kan man tycka. Men utrymmet och konkurrensen om utrymmet på forumet är ju begränsat. Det fordras nog att någon i den inre kretsen med en sådan bil tar upp frågan för att det ska kunna bli någon samlig och kraft bakom orden.

Ensamma vi stå, och som enskilda medlemmar är vi . . . . . . just bara enskilda medlemmar vars sprattlande inte märks så mycket.

F

F.d. 2621

Guest

Jättebra och angeläget tema, Lennart! Det borde sannerligen vara något för Sveriges största husbilsklubb att ta tag i, men konkurrensen om utrymmet och engagemanget på forumet är ju stort.

Kanske någon av de mera namnkunniga medlemmarna med en bil i 4 tons-klassen och däröver kan få samling kring frågan? Enade vi stå och som enskilda medlemmar är vi . . . . . . just ingenting annat än oenade.

D

Deleted member 11118

Guest

Ska besiktiga min i morgon den är 4 månader och gått 176 mil, men väger för mycket 3,8t

L

Lennart Olovsson

Guest

Jättebra reflexion, Lennart, och det borde sannerligen vara ett angeläget tema för Sveriges största husbilsklubb att agera i - kan man tycka. Men utrymmet och konkurrensen om utrymmet på forumet är ju begränsat. Det fordras nog att någon i den inre kretsen med en sådan bil tar upp frågan för att det ska kunna bli någon samlig och kraft bakom orden.

Ensamma vi stå, och som enskilda medlemmar är vi . . . . . . just bara enskilda medlemmar vars sprattlande inte märks så mycket.

Du har så rätt, vi tillhör inte den kretsen!
Frågan verkar inte intressant!
Lennarts tankar

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er i forskriftene fra EU for periodisk kontroll spesifisert en grense ved 3500 kg totalvekt - alle over skal ha den tettere kontrollen. Grensen er satt firkantet på vekt og ikke på bruksform eller hva de er klassifisert som.

Et annet land jeg har bra kjennskap til New South Wales i Australia har årlig kontroll på ALLE kjøretøy uansett vekt og bruksform, enkelte byråkrater i Europa ønsker en slik løsning her og.

L

Lennart Olovsson

Guest

Det er i forskriftene fra EU for periodisk kontroll spesifisert en grense ved 3500 kg totalvekt - alle over skal ha den tettere kontrollen. Grensen er satt firkantet på vekt og ikke på bruksform eller hva de er klassifisert som.

Et annet land jeg har bra kjennskap til New South Wales i Australia har årlig kontroll på ALLE kjøretøy uansett vekt og bruksform, enkelte byråkrater i Europa ønsker en slik løsning her og.

Nästan lättare att förstå om alla ska in efter ett år!
Trafiksäkerhet har väl inte bara med vikt att göra!
Man förutsätter att tyngre fordon har bättre bromsar m.m.
Slitage har väl också viss betydelse, antal mil t.ex.
Lennarts tankar

A

Amatören

Guest

Jag kan verkligen hålla med om att det känns fånigt att besiktiga en helt ny husbil efter bara några månader, men så tänkte jag på alla "missar" och småfel som det står här på sidan att alla hittar på sina nya bilar.
Då kanske det kan vara lite extra trygghet med någon oberoende som kollar upp att tillverkaren gjort ett bra jobb. Passa på och följ med ner under bilen och se hur allt ser ut när det är nytt och fint.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag tycker inte detta är en stor sak att gräma sig över. Det finns allvarligare saker här i livet.
Amatören har en poäng, ta till vara möjligheten till ökad säkerhet istället.
Jag anser inte man ska begära att styrelsen ska ingripa så fort det dyker upp någon liten sak som man har blivit irriterad över. Besiktningsintervaller är troligtvis inte möjligt att kunna ändra på, även för "Sveriges största husbilsklubb".

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Ja visst finns det allvarligare saker än detta men ändå märkligt att någon här kan tycka det är ok att behöva besikta en bil som är 4 mån och rullat 170 mil.
Typiskt Svenskt att stå med mössan i hand o svälja alla tokigheter som våra myndigheter kommer på. Häggen i Umeå

Rolles

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2025

Håller fullständigt med om att det är helt vansinnigt onödigt att besikta en ny bil,vår
togs ut i mars 2011 o från 1/4-2012 så var det körförbud på en bil som knappt rullat 500 mil på torra sommarvägar utan saltkörning som sliter på hela bilen !!!
Det borde vara som på Mc,vart annat år åtminstone !!!!!
Men det är väl bara för att få in pengar o dela ut på annat vansinne.......:spinny::mcride:

lagerbrax

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6595
Medlemskap
2025

Ska besiktiga min i morgon den är 4 månader och gått 176 mil, men väger för mycket 3,8t

Konstigt
Hämtade en ny bil 12/4 - 12 Besiktning senast 30/4 - 13.Måste var något fel. Borde
ha första besiktning i leverans månade +12 månader senare.
MVH Lagerbrax:spinny:

L

Lennart Olovsson

Guest

Det tog 6 minuter och 40 sekunder att besikta, då hade vi också pratat en del om vilket vansinne det var!

Det var bara bromsar och avgaser som kollades!

Resurserna kunde användas bättre tyckte han som testade!

Tycker jag med!

Lennarts tankar

:wub:

F

F.d. 25200

Guest

Det tog 6 minuter och 40 sekunder att besikta, då hade vi också pratat en del om vilket vansinne det var!

Det var bara bromsar och avgaser som kollades!

Resurserna kunde användas bättre tyckte han som testade!

Tycker jag med!

Lennarts tankar

:wub:

Varför besiktigade du?????????. Inget krav förän bilen är 12 månader.

Toppen