• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilprovningen måste höja sig över kaffedrickningen!

F

F.d. 2621

Guest
Att det är viktigt att väga rätt har behandlats i flera trådar.

Ett antal vågstationer finns spridda över landet, och jag kan tro, att det finns vissa som fungerar bra och andra som fungerar mindre bra. Jag är själv övertygad om att det är alltför krångligt för de flesta av oss att "komma till" denna funktion, som det borde vara självklart att kolla åtminstone en gång.

OBS som Relax i den andra tråden så riktigt har betonat - inte bara för att slippa böter utan desto mer för att ha koll på att man kör på ett trafiksäkert sätt!

Svensk Bilprovning har sedan en tid "avreglerats" och fråntagits sin tidigare monopolställning, ochn det var säkerligen en bra sak - ur konsumentens synvinkel. Men, har ni märkt någon förbättring i något avseende?

Jag har inte gjort det i alla fall. Man betalar i förskott och man skickas till det gratis kaffet - för att inte vara i vägen och ställa dumma frågor resp för att inte kunna se så litet de gör vid besiktningen. I stället för det där kaffet man just har druckit hemma borde de bjuda in bilägaren att vara med, för att lära sig och för att enklare kunna kommunicera om eventuella fel och brister, tips mm.

En av de viktiga funktionerna som borde ligga inom Bilprovningens domäner är väl just att väga bilen. Att det kostar en slant är väl OK, liksom det gör att ev kolla gasolkopplingarna. Jag vet inte hur många av Bilprovningens anläggningar som har vägningsmöjligheter, men jag anser att de flesta bör ha det.

I Mölndal finns en stor Bilprovnings-anläggning med en suverän vägningsplatta för hela bilen. Jag var där idag igen, utan att kolla om det fanns någon som kunde läsa av vågen och om det passade tidsmässigt. Men - det går ju inte längre att ringa till Bilprovningen annat än för att beställa eller ändra tid för besiktning!!!! Jag chansade och åkte dit, möttes av ett tiotal anställda i den stora provningshallen - utan några bilar att prova men med kaffemuggar i ena eller båda händerna i glatt samtal om fotboll och annat väsentligt.

Ingen enda kunde läsa av vågen, de hade ingen behörighet, hade inte fått någon utbildning till det, det hade endast "någon av ingenjörerna" och någon sådan kunde man f n inte uppbringa. Men du kan ju åka "någon annanstans" föreslog en av kaffedrickarna.

Efter ett antal försök med kundmottagarna och andra på den stora anläggningen kunde jag dock få tag i en ingenjör - Göran - som efter en dryg timmes väntan kom och läste av min vikt - på tio sekunder.

Snacka om total brist på serviceanda och insikt om att man ändå har en viktig funktion i samhället för trafiksäkerheten!

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Bilprovningen måste höja sig över kaffedrickningen!

Till Bilprovningens försvar kan jag berätta att i Sundsvall har jag efter kontakt med deras besiktningsingenjör Andreas fått väga min bil flera gånger. Jag tror att det bara är han som i samband med typbesiktningar aktiverar vågen som sedan har en väl synlig display som jag själv kan avläsa.
Normalt är vågen avstäng på andra än Bilprovningens öppettider om inte Polisen har bett att få låna den.
I övrigt tycker jag att du helt rätt!
//Conny

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Conny!
Jag håller fullständigt med dej!!!!!!!
Jag har inte mycket att tillägga men hur skall det bli med Politiker som förmodlingen gått i skolan, har dom då gått i Lund så kan man tänka sej att Lundakarnevalen varit det viktigaste under den tiden, andra städer har säker något liknande vad vet jag, vadå jobba nä dom "tjänstgör"!!!!!!!!!
När en Taxeringsintenden som jag var bekant med sa när han var berättigad till guldklocka, Han sa till landhövding Hörjel när jag ser vem som får dessa klockor så skall inte jag ha någon, det är upp till var & en att tolka fritt m. sant är det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mvh.

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

En annan synvinkel!

Jag skulle fråga om vad det innebär att registrera en LB till HB 2. Det kunde jag göra om jag ringde Bilprovningen och sökte på teknisk service.

Kom fram och möttes efter en del knapptryckningar av beskedet att jag var placerad i kö och den beräknade kötiden var 54 minuter!

Hade inte tid så jag mailade och fick svar att sådana frågor måste man ta per telefon!

OK Jag ringde igen och kom efter 28 min till en handläggare, som sa att det var väl bara att besikta bilen. Något annat visste han inte vad det innebar.

Dessutom på en telefonledning som verkade vara från mitten av 50 talet!

Servicegraden är stor!!!!

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Har provat ett par av de nya konkurentera i Södra Sthlm.

Fantastiskt smidigt och få tid snart sagt nästa dag eller i alla fall nästa vecka och om det är för sent inga problem att åka dit o ställa sig i kö, brukar inte ta så lång tid det heller.

Men däremot kan man undra över kvalatiet och kompetens. Jo visst det är unga och nyutbildade och alla är vi ju barn i början......

Besiktigade släpet, fick beställa tid då det inte gick att köra drop in med släp. inga problem fick tid 19.30 en dag i veckan därpå.

Först var problemet att överhuvudtaget få in bil o släp i lokalen då det var väldans trångt att runda huset, tur att de flesta uppmarkerade p-platser ar tomma vid den tiden.
Sen kan vi väl sammanfatta det hela med att det tog 2 personer 40 minuter och kolla i stort sett det jag kunnat kolla hamma på gårdsplanen kvällen innan.

Varför? ingen grop och för smal lyft. och lyft innebar att de var tvugna att koppla loss släpet från bilen och säkra det så det inte skulle rulla av lyften. Många fram o back och upp och ner blev det. sen var så klart bromsprovsrullarna för smala ochså. men tjejen som tog emot var söt och kaffet ok.

Försök nummer 2 hos en annan nyöppnad konkurent. ingen söt tjej denna gång men betydligt bättre lokal. dock bromsprovsrullarna under bar himmel, hur funkar det på vintern?

Denna gång med min gamla Willys jeep 55:a som är relativt ombyggd.
Det börar med att besiktningmannen (pojken) försöker lyfta framaxeln för att kolla glapp i spindlar mm.

Riktiga terrängbilar som denna har stel drivande framaxel. Diffhuset sitter förskutet i sidled så kardan skall gå fri för växellåda och motor. Markfrigången är rätt skaplig p.g.a. stora däck (38") och lyftens domkraft inte riktigt gjord för att lyfta så högt. Vad göra? Träklossar i mängd mellan domkraft och diffhus. Kunde slutat i katastrof om jag inte stoppat i tid.
Tippsade om att istället använda de lyftgafflar som fanns till domkraften i gropen bredvid. (varför tog man inte in min bil på denna plats från början) dessa funkade bra och han fick rycka och slita ett tag till han var nöjd.

Dags att gå in under bilen. Med en förvånad stämma frågar han, är den fyrhjulsdriven den här? och när jag säger att så är fallet erkänner han att detta är den första Jeep han besiktigat..........

Skall inte bara göra mig lustig. Vid besiktning av vanliga bilar (frugans och firmabilarna) har denna besiktningsstation fungerat utmärkt och som sagt helt utan väntetider. Dessutom mittemellan hemmet och jobbet.

Vad den gamla hederliga (?) bilprovningen gäller så har jag inte varit där på några år men kommer bli tvungen när Ambulansen är klar för regbesiktning då konkurenterna inte tar bilar över 3.5 ton.
Dock är mitt intryck att de gamla sura besservissergubbarna är borta även därifrån, ni vet de där som satte en ära i att hitta fel även om där inte fanns några och mest klagade på allt och alla. Sist jag besiktigade Willysen på SBP frågade besiktningsmannen mycket artigt om han fick ta ett kort av bilen för att visa kompisarna därhemma!

Jag tror att vi går en bättre framtid tillmötes när det gäller denna typ av påtvingade tjänster, om än med lite barnsjukdommar och inkörningsproblem.

F

F.d. 25023

Guest

När har staten kunnat ordna något bättre utan konkurrens än det privata?

Tänk tanken om statligt byggda husbilar, något annat skulle inte vara tillåtet...

Jyrki

F

F.d. 53133

Guest

Att det är viktigt att väga rätt har behandlats i flera trådar.

Ett antal vågstationer finns spridda över landet, och jag kan tro, att det finns vissa som fungerar bra och andra som fungerar mindre bra. Jag är själv övertygad om att det är alltför krångligt för de flesta av oss att "komma till" denna funktion, som det borde vara självklart att kolla åtminstone en gång.

OBS som Relax i den andra tråden så riktigt har betonat - inte bara för att slippa böter utan desto mer för att ha koll på att man kör på ett trafiksäkert sätt!

Svensk Bilprovning har sedan en tid "avreglerats" och fråntagits sin tidigare monopolställning, ochn det var säkerligen en bra sak - ur konsumentens synvinkel. Men, har ni märkt någon förbättring i något avseende?

Jag har inte gjort det i alla fall. Man betalar i förskott och man skickas till det gratis kaffet - för att inte vara i vägen och ställa dumma frågor resp för att inte kunna se så litet de gör vid besiktningen. I stället för det där kaffet man just har druckit hemma borde de bjuda in bilägaren att vara med, för att lära sig och för att enklare kunna kommunicera om eventuella fel och brister, tips mm.

En av de viktiga funktionerna som borde ligga inom Bilprovningens domäner är väl just att väga bilen. Att det kostar en slant är väl OK, liksom det gör att ev kolla gasolkopplingarna. Jag vet inte hur många av Bilprovningens anläggningar som har vägningsmöjligheter, men jag anser att de flesta bör ha det.

I Mölndal finns en stor Bilprovnings-anläggning med en suverän vägningsplatta för hela bilen. Jag var där idag igen, utan att kolla om det fanns någon som kunde läsa av vågen och om det passade tidsmässigt. Men - det går ju inte längre att ringa till Bilprovningen annat än för att beställa eller ändra tid för besiktning!!!! Jag chansade och åkte dit, möttes av ett tiotal anställda i den stora provningshallen - utan några bilar att prova men med kaffemuggar i ena eller båda händerna i glatt samtal om fotboll och annat väsentligt.

Ingen enda kunde läsa av vågen, de hade ingen behörighet, hade inte fått någon utbildning till det, det hade endast "någon av ingenjörerna" och någon sådan kunde man f n inte uppbringa. Men du kan ju åka "någon annanstans" föreslog en av kaffedrickarna.

Efter ett antal försök med kundmottagarna och andra på den stora anläggningen kunde jag dock få tag i en ingenjör - Göran - som efter en dryg timmes väntan kom och läste av min vikt - på tio sekunder.

Snacka om total brist på serviceanda och insikt om att man ändå har en viktig funktion i samhället för trafiksäkerheten!

Märkligt.... jag har besiktigat ett stort antal bilar sedan Svensk Bilprovning föddes... I Helsingborg, Ängelholm, Klippan samt Markaryd vid samtliga tillfällen och vi pratar om 30-50, har jag blivit mycket vänligt bemött och fått vara med under besiktningen, ställt frågor och aldrig har jag känt att jag varit ivägen! På de ställen jag varit på som haft utrustning och jag behövt väga har det inte varit problem...att läsa av displayen på vågen var ungefär lika enkelt som att kolla klockan....så det kunde jag själv göra, displayen kunde läsas av inifrån lokalen och 1m från förardörren via ett fönster vid vågen. Så min erfarenhet av SBP är 100% positiv!

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2025

Titta på Finland.Dom har väll höjt priserna rejält.:confused::confused::confused::confused::confused:
Och vidare har jag aldrig haft problem med varken bemötande
eller väntetid och kvalite i Karlstad i allafall:):)

Puss o kram
Johnny

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Jag var inne och besiktade husbilen hos bilprovningen i Karlstad förra veckan.
Då husbilen har 3 axlar väger 5 ton så måste jag in i lastbilshallen. Efter bromsprov åker vi framåt över "smörjgropen". Besiktningskillen frågar om jag vill följa med under bilen och det ville jag givetvis.

Det finns också en våg utanför byggnaden där jag vägde bilen för 2 år sedan. Servicen från besiktningskillarna och ingenjörerna har varit i det närmaste perfekt. :)

F

F.d. 9344

Guest

Jag har samma erfarenhet som Frankia. Alltid bra bemötande, smidigt att boka tid på nätet, aldrig känt att de inte vill att jag skall vara med när de besiktigar, oftast tvärt om.:)
Jag brukar passa på att följa med ner i gropen och få en överblick av underredet, och i regel brukar besiktningskillen/tjejen tipsa om vad som jag skall se upp med. De svarar gärna på frågor om det är något man undrar över och så vidare.
Kanske det är ett annat klimat i en storstad.:wideeyed:
Men det beror knappast på SBP det bör val vara attityden hos de som jobbar i den miljön då.

Och som nämnt här, i Finland har det inte blivit billigare att besiktiga ett fordon sedan det blev konkurrens konstigt nog:confused:

Nej jag är inte heller har inte varit anställd hos SBP:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I Norge er det helt avregulert, der er det bilverkstedene som gjør den periodiske kjøretøykontrollen (PKK). Det som kontrollstasjonen gjør er stikkprøver langs veiene og registreringsbesiktigelse, sam kontroll med verkstedene.

Prisene varierer villt, fra ett par hundre kr ett sted til tusen et annet sted for biler under 3500 kg. For tyngre biler er variasjonen enda større, men vanskelig å finne steder under 500 kr og ikke uvanlig over 1500 kr. Men med fri prissetting finnes det ingen å klage til - en må spørre først om pris når en bestiller time. Har og opplevd at en PKK ble utført uten ekstra kostnad sammen med en årlig service, det var på en husbil på Fiat - mens for Iveco tok de 1600 kr ekstra for PKK når de gjorde jobben sammen med service.

Toppen