• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilprovning

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Ja då börjas det. Prishöjning från 300kr till 480kr på personbilar över 3,5t från och med 26/2.
Ett redigt %påslag.

Fick brev idag från Bliprovningen

T

Teddi

Guest
Sv: Bilprovning

hej håkan. detta e återigen en bekräftelse på klassifieringen pb-2.vi tillhör en minoritet inom fordon.samtidigt kan man ju undra varför de inte gäller alla s.k. personbilar.i allra högsta grad har de stor betydelse hur bilen ser ut inuti.vi har o kommer att få en skattehöjning på 60%. e de inte märkvärdigt att husbilar är ifrågasatta bara för att dom har en annan inredning? ja måste ställa den frågan. vad e de som avgör både skatt o besiktning med tanke på hur bilen ser ut invändigt. bilprovning går ju inte ini bilen idag. bilen släpper ju inte ut mera co2 än andra lätta lastbilar. vi har något att jobba för. själv har ja redan börjat,,

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Allt går upp och det är en sak. Men den höjningen som kommer nu går inte av för hackor.
Kollade prislistan och ser att på personbilssläp så är skillnaden på obromsat och bromsat 70kr.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Vi kan inte se detta på annat sätt än att Bilprovningen anpassat besiktningskostnaden så att den blir lika för alla husbilar, oavsett om de är personbils- eller lastbilsregistrerade.

Det är ju inte registreringsformen som avgör hur kostsam förrättningen är, utan vilken arbetsinsats som krävs och under vilka former (stor hall, obekväm "grop" i stället för bekväm lyft o.s.v.) som arbetet görs.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Jag tycker att skillnaden på över och under 3,5t på husbilsbesiktning inte motiverar skillnaden i pris. Där är nog inte arbetsinsatsen som är någon skillnad.

Anledningen till högre pris borde då vara att i stora portarna så är bemanningen alltid två personer/besiktning.

T

Teddi

Guest

Vi kan inte se detta på annat sätt än att Bilprovningen anpassat besiktningskostnaden så att den blir lika för alla husbilar, oavsett om de är personbils- eller lastbilsregistrerade.

Det är ju inte registreringsformen som avgör hur kostsam förrättningen är, utan vilken arbetsinsats som krävs och under vilka former (stor hall, obekväm "grop" i stället för bekväm lyft o.s.v.) som arbetet görs.

de e ju precis de handlar om. bilar över 3,5..under 3,5ton. de e ju olka avgifter. vi måste skilja på pb-2 o lätt lastbil. sen håller ja med dej om registreringen .men så länge de finns ett annat tänkande under andra kriterier så tror ja att vi får sitta still o begrunda..

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Husbilar max 3,5t registrerade som lätta lastbilar betalar redan 480:- för k-besiktning. Husbilar över 3,5t registrerade som tunga lastbilar betalar 760:-. Husbilar registrerade som PB2 över 3,5t skall nu betala 480:-, låter billigt.
Jag har svårt att förstå varför en 10m husbil PB2 skall vara billigare än en 5m husbil registrerad som lätt lastbil.
Åke

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ja då börjas det. Prishöjning från 300kr till 480kr på personbilar över 3,5t från och med 26/2.
Ett redigt %påslag.

Fick brev idag från Bliprovningen
Ett konstaterande, för min föreg husbil en Hobby750FML-03 betalade jag, om jag inte minns fel, 980 Sek/år i besiktningsavgift tom 2006!
Efter 2006 sjönk besiktningavgiften till 380 Sek/år efter det att jag regat om bilen från tung lastbil till Husbil klass 2. Efter detta har dessutom den obligatoriska, helt meningslösa, gasolkontrollen a' 80 Sek, tagits bort!

Det kallar jag inte för skattehöjningar, möjligen justeringar åt rätt håll, med oss husbilister som gynnade (varför?)!

Tycker det finns större anledning att ifrågasätta t.ex besiktningavgiften för lätta personbilssläp (380 Sek) = högre/dyrare avgift än för en vanlig personbil, det är verkligen en helsjuk avgift som det finns anledning att reta sig på!

kentsynne

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024

Husbilar max 3,5t registrerade som lätta lastbilar betalar redan 480:- för k-besiktning. Husbilar över 3,5t registrerade som tunga lastbilar betalar 760:-. Husbilar registrerade som PB2 över 3,5t skall nu betala 480:-, låter billigt.
Jag har svårt att förstå varför en 10m husbil PB2 skall vara billigare än en 5m husbil registrerad som lätt lastbil.
Åke
Håller fullkomligt med dig kent

elegancen

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2025

760kr eller 480kr om året det gör 280 kr skilnad vilket i sin tur gör en merkostnad på 76öre om dagen.
Kanske inte spelar så stor roll?
Men jag håller med om att det är konstigt att det ska vara någon skilnad.:wink:

T

Teddi

Guest

Åke

har du en husbil som e reggad som lätt lastbil idag?i såfall grattis. sen har de ju ingen betydelse hur lång bilen är angående besiktning. själv har ja aldrig betalat för detta men däremot vilken klassifiering den har. sista besiktning 300 spänn. under 3-5 ton.

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Har just fått vår besiktningstid vi har en Dethleffs 6541 ,3400 kg ska då enl.pappret betala 480:- för besiktningen. Är väl den lägsta kostnaden för HB ? eller finns det någon HB som har lägre besiktningskostnad ? Blir lite förvirrad då det skrivs om över och under 3500 kg ?
MVH yrpannan Gunilla

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Jag fick ett brev från Bilprovningen igår där man skriver att man höjer avgifterna för en större del av besiktningarna av tunga fordon från 26 februari.

Sedan skriver dom: Du har dock bokat en besiktningstid innan denna höjning 2011-04-18 och vi vill meddela att du behåller din bokade tid och har rätt till det tidigare priset. Ta med detta brev vid besiktningen som en påminnelse för besiktningspersonalen.

Så tack vare att jag hade bokat in en tid så behöll jag det gamla priset på 300:-
Men det var bara ren tur. Jag hade inte läst eller hört att priserna skulle höjas.

Toppen