• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilprovning, ingen tid

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Vid besiktningen hade jag ojämn bromsverkan på P-bromsen. Återbesiktning inom 1 mån annars körförbud 13 juli. Nu när jag vill boka tid för detta så finns ingen tid förrän i Aug. Alternativet är att åka 13 mil (26 mil tor) till Gbg.

Hur gör man?

/M

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025
Sv: Bilprovning, ingen tid

Vid besiktningen hade jag ojämn bromsverkan på P-bromsen. Återbesiktning inom 1 mån annars körförbud 13 juli. Nu när jag vill boka tid för detta så finns ingen tid förrän i Aug. Alternativet är att åka 13 mil (26 mil tor) till Gbg.

Hur gör man?

/M

Finnes det ingen bilverkstad i närheten som är godkänd ?

Magnus & Delfin

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
9423
Medlemskap
2025

Försök att kolla med Opus i Ulricehamn; undrar om de inte har lite "drop-in tider" just för sådant här.

Lycka till!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, din bil är ju lite större än medeltalet och måste väl in i den större delen av bilprovningen och det försvårar ju en hel del.
Återbesök på en vanlig personbil behöver man ju inte ens boka tid för på vissa ställen.

Det är säkert lite olika på olika ställen, men häromkring har det alltid varit så att de håller inne på tider för firmor m.m. som kan behöva tider med kort varsel. Så om det inte finns tider en månad i förväg så kan det finnas rätt många en vecka innan eller strötider som hela tiden ramlar in.
Går det inte att "ställa sig i kö" på internetbokningssidan till din station och få ett SMS om det dyker upp en tid som du då först får godkänna ?

Om du inte gör jobbet själv så har du ju alternativet ovan med verkstad som släcker anmärkningen.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Hur gör man?

/M

Göteborg är en trevlig stad!:music-icon:

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

Bojkotta Opus, Besikta m fl som har höjt priserna till ockernivå för bilar tyngre än 3,5 ton.

Opus tar 790:- för husbil över 3500kg, samt 350:- för efterkontroll

På Opus Ulricehamn kan man besikta alla fordon.

För oss här runt Borås trakten, så har vi inte många alternativ om man varken ska använda Besikta eller Opus

Ska vi köra till Göteborg eller Jönköping så blir det en styv 15-20 mila tripp tur och retur,,, så det blir inte mycket till besparing.

Om man dessutom ska vara borta från arbete den tiden det tar att köra fram och tillbaka,
Då är det rena besparingen att välja det närmsta stället som tar emot en ;-)

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Bojkotta Opus, Besikta m fl som har höjt priserna till ockernivå för bilar tyngre än 3,5 ton.

Enligt de prislistor jag sett så är ju Opus bland de billigaste på marknaden. Jag har tur som har en sådan nära mig och de är alltid tillmötesgående och fixar tid även om det ser fullt ut på listan, t ex "kan du ställa bilen här så fixar vi det under dagen". Kolla med dem i Ulricehamn så fixar de det säkert åt dig.

S

Sören-6830

Guest

Enligt de prislistor jag sett så är ju Opus bland de billigaste på marknaden. Jag har tur som har en sådan nära mig och de är alltid tillmötesgående och fixar tid även om det ser fullt ut på listan, t ex "kan du ställa bilen här så fixar vi det under dagen". Kolla med dem i Ulricehamn så fixar de det säkert åt dig.

Opus 790:-
Bilprovningen 530:-

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Tack för allt stöd!
Problemet är just med tung bil. Inte nog med att det skall vara stor hall, det är speciell personal också. Och även dom skall ha semester.

..men jag löste problemet. Personligt besök och lät charmen spela. Internet och telefon i all ära, men öga mot öga är oslagbart ibland.

/M

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Opus tar 790:- för husbil över 3500kg, samt 350:- för efterkontroll

På Opus Ulricehamn kan man besikta alla fordon.
För oss här runt Borås trakten, så har vi inte många alternativ om man varken ska använda Besikta eller Opus

Ska vi köra till Göteborg eller Jönköping så blir det en styv 15-20 mila tripp tur och retur,,, så det blir inte mycket till besparing.

Om man dessutom ska vara borta från arbete den tiden det tar att köra fram och tillbaka,
Då är det rena besparingen att välja det närmsta stället som tar emot en ;-)
Jag vill inte gynna organisationer som håller omotiverat höga priser, då tar jag hellre merkostnader för att visa mitt missnöje!

Jag bor i Kungsbacka där finns bara Besikta = tidigare Bilprovning, med "namnbytet" till Besikta tillhör denna station de dyraste i hela Sverige för husbilar över 3,5 ton! Dvs pga ägarbytet har priset ökat från 530:- till 860:- = +62%, det brukar normalt kallas för ocker!

Jag åker därför till Torslanda (i Gbg) till Bilprovningen, detta trots 6 mil tor och vägtullar; kostnad 90:- diesel + 16:- samt ca 2 tim eget omak! För min del tar jag detta "omak" aldrig att jag vill gynna prisledare, de utför identiskt samma "jobb" på uppdrag av staten!

Om jag bodde längre bort så skulle jag försöka att samordna besiktningen med lämplig "nöjesresa" till lämplig ort (och då spelar ju avståndet oftast mindre roll)!

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Tack för allt stöd!
Problemet är just med tung bil. Inte nog med att det skall vara stor hall, det är speciell personal också. Och även dom skall ha semester.

..men jag löste problemet. Personligt besök och lät charmen spela. Internet och telefon i all ära, men öga mot öga är oslagbart ibland.

/M

Skönt att det löste sig på ett bra sätt. Jag har lite veteranbilar o kärror som skall ha sin tillsyn ibland och då stannar jag till hos Opus och frågar om tid och det löser sig alltid. Säga vad man vill om avregleringen men man har lärt sig vad kundfokusering betyder. Har fått rådet"kom in så löser vi det " och det uppskattar jag. Upplever också att man blivit bättre på att hålla tiderna.

S

Sören-6830

Guest

Jag vill inte gynna organisationer som håller omotiverat höga priser, då tar jag hellre merkostnader för att visa mitt missnöje!

Jag bor i Kungsbacka där finns bara Besikta = tidigare Bilprovning, med "namnbytet" till Besikta tillhör denna station de dyraste i hela Sverige för husbilar över 3,5 ton! Dvs pga ägarbytet har priset ökat från 530:- till 860:- = +62%, det brukar normalt kallas för ocker!

Jag åker därför till Torslanda (i Gbg) till Bilprovningen, detta trots 6 mil tor och vägtullar; kostnad 90:- diesel + 16:- samt ca 2 tim eget omak! För min del tar jag detta "omak" aldrig att jag vill gynna prisledare, de utför identiskt samma "jobb" på uppdrag av staten!

Om jag bodde längre bort så skulle jag försöka att samordna besiktningen med lämplig "nöjesresa" till lämplig ort (och då spelar ju avståndet oftast mindre roll)!

Håller med, skulle aldrig falla mig in att besikta våra personbilar eller (om jag haft en sådan) lätt husbil hos företag som har den prispolitik som Besikta, Opus m fl har. Min närmaste besiktningsstation ligger i Trelleborg (Besikta), där har jag under alla år tidigare besiktigat våra bilar.
Sedan Besikta tagit över har absolut ingenting ändrats i hallarna, de har bara övertagit befintliga lokaler och installationer mm.
Nu blir det några extramil med de bilar vi har, för att åka till Bilprovningen, tar gärna den kostnaden för att slippa gynna Besikta.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag har 11 km till Besiktas bilprovning i Kinna som jag anlitat i 10 år för mina 3 (tidigare 4 fordon). Men inte längre, nu körde jag till Bilprovningen i Göteborg, Torslanda, lite längre men mycket billigare. Jag skrev på Besiktigas facebooksida och tackade för mig, och att jag inte kommer att använda deras tjänster i framtiden. Fick ett svar med svammel om "utökad kundservice, täckning av kostnader mm.
Sist jag var där var besiktningen över efter 10 minuter. Och det vill de nu ha 860:- för.
Nä, är ni missnöjda med priset, skriv på deras facebooksida där finns många kommentarer om div problem. 10 000 kommentare från husbilsägare i HBK kanske gör susen.
Ju fler missnöjda fd kunder desto snabbare förändring. Förhoppningsvis.
:mad::mad::mad:

Hallonskogen

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
1112
Medlemskap
2022

Jag besikta husbilen i maj 2011 sen for jag in igen i september så nu
har jag rätta månaden i september