• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Billigt allternativ på parabol till husbilen.

F

F.d. 50199

Guest
Hej på er. När vi var i Burg så köpte vi en parabol för montering på husbilen. Lätt att montera och det fungerar mycket bra. Stången skuter man upp manuellt och sedan så vevar man upp vinkeln på parabolen med en vev längst ner.Parabolen och stången kostade oss under 3000:-

Bilagor

• parabolen 001.jpg
    parabolen 001.jpg
    897,5 KB · Visningar: 23
  • parabolen 002.jpg
    parabolen 002.jpg
    825,3 KB · Visningar: 12
  • parabolen 003.jpg
    parabolen 003.jpg
    696,7 KB · Visningar: 12

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Billigt allternativ på parabol till husbilen.

Intressant. Jag har några frågor som du gärna får hjälpa mig med. Har du provat den? Med vilken box? Hur funkar inställningen? Beskriv det gärna. Ser man vinkel eller riktning med grader inifrån? Är där något stopp för vinkel som är möjligt att ställa in i förväg? Behöver man jobba med nån "satfinder"? Hur mycket bygger den på taket när den är nedfälld? När kan du komma hem till mig och montera den? :)

Krister N

F

F.d. 50199

Guest

Hej Krinil. i nedfällt läge så bygger den 21cm. Vi har Viasat box. Inställningen = man måste ta reda på var söder är och sen vrida den åt höger så hittar man på sateliten.sen vrider man på stång och vevar på veven så att man får så bra signal som möjligt. Detta ser man på tv skärmen som visar spänning och signalstyrkan. Lite pill är det men till den kostnaden så pillar jag gärna lite innan den är igång. Vinkeln på parabolen är det lättast att när man har lyckats få bild så tar man och räknar varven man har vevat så kommer man ganska rätt nästa gång.

Bilagor

• parabolen byyger 001.jpg
    parabolen byyger 001.jpg
    668,3 KB · Visningar: 7
  • parabolen byyger 002.jpg
    parabolen byyger 002.jpg
    701,5 KB · Visningar: 8

UFFEE

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
3006
Medlemskap
2025

VAR I BURG HAR DU KÖPT PARABOLEN

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021

Åker idag till Burg skriv adressen .vill titta på padabol. mvh volker:mcride:

F

F.d. 50199

Guest

Hej.Den köpte jag hos HZF Bauzentum Industriestr 9 i BURG Det ligger ca 400m ifrån Calles. När jag skulle sätta dit den på min husbil så fattades fästet til stången. Ett meil till HZF sen så dröjde det 1vecka så kom fästet. Mycket bra service ifrån affären.

F

F.d. 30024

Guest

Vi har Viasat box.

Kan denna gå direkt på 12V eller måste den gå på 230V

F

F.d. 50199

Guest

Hej. Vi kör bara med 12Volt i husbilen för att kunna fricampa. Vi har en inverter för att få 230V men den använder vi bara i nödfall för den drar så mycket effekt ur batterierna.

Toppen