Sv: Billiga husbilar
Även jag har köpt ett antal objekt hos dem även "Postbilen" för sex årsedan och jag gav ung. halva värderingspriset. Jag kan beskriva min erfarenhet.
Att man får veta vad man bjuder på och läsa värderingsbeskrivningarna så noga som möjligt eller besöka och besikta objektet före man ger sig in i budgivning, samt att för sig sjäv sätta ett högsta pris som man vill betala.
Budgivninger går till så att fram till det klockslaget som är satt kan man på internet bjuda och därefter har man en tidsfrist på 3 minuter 30 sek. att bjuda över och så kan det hålla på tills det inte kommit in något mer bud på 3 min och 30 sek. Det finns utförliga beskrivningar på deras hemsida hur olika varianter av köp regleras.
Beträffande skickbeskrivning så har det i mitt fall stämt ganska bra, för det är ju så att stämmer inte skickbeskrivningen som man läser om objektet så kan man avstå köpet nar man kommer till platsen.
I mitt fall har jag inte haft några avvikelser i Göteborg eller Landskrona men däremot då jag köpte Postbilen i Vimmerby och där var en skada på högersidan väldigt "milt" beskriven och jag mätte djupet på karosskadan och de höll med att de ev, skulle ha lagt mer vikt att beskriva den den och så hade postens dekaler tagits bort lite klumpigt samt att reservhjulet saknades och dessa saker skall beskrivas riktigt och jag tänkte en stund avstå, eftersom Poståkeriet med viss tvekan släppte bilen så långt under deras reservationspris så tyckte man att jag hade kompenserats men jag stod på mig och de sänkte mitt bud med åtskilliga tusenlappar med vikt av att reservhjulet saknades och jag kunde åka hem som "Postis" och bygga om den till husbil.
Bucklan
Bilen är en Iveco 35-10 TDI intercoler -96 hade då 2002 gått 8600 mil och nu i dag med mätaren på 21000 är jag fortfarande nöjd.
Bilen i annonsen
Däremot ser jag att mycker populära och eftertraktade bilmodeller som oftast det är brist på hos bilhandlarna att de når närmare deras värderingspris.
Lägsta priset står ej på hemsidan men man kan se på raden:
Högsta bud: 182000 kr Reservationspris uppnått:
Nej
Eller:
Högsta bud: 38500 kr Reservationspris uppnått: Ja Och här var (Uppskattat marknadspris) 65000 kr
Där får man uppgift på att köpet godkänns direkt, är det ett rött NEJ så hör de med uppdragsgivaren om de ändå låter auktionspriset godkännas. Och efter avslutad budgivning hör de av sig oavsett pris till sista budgivaren.