• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Billiga husbilar i Helsingborg???

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Billiga husbilar i Helsingborg???

Inte tyska priser heller för den delen. Förstår inte sidan riktigt men en sak är säker, det är för billigt för att vara sant.

Peter :)

F

F.d. 58882

Guest

Jag jämförde likvärdiga bilar med avseende på märke, modell, årsmodell, antalet mil & motorstyrka.
T.ex : Burstner T615 Årsmodell 2004, 7100 mil, 128HK, kostar hos helsingborgsfirman 14.500,00 EUR & hos mobile.de 29800 EUR = 15300 EUR i prisskillnad.

Det är så billigt att troligtvis saknas moms, alla avgifter för registrering & transportkostnader till Sverige i priset.

Bennie

Jes och Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2025

Og de skriver "moms inte tillämplig" (MwSt. nichtausweisbar) ? Betyder det pris med eller utan moms? Hmm
Nu har jag frågat dom via mail.
När jag har fått svar återkommer jag
Hälsningar
Jes

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den tyske formuleringen forteller at det er ikke mulig å få bilen uten moms - har ingen betydning for salg til Sverige fra Tyskland annet enn for helt nye biler - den tyske moms er betalt for lenge siden og en slipper å betale svensk moms. Ved salg til Norge derimot er historien en helt annen......

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det skall mycket till innan jag beställer en bil från det företaget.
I alla fall om man skall utgå från det som visas på hemsidan.
  1. Man riktar sig till den svenska marknaden men har inte ett ord svenska med på siten trots att ”chefen” är svensk....
  2. Siten, som textmässigt är skriven för Sverige använder .com istället för det mer logiska .se.
  3. Mailadressen till Marek på filialen i England är av någon konstig anledning en gmailadress..
  4. Ägaren till domänen har hemadress Rumänien. Han äger för övrigt 34st till.
  5. På Bruksgatan 42 i Helsingborg finns det hyreslägenheter och gruppboenden. Tveksam till om reservdelslager och verkstad också huserar där..
  6. Husbilarna är bara för billiga
  7. Listan kan göras längre
Jag gissar att man kan få ”köpa” en av bilarna som visas om man lägger en rejäl handpenning och sen ställer upp på att vänta några veckor..:rolleyes:

Fast jag kan ju ha riktigt fel..

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Enig med Roger67 - det lukter ille av et scam, mest sannsynlig en liga.

F

F.d. 50069

Guest

Nääää.
Min uppfattning är att om man skall investera sina surt förvärvade pengar i en husbil eller för all del nåt annat, är att handla med både svångrem och hängslen.

Skulle man bli frestad att "göra ett klipp" och det senare visar sig att man blivit lurad i nån form så skulle iaf jag ha svårt att förlåta mig själv:(.

Man kan ju handla privat på Blocket eller nåt liknande, men då gäller minst dubbla svångremmar och hängslen:rolleyes:.

För våran del gäller endast i dessa tider köp på firmor med gott rykte!
En sak som vi tycker är extra viktigt och det är att kundvänligheten är lika stor efter köp som innan!

Man köper ju sig mer eller mindre en livstil och den kan ju lätt bli förstörd av nåt tjafs med nån firma eller privatperson som är mindre seriös.

Fast det är bara som vi tycker;)

PS. Nu skall jag sticka ut hakan igen och tipsa några husbilshandlare!

Ta ett studiebesök på husbilslandet! Det finns säker fler bra firmor, men denna firma har vi haft klockrena erfarenheter av:yes:

Marie-Anne o hennes gubbskrälle

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Det måste vara svårt att sälja husbilar det klagas ofta på att HB är för dyra, nu har där dykt upp en aktör som är för billig och då klagas det på den, det är tur man inte är HB handlare,

F

F.d. 23327

Guest

alltså bedragarna tenderar att vara ganska förslagna idag,tex så har det inom entreprenadmaskinbranchen varit ganska gott om fejkade företag med rätt så fina hemsidor och inget finns i verkligheten.
Mestadels går det ut på att få in handpenningar på grejor som inte finns.
Men det är väl bara att fråga om man kan få inspektera fordonen han säljer ? Börjar det då komma undanflykter så är det nog dags att dra öronen åt sig

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Jag jämförde likvärdiga bilar med avseende på märke, modell, årsmodell, antalet mil & motorstyrka.
T.ex : Burstner T615 Årsmodell 2004, 7100 mil, 128HK, kostar hos helsingborgsfirman 14.500,00 EUR & hos mobile.de 29800 EUR = 15300 EUR i prisskillnad.

Du har inte bara jämfört likvärdiga bilar, utan exakt samma bil. Även andra bilar som Womo KKR utannonserar finns att hitta på Mobile.de. Gemensamt för de bilar vi jämfört är, att de i Tyskland säljs av privatpersoner.

Beträffande den svenske "chefen", så finns det en enda person med detta namn i Sverige. Han fyller snart 75 och bor i Träslövsläge. Personen på Womo:s bild ser yngre ut.

Beträffande telefonnumret, så går det till Lund. Uppgift om abonnent går inte att få fram.

Beträffande faxnumet (Helsingborg) så går det inte att få fram uppgift om abonnent.

Beträffande bilderna på "personalen", är det lite märkligt att Roger Lamber och Marek Zurek ser ut att vara tvillingbröder...

I inlägg 10 skriver Mathias att liknande historier dykt upp i entreprenadmaskinbranschen. Kanske kan det vara förklaringen till att Womo KKR talar om "begagnade maskiner", och inte om "begagnade fordon"?

F

F.d. 58882

Guest

När man klickar på "AGB" längst ner på WOMOKKR's hemsida så hittar man deras försäljningsvillkor. Jag är definitivt inte bra på tyska men vad jag tycktes mej läsa ut var att bilarna inte är tillgängliga för beskådande & att frakt försäkringar (som dom hanterar) etc. tillkommer. Det jag tycktes mej läsa är att dom förmedlar bilarna för tyska säljare och att då gäller inte konsumentköpslagen.

Bennie

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Helt klart är detta en bluff. Det är bara för uppenbart.
Tyvärr skulle det inte förvåna mig om någon ändå kommer att bli lurad.

Womokkr och womokkr.com kan ju nämnas lite för att hålla denna tråd i topp på Google...

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

När man klickar på "AGB" längst ner på WOMOKKR's hemsida så hittar man deras försäljningsvillkor. Jag är definitivt inte bra på tyska men vad jag tycktes mej läsa ut var att bilarna inte är tillgängliga för beskådande & att frakt försäkringar (som dom hanterar) etc. tillkommer. Det jag tycktes mej läsa är att dom förmedlar bilarna för tyska säljare och att då gäller inte konsumentköpslagen.

Bennie
I "AGB" talar man dessutom återigen om "levererade maskiner". Allt talar för att hela sajten är en slarvig bearbetning av en av de sajter som åsyftas i inlägg 10.

F

F.d. 53192

Guest

Om det låter för bra så är det säkert det.
Och detta låter på tok för bra för att vara sant. Sådana priser finns inte, inte ens nu när marknaden verkar lite trög för begagnat.
Nä detta är troligtvis en bluff. Skulle inte ens överväga en affär med detta "företag"

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Blev nu uppringd av kompisen som undrade om denna hemsida. Han hade köpt några saker från Ebay av en italiensk säljare. Denne italienare undrade om min kompis kände till något om hemsidan och hade försökt kontakta dom.

Många omvägar för att bli inte lurad alltså!

Jes och Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2025

Har fått svar: Der Preis ist 19.800€, das Wohnmobil ist ist in perfekter Zustand,Scheckheftgepflegt, Umfall frei, keinen Problemen, nicht mal einem Kratzen . Hergestellt Service vor 2 Monaten, verändert das Öl, alle Flüssigkeiten, hat es 80% neue Reifen, hat deutsche Papiere,deutsche KFZ-Brief und noch 16 Monaten TUV. Das Wohnmobil ist bereit für eine lange Reise und einen schönen Urlaub. Wenn Sie Interesse an dem Wohnmobil haben dann bitte setzen Sie sich mit uns in Verbindung . In anhang finden Sie Bilder von das Fahrzeug.
Mao reggad i Tyskland om man nu någonsin får en bil....

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Har fått svar: Der Preis ist 19.800€, das Wohnmobil ist ist in perfekter Zustand,Scheckheftgepflegt, Umfall frei, keinen Problemen, nicht mal einem Kratzen . Hergestellt Service vor 2 Monaten, verändert das Öl, alle Flüssigkeiten, hat es 80% neue Reifen, hat deutsche Papiere,deutsche KFZ-Brief und noch 16 Monaten TUV. Das Wohnmobil ist bereit für eine lange Reise und einen schönen Urlaub. Wenn Sie Interesse an dem Wohnmobil haben dann bitte setzen Sie sich mit uns in Verbindung . In anhang finden Sie Bilder von das Fahrzeug.
Mao reggad i Tyskland om man nu någonsin får en bil....

Om det är Concorden du fått pris på så är det ett klipp. Bara att slå till direkt.. Ägaren i Tyskland försöker själv få ut det tredubbla för den på Mobile.de.
Äntligen har det kommit en seriös handlare som kan det där med att pressa priser...:rolleyes:
OBS Ironi!!

Du kan väl fråga hur de vill lägga upp ett eventuellt "köp" ? Man är ju lite nyfiken på hur de går tillväga...

Jes och Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2025

Om det är Concorden du fått pris på så är det ett klipp. Bara att slå till direkt.. Ägaren i Tyskland försöker själv få ut det tredubbla för den på Mobile.de.
Äntligen har det kommit en seriös handlare som kan det där med att pressa priser...:rolleyes:
OBS Ironi!!

Du kan väl fråga hur de vill lägga upp ett eventuellt "köp" ? Man är ju lite nyfiken på hur de går tillväga...

Nja, som Peter och Susanne skrev : Om det låter för bra så är det säkert det.

Jag låter det vila.

Toppen