• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

billig värme

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
det fanns att köpa en värmare till båt, som drevs med värmeljus ca8st som gav ca2000watt easy heat tror jag den hette, har letat men ej hittat ca40x25cm, vore fint att sätta fram mellan sätena, kunde vara en ide att slippa kallras från rutan fram,det blir ej öppna lågor som man ser
och värmeluften går i kanaler i värman ganska effektiv och säker värme mvh håkan

Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: billig värme

Är det denna du menar Easy Heat heter den http://www.easyheat.org/easyheat.htm

EasyHeat-bild2.gif

// Pär

Senast redigerad av en moderator:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

tack Pär,Marianne det var denna värmare jag menar den fungerar jätte bra min kompis hade denna i sin båt den var mer effektiv en en bricka med värmeljus skall för söka få tag i en sådan det fanns en liten som stod på en ställning som man kan ha mellan stolarna i bilen . detta forum är fantastiskt det är bara att fråga så får man svar med en gång tack en en gång mvh håkan

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Knepigt att de ger 2000 då man normalt säger att ljus ger 100W ~lika mycket som en person och 8 x 100 är "något" mindre än 2000W. Jag vill inte sova med tända stearinljus varesig i HB eller hemma men det är mitt val.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

det var inte meningen att sova med värmen på, det var meningen med en extra värmare när man sitter i framstolarna och det drar kalt från rutan och det utrymme som inte är isolerat fram det är också bra med vent det tar syre om det är ca 2000watt vill jag ej svara på det var ca 15år sen jag läste annonsen mvh håkan

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Om ljusen brinner normalt så blir naturligtvis värmeeffekten densamma oavsett om ljusen står i en "värmare" eller utplacerade på annat sätt. Vilket som är mest praktiskt avgör var och en själv. Men placera dem inte så att de blir för varma för då kan stearinet/paraffinet i koppen börja koka och då blir det väldigt otrevligt med stora flammor. Samma sak kan hända med dåliga värmeljus också i vanliga ljuslyktor.

Värmeljus heter de därför att de har en utformning som passar i tekannevärmare och liknande och inte för att de på något mystiskt sätt skulle avge extra mycket värme. Förutom koldioxid så tillför ju en öppen låga -precis som vi själva - också fukt till det utrymme där de står, och den kan också behöva ventileras bort om man inte vill ha kondens på rutor och annat.

mvh
Mats

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej..
För flera år sedan hade jag en VW-buss med högtak som jag försökte hitta värmare till.
Jag upptäckte att en spritvärmare Origo Heatpal.. ansedd för båtfolket var det smidigaste, ingen öppen låga och inga som jag upplevde andra nackdelar. Bränslet hälldes i en behållare fylld med stenull(?) det var inget som kunde rinna ut. Dessvärre är väl t-sprit inte särskillt billigt och brinntiden var runt 7 timmar, men under de 7 tim. värmde den 1500w. Vilket fungerade bra i den lilla VW-bussen, hade även kokmöjligheter.. Du hittar den på internet, sök på Origo Heatpal.. vi har nu den äldre modellen som sägs vara effektivare i båten, men fortf. oanvänd..
Lycka till..
Libom

F

F.d. 5106

Guest

Origo Heatpal har jag eldat upp otroligt många tankar i , har haft en sådan i mina trollingbåtar sedan början på 80-talet , många burkar "Bullens" har också värmts på den :p: Är fruktansvärt nöjd med den.. ( Kocken rekomenderar )

Toppen