• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Billig "Diesel"!

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Hej!
Jo det blev några dagar i Norge, ja lite gran men den mesta tiden hos Bergensarna för dom är ju inte Normän!!!
På Bergensidan kostade dieseln ( 12.29 Nkr/L ) upp till en Nkr "mindre" än bensinen!!!!!!!!!!!
OBS! ca: 3 mil efter Voss mot Bergen E 16 så är en ny bomstation upprättad (automatisk) pris 80 Nkr för över 3.5 ton + 80 Nkr på åter resan!!!!!!!!!!!!! OBS!
Hur ser det ut i Sverige jo diesel är dyrare eller samma pris som bensinen!!!
Kan det vara så att där är någon som är "girig" här i detta landet?
Nu till vägarna i Norge bl.a E6 & E16, något sämre vägar över allt har jag sällan skådat, då vi började köra på slutet av 90:tio talet var vägarna mycket bra inte en långtradare så långt ögat nådde, nu gäller det att hålla undan annars kör dom över en!
Inte förrän vi kom till Skåne & lite mindre vägar så var Norge tankarna (vägarna) till baks!
OBS! bara som ren upplysning, dom "Normännen" ärver en medan man lever, väntar bara på ett tack, med att dom glömmer att skicka räkning på bompengen!!!!
Ha de.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Billig "Diesel"!

12,29 NOK blir över 14 SEK och det är ju inte så billigt! Hur den norska skatten skiljer sig mellan bensin och diesel känner jag inte till men i Sverige är det ca 1 krona lägre skatt på diesel.

Sedan undrar jag varför bergensare inte är norrmän?

Att vägstandarden har blivit sämre även i Norge har jag också noterat.

Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

12,29 NOK blir över 14 SEK och det är ju inte så billigt! Hur den norska skatten skiljer sig mellan bensin och diesel känner jag inte till men i Sverige är det ca 1 krona lägre skatt på diesel.

Sedan undrar jag varför bergensare inte är norrmän?

Att vägstandarden har blivit sämre även i Norge har jag också noterat.

Hej knarrevik!
Billigt eller inte, det var skillnaden på priset på diesel & bensin i Norge, I FAGERNES kostade dieseln 13.75 Nkr/L "DÅ".

Mycket intressant med skatten på Svensk diesel!

Fråga en Norrman, Bergensarna är Bergensare, vadå Norge.

knarrevik oss emellan sagt kan det vara så att dom "Norrmännen" gör en Spanien grej, går med i EU & asfalterar sina vägar med "Pengar"!
Mycket intressant.
Mvh.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Skall man tanka billig diesel skall man ta sig till USA. I New Jersey kostar dieseln nu ca 6,50:-/liter. ($ 3,90/US gallon). Ungefär samma pris på bensin.
(Men transporten blir dyr förståss.
:p:
Det är tur att vi europeer räddar världen från koldioxidutsläpp med straffskatt på bränsle.
Över 300 miljoner människor i USA tankar fortfarande hyfsat billigt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er ikke gale priser her i Australia heller, selv om prisen siste mnd har økt fra ca 7 kr til nesten 10 kr pr. liter med diesel.

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

Hei flor16.
Takk for opplysningen om enda en ny bomstasjon rundt Bergen, vi kan ikke
kjøre mange kilometer før vi treffer "grønne, blinkende øyne"

Vennlig hilsen Atle fra Bergen. (Eg ikje fra Norge, eg er fra Bergen heter det i bergenssangen.:wink:

Toppen