• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Billig diesel

F

F.d. 52994

Guest
Var någonstans finns det bra pris på diesel. 11,34 i Piteå i dag
På min hemsida har jag lagt in en länk till billig diesel eller bensin

Toek

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2025
Sv: Billig diesel

Hej

Stockholm /Tyresö 12:- för Dieseln:confused:

Hälsningar

Tommy o Irene

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Jag tycker inte att det spelar så särskilt stor roll vad priset är på diesel när man är husbilsturist. Man kan väl inte åka runt och jaga billig diesel. Det brukar jämna ut sig i slutänden. Ibland lite billigare och ibland lite dyrare. Vad vi än tycker om priset så kommer det bara att bli dyrare och dyrare.
Det gäller att gilla läget och vara lätt på foten, då kommer man längre.
V-backen ;)

F

F.d. 29761

Guest

Vår synpunkt på billig diesel är följande:
Kvaliten på diesel skiljer sig märkbart, dvs att energinmängden per liter är olika för olika fabrikat. Vi följer noggrant hur mycket vår bil drar per mil och har upptäckt att billig diesel bara är billigt i pumpen och inte på hur långt du kommer per liter. Vi tankar hellre dyrare diesel på välkända mackar vilket gör att vi kommer längre per liter. Detta gäller både i Sverige och i Europa.

Hälsningar
SoLen

F

F.d. 55347

Guest

Jag håller med om att vara lätt på foten men som integrerad Smålänning väljer jag främst billigare dieselmackar när de finns att tillgå. Intressant är SoLens synpunkt på att dieseln skulle vara mindre dryg när den är billigare. Då borde väl detta även märkas på vanlig bensin? Vore intressant om någon annan har gjort samma erfarenhet som SoLen.

Preem och Statoil brukar vara de dyrare på bensin och diesel här i Kalmar medan Jet, Hydro ligger lägst.

F

F.d. 29908

Guest

Spela roll köp bränsle på en riktig mack, som åtminstone kan erbjúda gör det själv hallar. Statoil och annat skit bojkottar jag rakt av, har inte ens en ynka säkring, plåtskruv, eller verktyg i sortimentet. Men sälja 34 sorter med chips, 18 korv och hamburgermodeller och 112 filmtitlar det kan dom erbjuda, men till vilken nytta när jag står där och behöver en säkring eller en skruv. Tycker det är dags att vi kunder tar och bojkottar dessa mackar, och det med att det är vi kunder som styr vad som ska säljas det köper jag inte. Finns en kedja som fortfarande uppenbarligen kan tjäna på detta och leva vidare... Det är min åsikt :)

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Vi människor tycker olika och har uppenbart olika behov. Det finns helt klart en marknad för mackarna att sälja de varor som du räknar upp. Vi kan vara helt övertygade om att mackarna inte skulle ha genomfört denna anpassning till just detta kundbehov om de inte skulle tjäna på det.
Bojkottning av vissa mackar, av oss husbilsturister, tror jag inte skulle ha någon effekt alls. Det finns andra sätt som t.ex. direktkommunikation som kan fungera bättre.
Jag har t.ex. kontaktat Statoils fastighetschef och föreslagit att dom på alla större mackar skulle göra det möjligt för husbilar att tömma tankar och fylla på vatten i samband med tankningen av diesel.
Än så länge finns det inte med i deras planer blev svaret. Men, om fler av oss agerar på samma sätt så kanske vi så småningom kan få något bensinbolag att inse att detta faktiskt kan utvecklas och bli en konkurrensfördel.
V-backen :rolleyes:

Senast ändrad:
F

F.d. 29908

Guest

I marknadsekonomi är det pengarna som styr, minskade intäkter är absolut en bra beslutspåverkare. Vi är oftast inte enbart turister, vi kör väl kanske även andra fordon. När bensinbolag hävdar att kunderna inte efterfrågar vissa saker, och därför kan dom inte hålla sakerna i lager. På samma sätt kan vi väl sluta handla därför att deras utbud inte passar, är inte konstigare än så. Om man sedan väljer att kalla det bojkott eller ngt annat saknar betydlse. Men visst behoven varierar, jag kanske har fel folk kanske vill ha 34 sorter med chips, 18 korv och hamburgermodeller och 112 filmtitlar, vad vet jag :)

Bergodh

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2026

Har bara kört 1 1/2 tank på atp dieseln från Preem men förbrukningen ökade från 0,9 till drygt litern om det var en tillfällighet eller inte ger sig till våren.

F

F.d. 7282

Guest

Vår synpunkt på billig diesel är följande:
Kvaliten på diesel skiljer sig märkbart, dvs att energinmängden per liter är olika för olika fabrikat. Vi följer noggrant hur mycket vår bil drar per mil och har upptäckt att billig diesel bara är billigt i pumpen och inte på hur långt du kommer per liter. Vi tankar hellre dyrare diesel på välkända mackar vilket gör att vi kommer längre per liter. Detta gäller både i Sverige och i Europa.

Hälsningar
SoLen

Har svårt att tro på det du skriver.I sverige har vi MK1 diesel och mig veterligen två leverantörer av all diesel.

Däremot så skiljer det på övriga europa.

Svavelfri europadiesel vs. svensk MK1 diesel

Många fördelar med svavelfri europadiesel
Svensk diesel MK1 var när den infördes 1991 världens renaste diesel och har varit viktig i vårt miljöarbete. Idag kan Statoil dock konstatera att MK1-dieseln inte längre spelar samma avgörande roll. Den svavelfria europadieseln är ett fullgott alternativ till den svenska MK1 dieseln. Men den kan inte säljas på den svenska marknaden på grund av nuvarande dieselbeskattning som gör att den placeras i den sämsta miljöklassen.

Därför är svavelfri europadiesel ett klimatmässigt bättre alternativ:
ico_list.gif
Produktionsprocessen genererar lägre koldioxidutsläpp
ico_list.gif
"Starkare" än MK1 gör att bränsleförbrukningen blir något lägre
ico_list.gif
Lämpar sig också bättre för inblandning av förnyelsebara biobränslen.

Läs mer på Statoils hemsida : Statoil

// Pär

Toppen