• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Billig diesel vill alla ha ...

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Diesel och för den delen bensin är en stor del av kostnaden för husbilsåkandet. Där till kommer bränslet för eventuella andra fordon var och en har.

Jag för min del kör va 5000mil om året och då är större delen till och från arbetet.

Bränslepriserna är ju vad de är. De skiljer väldigt lite inom en och samma ort, möjligen något mer mellan närliggande orter.
Nu ikväll skiljde priset 10 öre i Motala och i Linköping var det 50 öre billigare.

Men man kan ju inte jaga billigaste pumpen eftersom det kostar mer att fara runt än vad man sparar.

Sedan kan man ha rabatter pga medlemskort etc. Via Motormännen får jag ca 10 öre litern (tror jag det var).
Med OKQ8-kort får man 25 öre per liter diesel (tror jag)

Min fråga är:
Hur får man bästa rabatten?
Vilket kort eller medlemskap ska man skaffa?
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Billig diesel vill alla ha ...

Om du förbrukar 5000 liter disel/år så finns det inga kort som ger dig den rabatt som motsvarar det du kan få om du förhandlar med bensinbolagen direkt. När jag hade tjänstebil (där jag själv fick betala dieseln) förhandlade jag till mig en rabatt som motsvarar vad storåkarna hade, i det fallet var det ca 1 kr litern. Ring upp olika bensinbolag och be om en offert eller ännu hellre besök dem och förhandla.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Billig diesel vill alla ha ...

Förra året hade 17 öre rabatt på OKQ8. I år? ingen på mackarna vet!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Billig diesel vill alla ha ...

På tal om diesel, hur många har fått Europadiesel i sin närhet?
De som testat, märks någon skillnad?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.029
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Sv: Billig diesel vill alla ha ...

På tal om diesel, hur många har fått Europadiesel i sin närhet?
De som testat, märks någon skillnad?

Hej
Jag var i kontakt med ett bensinbolag i Borås som heter Paroy och som har egna tankstationer.

Frågade om eurodiesel o fick till svar att det inte är tillåtet att sälja denna än.
Myndigheterna håller på, men inget beslut är taget än.

När jag sa att vår bil drar mindre när vi tankar i Europa, så bekräftade dom att energiinnehållet är lägre i MK1 dieseln än i eurodieseln.

Detta är ju nåt vi har märkt i många år o med ett antal bilar.

Hälsningar från ett just nu soligt Seglora camping.

Hejs
Claes 105
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Billig diesel vill alla ha ...

Hej
Jag var i kontakt med ett bensinbolag i Borås som heter Paroy och som har egna tankstationer.

Frågade om eurodiesel o fick till svar att det inte är tillåtet att sälja denna än.
Myndigheterna håller på, men inget beslut är taget än.

Statoil säljer den i Skåne och i Stockholmsområdet men det finns ju fler bolag!

Statoil
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Sv: Billig diesel vill alla ha ...

Om du förbrukar 5000 liter disel/år så finns det inga kort som ger dig den rabatt som motsvarar det du kan få om du förhandlar med bensinbolagen direkt. När jag hade tjänstebil (där jag själv fick betala dieseln) förhandlade jag till mig en rabatt som motsvarar vad storåkarna hade, i det fallet var det ca 1 kr litern. Ring upp olika bensinbolag och be om en offert eller ännu hellre besök dem och förhandla.

Tack för tipset. Vi har 3 bensinbolag i Motala och jag mailade alla 3 nu. Hoppas någon är intresserad nog att ge ett bra bud.

Vi har Preem, OKQ8, och st1. Vet inte vilket som det finns flest mackar av i Sverige.
Är inte st1 ägt av Shell? Hmm tvärtom ska det vara, Shell ägs av st1.
 
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Inlägg
967
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Billig diesel vill alla ha ...

Bara som en jämförelse...

Diesel i Tyskland just nu: 1.345€. Med Forex växelkurs på 9.25 blir det 12.50 per liter. Dessutom Eurodiesel = -0.1 l/mil. På autobahn i långtradarkön tar bilen 0.88 enl färddator, dvs 11 kr/mil. Hemma tar bilen litern för 14 kr (minst). Alltså är det 3 kr billigare per mil i eurodiesel-land. Är vi lurade eller????
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Billig diesel vill alla ha ...

Bara som en jämförelse...

Diesel i Tyskland just nu: 1.345€.I Med Forex växelkurs på 9.25 blir det 12.50 per liter. Dessutom Eurodiesel = -0.1 l/mil. På autobahn i långtradarkön tar bilen 0.88 enl färddator, dvs 11 kr/mil. Hemma tar bilen litern för 14 kr (minst). Alltså är det 3 kr billigare per mil i eurodiesel-land. Är vi lurade eller????

JA
 
Senast redigerad av en moderator:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Sv: Billig diesel vill alla ha ...

Två har svarat och de erbjuder inte mer än vad som är standard på deras kort. :mad:

Volvo/Tanka erbjuder 10 öre/l hos Tanka (samt hos OKQ8 :confused:)

Statoil erbjuder 15 öre/l till alla sina privatkunder

Inte mycket något av det.
Vill dra mig till minnes att om man skaffar ett Mastercard hos Granngården (fd Lantmännen) så fick man 50 öre/l på någon mack. Ska kolla vidare på detta.

OKQ8 coh st1/Shell har inte svarat.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Billig diesel vill alla ha ...

På Volvo/Tanka har du ytterligare 15öre/L på diesel om du är medlem i Caravan Club, och meddelar detta till Volvokort.

//Tommy
 
T

Teddi

Guest
Sv: Billig diesel vill alla ha ...

läs detta vänner,
vi kanske inte behöver så stor framförhållning,,åtminstone inte vi med grått hår:D
hur som helst,,en väldigt intressant läsning,,,








Budskapet i boken hade kanske fått större genomslag om oljepriset låg högre, men politiska faktorer och ekonomiska konjunkturer kommer alltid att göra att priset svänger. Under de tio år som gått sedan professor Kjell Aleklett anordnade den första konferensen om Peak Oil i Uppsala och började bygga upp en forskargrupp som studerar de globala energisystemen, har han och hans kollegor sakta men säkert fått större genomslag för sin syn.
LÄS MER: ”Gigantiskt fynd skjuter upp oljetoppen”
LÄS MER: ”Jätteinvestering lyfter norsk olja”
Oljebolagen, som länge gjorde narr av att en oljetopp någonsin skulle nås, fick en ödmjukare ton efter att Shell skrev ned sina reserver med 35 procent 2004.
Fredrik Robelius doktorsavhandling Giant Oil Fields, som kom 2007, blev efter bara ett år den mest nerladdade forskningsrapporten på Uppsala Universitet någonsin. Sammanlagt har de svenska forskarna nu publicerat et 20-tal studier i olika vetenskapliga tidskrifter. Kjell Aleklett bjuds in för att tala på OECD-konferenser och till utfrågningar i den amerikanska kongressen.
”När jag har föreläst om Peak Oil de senaste åren har jag många gånger observerat hur en eller flera i publiken upplever vad vi kallar deras ”peak moment”. Det är ögonblicket när de till slut, och ofta plötsligt, blir övertygade om att Peak Oil är en realitet”, skriver Kjell Aleklett i Peaking at Peak Oil, som ges ut av Springer Science + Business Media.
Enligt reklamen för boken använder Aleklett vetenskapen för att avslöja felen och bedrägerierna som gjorts av nationella och internationella energimyndigheter, företag och regeringar, som är alltför vettskrämda att erkänna sanningen.
Vad är det då som gör studierna av oljetoppen, eller Peak Oil, så kontroversiellt? Vilken insikt är det som publiken plötsligt drabbas av?
Om forskningen bara hade handlat om att beskriva världens oljeproduktion hade det inte varit mycket att bråka om. Men vad Aleklett och hans forskarkolleger hävdar är att de kan beräkna när oljetoppen nås, genom att se på vilka fynd som redan gjorts.
LÄS MER: ”Nära till Peak Oil”
Det kan verka som en ganska banal insikt att utvinningen av en råvara beror på hur mycket man hittat av den. Peak Oil handlar inte om att oljan håller på att ta slut – tvärtom antyder Aleklett själv i illustrationen på omslaget att mer än hälften av all olja som upptäckts fortfarande återstår.
Peak Oil handlar om den maximala mängd olja som kan producera i ett område som studeras Peak Oil-rörelsen själva definierar begreppet.
Varje oljefält har sina egenskaper, som i sin tur bestämmer vad som är den bästa produktionsnivån. Försöker man utvinna oljan för snabbt riskerar man att den totala mängd som fås upp blir mindre än om man har större tålamod.
Vad Peak Oil handlar om är att studera oljefälten i en region, ett land eller hela världen; se hur mycket de maximalt kan producera och så lägga samman resultatet i en produktionskurva. Några fält kommer alltid vara på väg upp till sin maximala produktionskapacitet, andra befinner sig på topp och en tredje grupp håller på att sina. Det handlar mer om statistik än fysik.
Det stora problemet är att statistiken är så dålig. Hur mycket olja som finns i ett land anses på många håll i världen som en statshemlighet. De tal som rapporteras handlar för länder som Saudiarabien och Venezuela mer om att argumentera för en högre produktionskvot inom Opec än att ge en korrekt bild av hur mycket olja som finns. Osäkerheten gäller också de enskilda fälten.
Uppgifterna om hur mycket olja som kommer att kunna produceras från världens största oljefält, det saudiarabiska Ghawar, varierar från 66 till 150 miljarder fat.
Eftersom världens oljekonsumtion är 88,7 miljoner fat per dag, eller drygt 32 miljarder fat per år, motsvarar osäkerheten för detta enda fält hela världens oljekonsumtion i 2,5 år.
Uppsalaforskarnas förtjänst är att de sammanställt information från många olika källor så att bilden blir lite klarare. Vad de varnar för att världen är kusligt beroende av några få gigantfält i Mellanöstern. Ett gigantfält definieras som ett fält som under sin livslängd kan producera mer än 500 miljoner fat olja.
”Världens oljeproduktion kan delas upp i tre segment som skiljer sig från varandra med en faktor på tio i förhållande till hur många producerande oljefält de representerar”, skriver Kjell Aleklett.
En tredjedel av världens produktion av olja kommer från 21 av de allra största gigantfälten. Den nästa tredjedelen kommer från de resterande 291 gigantfälten, medan den sista tredjedelen kommer från resten av oljefälten i världen, sammanlagt 47 500 fält.
LÄS MER: ”Norska oljeproduktionen – Världens största
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Billig diesel vill alla ha ...

En gång i tiden i mitten på 60-talet när jag läste "teknik" var saken klar, de dåvarande kända oljereserverna skulle "kanske" räcka i ytterligare fem år.

Inte många profeter har fått rätt beträffande utfallet i sina profetsior.;)


Lyssnade på en "utfrågning" av en miljöpartist och en företrädare för LRF imorse, naturligtvis var alla bränsleprishöjningar oljebolagens fel, att skatten kanske är mer än hälften har förbigått vissa politiker helt och hållet.
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: Billig diesel vill alla ha ...

Har alltid tankat på Preem innan via Toyotakortet.

Kollade upp rabatten där nu och den var 20 öre/liter för alla drivmedel och både på obemannad och bemannad station.

Jag diskuterade med kvinnan i kundtjänsten och hon rådde mig, när jag berättade om Husbilsklubben, att någon som representerar klubben tar kontakt med dem för att förhandla fram en grupprabatt!

Hon berättade att Villaföreningen, Porscheklubben, Toyota, MRF etc har egna mer förmånliga grupprabatter!!!

Kanske någo att ta tag i ???

MVH/
J
 
Toppen