• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilen startar inte!

F

F.d. 52986

Guest
Startbatteriet ( gammal fin årsmodell 2006 ) orkar inte dra runt startmotorn.
När jag kollade var det på 11,5 v.
Jag har 230v laddning på,men någon uppladdning sker ej enl. mätaren i bilen.
Skall jag helt enkelt byta batteri,eller kan det vara startrelät som krånglar,eller hela elblocket?
Du som har kunskap kanske kan ge mig bra förslag på lämplig åtgärd ?

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Bilen startar inte!

Du kan testa med en lös laddare direkt på startbatteriet. Blocket ger nog bara 2 amp Det duger bara som underhållsladdning.
Men troligtvis har batteriet givit upp. Mitt 2006 batteri drog sin sista suck för ett par månader sen.
Har du en skapligt kraftig laddare så startar den nog efter en stund.
Åk inte åt skogen och ställ dej, utan att testa batteriet först
bosse b

F

F.d. 52986

Guest

Tack Bosse b !
Du kanske även kan tala om varför bodelsbatterierna inte laddas ?
Kanske är det så att alla delarna i denna el kedja måste fungera för att laddning skall ske ?

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Då har du troligtvis något annat fel. Kola så att alla brytare står rätt och att säkringarna är hela. Jofdfelsbrytare kan ha löst. På själva blocket brukar finnas en brytare och säkringar.
Elblocket är jag inte bra på, men det finns några på forumet som är. Skriv vad det heter och beteckning så får du säkert hjälp.
bosse b

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Tack Bosse b !
Du kanske även kan tala om varför bodelsbatterierna inte laddas ?
Kanske är det så att alla delarna i denna el kedja måste fungera för att laddning skall ske ?
------------------------------------------------------------------------------------------

Hej, om inte bodelsbatterierna laddas så saknas säkert underhållsladdning till startbatteriet också.
Om bilen stått oanvänd ett (eller två :p) tag, med elektronink och larm på, plus kallt väder på det, kan nog problemet bero enbart på utebliven laddning. Kolla upp varför laddningen inte funkar och testa ev. att ladda bilbatteriet med en separat laddare först som bosse b föreslog, för även om du får igång laddningen så blir det troligen bara lite underhållsladdning som går till bilbatteriet, och det räcker inte till för att få fart på det igen om det är nergånget.

Om laddningen inte funkar som det är tänkt, blir det lite halvdesperat och onödigt att kanske knäcka till även ett nyköpt batteri innan man ger sig.

M.v.h. JANKRO.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Startbatteriet ( gammal fin årsmodell 2006 ) orkar inte dra runt startmotorn.
När jag kollade var det på 11,5 v.
Jag har 230v laddning på,men någon uppladdning sker ej enl. mätaren i bilen.
Skall jag helt enkelt byta batteri,eller kan det vara startrelät som krånglar,eller hela elblocket?
Du som har kunskap kanske kan ge mig bra förslag på lämplig åtgärd ?

Det kan vara svårt att väcka ett batteri som är djupurladdat. Köp eller låna en intelligent laddare typ Cetek MXS 10 eller större & prova. Jag har en Cetek MXS 25 & provade på ett några år gammalt batteri som inte gick att återuppliva med en vanlig laddare. Det gick jättebra, batteriet har fungerat hur bra som helst sedan dess. Om det trots allt inte skulle gå att väcka liv i så är det nog sönder & behöver bytas ut men då har du i alla fall skaffat dig en väldigt potent laddare.

Bennie

Toppen