• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Bilen rycker vid start från 1:a växel, vad kan felet vara?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Jag har bokat tid för verkstad men skulle, om möjligt, vilja ha lite mer på fötterna innan jag åker dit så inget onödigt kopplingsbyte kommer på tal t.ex.

Jag har en Fiat Ducato som har ett par problem som dykit upp nylgien men framförallt ett som tycks mest allvarligt. Det är så att bilen rycker när jag startar från ettans växel, ingen annan växel och ej när jag precis startat bilen och motor/packningar etc är kalla utan då fungerar allt normalt.

Jag har två andra problem också sedan tidigare, det ena är att kopplingspedalen ibland fastnar i mellanläge eller tar i lite tidigt. Detta försvinner i nästa sekund. Det har varit så i ett par månader, huvudcylindern har bytts men det löste ej problemet. Olja läcker ej men har ej bytt slavcylinder. Problemet kommer och går.

Det andra problemet, som jag får för mig kan ha att göra med att bilen rycker på 1'an, har varit i kanske 1 månad nu - När jag vrider på ratten åt båda hållen så gnisslar det, men endast då bilen körts ett litet tag (misstänker någon del så som packning eller dylikt värms upp och börjar då gnissla och ej att det spelar roll ifall motorn är varm eller ej).

Men idag så körde jag ett par mil och trots att det varit varmt ute, packningar & motorn värms upp så lät varken styrservon gnisslande eller ryckig gång vid start på 1'ans växel. Det verkar alltså som att dessa två problem verkar vara både närvarande & frånvarande samtidigt.

Jag har sprayat kring styrservon med silikon och det hjälpte inte, och jag tycker mig ha hört gnisslet också vid gupp & jag skulle därför gissa att det är någonting tokigt längst upp på någon av fjädrarna fram (strut mounts kanske? som är det engelska ordet) Det låter dock från båda sidor när det låter.

Jag undrar alltså om det kan vara någonting med fjädrarna som orsakar även den ryckiga gången ibland när bilen körts ett tag? Det känns ungefär som när man ger för lite gas och bilen ska ge upp, trots att jag ej ger för lite gas och motorn har ej blivit svagare.

Och, framförallt, kan jag utesluta att lamellerna blivit dåliga eller att olja har läckt på lamellerna? Min tanke gällande det är ifall lamellerna hade varit utslitna eller olja läckt på dom så bode jag väl känna det mer eller mindre hela tiden och inte bara ibland? Och när jag läst om folk som fått olja på lamellerna så tycks detta mest urarta sig vid kallstart. Olja blir ju iofs mer lättflytande när det är varmt så det kanske inte är någon nödvändighet.

Ialafall, ett par tips och råd gällande detta hade varit uppskattat. Någon kanske haft liknande problem? Jag kan tillägga också att bilen ibland skakar till när jag startar den, samt lägger i en lägre växel (motorbromsar) så att motor/transmission-fästena är nog inte i toppform. Detta kan ju också orsaka problemet med ryckningarna tänker jag.

Ifall någon kan rekommendera en bra & billig verkstad kring Stockholm så vore det också välkommet.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Att döma av tidigare trådar så har du nog mer än ett bekymmer som en erfaren mekaniker troligen kan få en bra känsla av om han kan provköra bilen när felet finns där.
På den modellen du har sitter det vad jag vet iaf Självjusterande tryckplatta så kallad SAC koppling ihop med dubbelmassesvänghjul.

svänghjulen kan ju vara olika slitna å tillslut har jag sett dom bottna så dom klättrat på bultarna till vevaxeln. om det är så slitet så kan man ju få fenomenet med att pedalen "försvinner" för då blir ju avståndet olika för urtrampninglagret olika beroende på om svänghjulet har klättrat på bultarna eller inte.
att den hugger kan vara ett resultat av ovan eller en kombination av utsliten lamell å bottnad självjustering i tryckplattan.

Du kan testa att stå på tomgång å trycka ner kopplingen å lysna om du har något skrammel som försvinner.

Bäst svar får du nog av någon som provkört bilen jag har rättså endel fördomar om 2.2 motorn. så jag är nog onödig negativ för. när jag rör en sådan så tycker jag det sällan är mycket som är rätt tyvärr.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Glappkontakt i pedallägesgivare koppling kan vara en orsak?
Förmodlingen har bilens/motorns mjukvara en funktion som skall stötta vi kopplingsuppsläpp, denna aktiveras när pedallägesgivaren känner av att pedalen är nära dragläge.
Skulle eventuellt kunna vara ett jordfel i kablaget någonstans eftersom även styrservot spökar, beroende på hur styrservo är konstruerat på Fiat, vilket jag inte har någon kunskap om.
Detta är lite av en spekulation från min sida, men ligger nära tillhands om problemen med koppling alltid är på 1’ans växel, då kopplingen i sig borde spöka även vid växling till andra växellägen. Stöttningen i mjukvaran som jag nämner ovan finns normalt bara på 1’ans växel.
På en bensinmotor innebär den att man temporärt justera tändläget i mjukvaran vilket minskar risken för ”tjuvstopp”, antar att man på en diesel justera ”timingen” i insprutningen för samma effekt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag bara funderade på just ditt gnisslande ljud och vissa ryckningar ibland när du styr.
Ljud är ju lite svårt att sätta på pränt, men vet hur det karakteristiska ljudet låter från gnäll och gnissel till tjut som kommer från en "fläktrem" som inte längre är en fläktrem utan sköter om generator, servopump och aircondition bl. i senare bilar, när den kanske bara blir gnällig tills den slirar och tjuter, och har du kollat nivån i styrservoburken så inte pumpen går torr ibland och ibland får tag i oljan.
Servopumpen går trögare och jobbar nästan bara när man styr och då kan slirljud från remmen komma.
En ny rem eller bara att spänna upp den gamla kan avhjälpa det, om det nu ev. är felet till just oljudet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Glappkontakt i pedallägesgivare koppling kan vara en orsak?
Förmodlingen har bilens/motorns mjukvara en funktion som skall stötta vi kopplingsuppsläpp, denna aktiveras när pedallägesgivaren känner av att pedalen är nära dragläge.
Skulle eventuellt kunna vara ett jordfel i kablaget någonstans eftersom även styrservot spökar, beroende på hur styrservo är konstruerat på Fiat, vilket jag inte har någon kunskap om.
Detta är lite av en spekulation från min sida, men ligger nära tillhands om problemen med koppling alltid är på 1’ans växel, då kopplingen i sig borde spöka även vid växling till andra växellägen. Stöttningen i mjukvaran som jag nämner ovan finns normalt bara på 1’ans växel.
På en bensinmotor innebär den att man temporärt justera tändläget i mjukvaran vilket minskar risken för ”tjuvstopp”, antar att man på en diesel justera ”timingen” i insprutningen för samma effekt.
Hej,

Tack för ditt svar.

Märkligt nog så har både gnisslandet från styrservon och rycket från 1'ans växlel försvunnit nu, har inte märkt av det på kanske 2 månader nu trots att det uppstod vid varenda körning tidigare. Först så försvann gnisslet (som var ganska rejält) när jag drog på ratten, ett tag senare så försvann även rycket när jag startade på 1'ans växel. Jag har även haft problem fram & tillbaka med att kopplingspedalen stannar i mellanläge och jag får trycka upp pedalen med foten men detta problem har även minskat på senaste...

Gällande det du skriver om ett jordfel i kablaget någonstans... Ett problem som har varit ganska länge på bilen är att startmotorn går igång när jag ska starta bilen men slutar helt plötsligt, lite som att svänghjulet inte fungerar korrekt. Detta är dock ett problem som har kommit och gått, och i perioder. I dagsläget så startar bilen nästan alltid direkt.

Jag tror alltså att det kan vara något fel med jordkabeln någonstanns efter att ha läst det du skrivit... Om alla dessa saker som jag beskrivit kommer och går och försvann helt plötsligt så låter det ju väldigt rimligt att det skulle bero på samma sak, så som ett jordfel i kablaget någonstanns.

På grund av detta så skulle jag uppskatta ifall du kan berätta mer om det du vet gällande jordfelet som kan vara... Bör det vara mellan batteriet och startmotorn? Eller någon annanstans? Eller något med mjukvaran som jag bör kika på tror du?

Tack för svar.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Johansson
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jordfel kan ibland vara orsakade av förbindelsen mellan motor-chassie-minuspol det ser olika ut på olika bilar men det brukar vara relativt lätt att hitta dessa punkter. Lossa kablage eller jordflätor gör ordentligt rent och dra fast igen så vet du i alla fall att detta ok.

Hälsningar
Peter
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Instämmer med föregående kommentar ovan!
OBS har själv ingen erfarenhet av Fiat, mina 3 husbilar har varit Mercedes x 2 & nuvarande är en Citroën.
Vanligaste jordningen mellan motor & chassie på en framhjulsdriven bil (tvärställd motor) som det ju är på Fiat brukar vara en jordfläta mellan godset i motor dvs block eller cylinderhuvud & någon skruv i torpedväggen. Sedan skadar det inte att kolla batteripolerna på startbatteriet heller.
 
Toppen