• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilen lutar

F

F.d. 25230

Guest
Hej alla, har upptäckt att min bil lutar åt höger, har kollat fjäder både fram och bak men hittar inga brått på dom, är det någon som vart med om liknande problem,bilen verkar mjukare höger fram om man jämför med vänster,kör man i en rondell känner man det tydligt den liksom Niger mer på höger sida, som sagt det är inget fjäderbrott men kan det finnas någon bussning som kan ha denna inverkan, ps står man på plan mark hänger den höger med ca 1cm mot vänster, tacksam för tipps
Hälsningar nenne2

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Bilen lutar

vägen lutar åt höger varvid högerfjädern belastas mer än vänster, höger mattas då mera än vänster. Byt till styvare, du får då en bil som blir stbilare

Gurra

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Hade en Fiat Granduca alkov -97 som luta lite. Stod en gång på färjan bredvid en likadan som också lutade. Den hade 100 l vatten o 2 gasflaskor o kök/kyl på högra sidan o inget så tungt bara värmaren på vänstra + att vägen lutar.

Mvh
Leif

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Har du Al-Ko chassi kan du inte se fjäderstavarna på bakaxeln.

Mät avståndet mellan rambalken och axeln då bilen står på jämt underlag. Avståndet skall då vara samma på båda sidor.

Har råkat ut för detsamma och då var en fjäderstav av på mitten.

F

F.d. 25230

Guest

vägen lutar åt höger varvid högerfjädern belastas mer än vänster, höger mattas då mera än vänster. Byt till styvare, du får då en bil som blir stbilare

Gurra
Tack för detta svar, man blir ju blind när man skruvar själv klart är det fjädern som är utmattad detta tänkte ja alldrig på fast jag skruvar en del :) det blir att beställa fjädrar och byta dom, ska bara skaka runt skallen lite :)
tack gurra

F

F.d. 25230

Guest

Har du Al-Ko chassi kan du inte se fjäderstavarna på bakaxeln.

Mät avståndet mellan rambalken och axeln då bilen står på jämt underlag. Avståndet skall då vara samma på båda sidor.

Har råkat ut för detsamma och då var en fjäderstav av på mitten.
Tack för ditt tipps ochså, men jag tror ej det är bakfjädern men ska kolla detta med när jag bytt fram, det är ju så att bilen nästan dyker snett höger när man tar en skarpare sväng typ rondel mot om man gör samma skarpa sväng åt andra hållet då är bilen stummare, men man vet alldrig det kan vara bägge
tackar Gunnar

F

F.d. 25230

Guest

Hade en Fiat Granduca alkov -97 som luta lite. Stod en gång på färjan bredvid en likadan som också lutade. Den hade 100 l vatten o 2 gasflaskor o kök/kyl på högra sidan o inget så tungt bara värmaren på vänstra + att vägen lutar.

Mvh
Leif
Detta är ej felet på min bil har allt på vänster sida :) men tack endå ha de gött :)

Kajbys

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
713
Medlemskap
2025

Hej !
Lustigt, vår bil lutar också åt höger. Märker det inte när jag kör men man ser det tydligt när den står still, på plan mark. I vårt fall undrar jag om det är speciellt då den är tom och står hemma. Det är framförallt då som jag tänkt på det. Kan den vara kompenserad för att klara exv fulla tankar ? De ligger på vänster sida.

Toppen