• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilen har fått mjäll!

F

F.d. 1370

Guest
När jag satte bilen i vinterförvar observerade jag en kort rand med "blåsor" på kofångaren bak. Under vintern har detta eskalerat, så att den plastfilm som ligger som ett ytlager nu släpper i stora flarn längs med övre delen på hela kofångaren.

Var och besiktigade bilen i morse (Jodå, den gick igenom u.a!) och killarna på Bilprovningen hade sett detta tidigare. De trodde att det berodde på uttorkning p g a starkt solsken och därmed hög värme under längre tid. Kan kanske vara logiskt efter 4 veckor i 35-40 C förra sommaren.

Har någon erfarenhet av detta. Vad gör jag bäst? Skrapar rent, polerar upp och försöker lägga ngn ny skyddsfilm över....eller? Jag har dock en känsla av att det fortsätter att "krypa in" under de opåverkade delarna, även om ytan där ser hård och fast ut idag.

Tacksam för goda råd!

Nils

F

F.d. 29908

Guest
Sv: Bilen har fått mjäll!

Är väl gelcoat som ligger på plasten, tror inte det går att laga på ett snyggt sätt.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Har du fått små blåsor i gelcoaten, med flytande innehåll?

F

F.d. 1370

Guest

Esbjörn,

Ja det är gelcoatlagret, alltså själva ytskiktet som får "blåsor", vilka torkar ut och flagnar av. Hittade just på en båtägaresida en getcoatspackel, som är avsedd för reparation av ytskador i getcoatskikt. Kan vara värt att prova?! Frågan är hur förhindra fortsatt spridning.

Nils

F

F.d. 55370

Guest

Esbjörn,

Ja det är gelcoatlagret, alltså själva ytskiktet som får "blåsor", vilka torkar ut och flagnar av. Hittade just på en båtägaresida en getcoatspackel, som är avsedd för reparation av ytskador i getcoatskikt. Kan vara värt att prova?! Frågan är hur förhindra fortsatt spridning.

Nils
Luktar det vinäger om du sticker hål på blåsorna är det inte bra.:wideeyed:
Då kan det vara plastpest.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

När jag satte bilen i vinterförvar observerade jag en kort rand med "blåsor" på kofångaren bak...

Stötfångaren bak är förmodligen gjord av ABS-plast som är överdragen med en UV-skyddande film, och det är denna film som har börjat "separera".

Flera husvagnstillverkare hade samma problem med sina gasolkoffertar redan på 80-talet, och på den tiden fanns inget annat botemedel än att byta ut den skadade detaljen (eller lära sig att leva med den).

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Gelcoat (eller topcoat) har till uppgift att skydda glasfiberkompositen under. Om det kommer vatten genom coaten ned i plasten, så kan det bildas en slags saltlösning och detta trycker upp små blåsor i gelcoaten. Dom brukar ha ett gult innehåll, därav namnet böldpest (plastpest).
Enda sättet är att förebygga med vax. Dessutom gillar inte plasten sol, men det är av mindre betydelse.
För att åtgärda blåsorna så ska man helst slipa ned till (ej i) plasten (=hästjobb) och lägga på ny topcoat.

F

F.d. 1370

Guest

Tack Esbjörn - Men även om jag slipar ner och vaxar de utsatta delarna förmodar jag att "böldpesten" fortsätter angripa de intakta delarna. Eller menar du att jag skall slipa ner hela kofångaren (=dubbelt hästarbete).
Jag skall se om jag kan lägga ut en bild på skadan. Det ser onekligen lite märkligt ut.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Ja, du har rätt! Men om du slipar/målar om dom utsatta delarna och täpper till porerna på dom friska delarna, så minskar risken för nya angrepp. Sommarens torka krymper också blåsorna (men dom återkommer)

Toppen