• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilder på HBK husbilsplatser

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025
Under de år vi varit medlemmar i HBK har bl.a. klubbens husbilsplatser varit till stor hjälp när vi planerat våra resor. Vad vi emellertid saknar är fler bilder från respektive plats, bilder som exempelvis visar vad som finns runt platsen - stadsmiljöer, badstränder, restauranger mm. Detta kan vara avgörande för hur intressant platsen upplevs.

Därför är min fråga om det inte skulle kunna gå att utöka antalet bilder på resp. plats, jämför med tyska husbilssidor där antalet bilder är i det närmaste oändligt.

Dessutom är många bilder idag lite till åren komna eller har tagits under mindre gynnsamma förhållanden, det vore därför tacksamt om alla medlemmar hjälps åt att ständigt uppdatera med nytagna foton eller upplysningstexter om ändrade förhållanden etc. när man besökt platsen.

Tycker och föreslår jag!
/
Carsten

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bilder på HBK husbilsplatser

Vill man veta mer om vad som finns på och runt en ställplats så finns redan en möjlighet genom att klicka på positionsangivelsen. Då får man upp Google Maps och kan se via satellit, ofta även från gatunivå, hur det ser ut på och runt platsen.

Den möjligheten använder jag ofta när jag vill veta mer om en plats.

T.ex. platsen som du nyligen själv lämnat in.

GPS: N49 51 18 E00 36 27   

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Jodå, det vet jag och använder redan men det ena utesluter inte det andra. Rent tekniskt borde det inte vara svårt att utöka antalet bilder på hemsidan, eller hur?
/ Carsten

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Tekniskt är det säkert inga problem men det måste vara någon som åtar sig uppgiften. :)

Bara att få medlemmar att anmäla nya platser de har besökt eller rapportera förändringar är ett problem.

Men redan när forumet "Husbilsplatser" skapades gjordes bedömningen att endast lägga in en bild per plats för att det skulle bli enhetligt, överskådligt och hanterbart.

F

F.d. 55451

Guest

- men en länk till en Youtube film är väl möjligen ?

En Youtube film på t.ex. 2 minuter
har plats för 24 bilder i 5 sekunder.

sonyLT

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024

Jag har skickat in bättre och mer aktuella bilder flera gånger men de används aldrig utan de gamla bilderna ligger kvar i ställplatslistan. Jag har slutat att skicka in nya bilder.

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025

Samma här. Fick svaret att det redan fanns en bild.
En annan synpunkt är att det vore bra om den som tar en bild för att lägga in tänker på att den ska visa hur det ser ut på ställplatsen och inte bara en husbil som kan stå nästan var som helst.

Birgitta

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Webadm ersätter gärna äldre bilder under Husbilsplatser om bilden klart förbättrar informationen om platsen.

Tyvärr finns det också de medlemmar som blir förnärmade när deras bild bytts ut, om skillnaden mellan bilderna är liten.

Återkom gärna med uppgift om vilken/vilka bilder ni skickat in som inte har fått ersätta tidigare, jag hittar igen.

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Samma här. Fick svaret att det redan fanns en bild.
En annan synpunkt är att det vore bra om den som tar en bild för att lägga in tänker på att den ska visa hur det ser ut på ställplatsen och inte bara en husbil som kan stå nästan var som helst.

Birgitta

Om det är mig du syftar på är det så att bilden med den nya husbilsplatsen jag skickade in igår var den enda med husbil på som jag tog just på platsen - Noirmoutier-en-l'Île - men jag ville ändå gärna dela med mig. För övrigt har du helt rätt. / Carsten

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag tycker din bild duger bra. :)

Det är som regel lätt, om man vill se mer, att bara klicka på positionen för att få fram en alternativ bild av platsen!

Noirmoutier.JPG

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025

Min kommentar var allmän och inte riktat till Carsten. Kommer inte ihåg vilken plats det var som jag skickade ny bild på.

Birgitta

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Webadm ersätter gärna äldre bilder under Husbilsplatser om bilden klart förbättrar informationen om platsen.

Tyvärr finns det också de medlemmar som blir förnärmade när deras bild bytts ut, om skillnaden mellan bilderna är liten.

Återkom gärna med uppgift om vilken/vilka bilder ni skickat in som inte har fått ersätta tidigare, jag hittar igen.

Låter konstigt att någon skulle bli förnärmad om bilden uppdaterades.
/Pelle

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Nejdå det är inget konstigt utan helt normalt när det är många som deltar.
De flesta tycker ju att den egna åsikten, åtgärden, bilden eller husbilen är den bästa, eller hur?

F

F.d. 55451

Guest

Prover igen
- men en länk till en Youtube film är väl möjligen ?

En Youtube film på t.ex. 2 minuter
har plats för 24 bilder i 5 sekunder.

Altså som ekstra under Övrigt:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Bredo du sier det selv en lenke til en lagring som vi ikke har kontroll på, hva gjør vi om den som har lagt ut videoen velger å rydde i sine filmer på YouTube eller filmen blir fjernet av andre årsaker. Vi måtte fjerne lenkene til FC campingene fra husbilplass forumet etter at de valgte å endre strukturen på webplassen hvert år.

Noen egen steaming tjeneste har vi ikke så vi kan ikke vise video selv.

F

F.d. 55451

Guest

Tak for et ræsonnabel svar - Knut.
I HBK ställplats Web-sida:
der står t.ex. Bad Harzburg
http://www.husbilsklubben.se/forums/t20269-4/#post556601
- det kan der også blive et problem med
efter som I
"ikke har kontroll på,
hva gjør vi om den som har lagt ut videoen velger å rydde i sine filmer på YouTube eller filmen blir fjernet av andre årsaker."

Da datoren blev introduseret var der også skepsis om den eksploderede :D

Nogle forslag til undgåelse af fjernede Youtube's kan være
1) at overdrage alle Youtube'rne til HBK at promovere - som Club Motorhome
2) at uploade film filen i lav format t.ex. facebook 15,68 Mb/minut (HD)
eller YouTube 37,14 Mb/minut (full HD)***
3) at der i filmen skal anvendes intro musik eller tale fra HBK
4) kombinationer af 1-2-3

*** Jeg har testet at zippe en MP4 i mindre end 95,37 MB (zip)
også mindre end 6 MB
men det vil HBK upload ikke.
JPG synes OK i samme storlek.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest

Her er en film med bild og video.
Det meste af hvad du behøver for en overnatning.
[youtube]wV3HL9YDkZc[/youtube]

Nu kan der vælges flere af ovenstående inlägs muligheder 1-4.

Jeg kan også mærke filmen til sidst med t.ex.
a film by www. husbilsklubben medlem:
Bredomobil 7276

- eller hvad fa... HBK fördrar :wub:

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Det var bilder jag tog upp i tråden, inte video! / Carsten

F

F.d. 14324

Guest

En tanke, om man sneglar lite på campercontacts lösning så har det gjort något åt det håll du önskar carsten.
Jag testade igår och konstaterar att det går bra att ladda upp bilder och de kommer med direkt utan att någon administratör behöver göra jobbet.
Camperplaats Västeras - Västeras gästhamn och husbilscamping - Zweden

Man kunna tänka sig vid en eventuell framtida utveckling av hbk:s ställplatslista att ha redan befintlig bild som "bild nr 1" och resten i en lösning liknande campercontacts. Gärna med en kontroll av webb (Gunnar och Boo (kanske fler?) har jag uppfattat är de som håller i det löpande jobbet och de gör banne mig ett toppenjobb!)

Med en sån lösning där flera bilder kan visas skulle ingen behöva bli förnärmad av att få sin bild utbytt och andra medlemmar skulle bli lyckliga av att få sin bild visad, förhoppningsvis kan folk bli mer inspirerade att bidra med mer bilder/information/uppdateringar till listan. :)

mvh jocke

Toppen