• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilder från campingen i Nikkalaokta?

F

F.d. 20950

Guest
Hej,

Mitt namn är Niclas och jag skriver för tidningen Husbil & Husvagn. Till ett eventuellt reportage om fjällvandring skulle jag nu behöva ett par bilder från campingen i Nikkalaokta. Är det någon av er som har bilder från den campingen och som kostnadsfritt skulle kunna mejla dem till mig, för eventuell publicering i tidningen? Vore jättebussigt i så fall. Vänligen skicka PM för mer info.

Mvh Niclas

F

F.d. 25270

Guest
Sv: Bilder från campingen i Nikkalaokta?

Hej,

Mitt namn är Niclas och jag skriver för tidningen Husbil & Husvagn. Till ett eventuellt reportage om fjällvandring skulle jag nu behöva ett par bilder från campingen i Nikkalaokta. Är det någon av er som har bilder från den campingen och som kostnadsfritt skulle kunna mejla dem till mig, för eventuell publicering i tidningen? Vore jättebussigt i så fall. Vänligen skicka PM för mer info.

Mvh Niclas

Om du skriver tidningsreportage borde du väl veta att det heter Nikkaluokta !
Sedan hoppas jag att ingen släpper ifrån sig bilder utan ersättning då de tydligen ska användas kommersiellt. Överenskommelse bör ske om vad bilderna får användas till.
Mvh
Peter

F

F.d. 52943

Guest

Jag har full förståelse för att yrkesfotografer månar om att kommersiell användning av bilder ska medföra att ersättning utgår till rättighetsinnehavaren.
Om jag som privatperson bestämmer mig för att det vore trevligt att få en bra bild publicerad, och accepterar att bjussa tidningen på ev bildarvode, så är det faktiskt min ensak.
(ps rent principiellt inlägg - jag har inga bilder därifrån).

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Att bjuda tidningen på bilden är ju helt ok men ger du bort den utan krav på copyright och byline kan den sedan dyka upp på de mest oanade ställen som du kanske inte gillar.
Tänk den som bakgrund i en annons för ett politiskt ytterlighetsparti eller dyl.
Ge dem rätten till bilden för detta specifika bruk är mit råd. Skulle nog också krävt namnet som fotograf.

F

F.d. 20950

Guest

Om du skriver tidningsreportage borde du väl veta att det heter Nikkaluokta !
Sedan hoppas jag att ingen släpper ifrån sig bilder utan ersättning då de tydligen ska användas kommersiellt. Överenskommelse bör ske om vad bilderna får användas till.
Mvh
Peter

Har inte koll på hur allt stavas bara för jag skriver reportage, däremot kollar man givetvis upp korrekt stavning på byar och dylikt när man väl skriver en artikel.

Nu var inte detta en tråd ämnad för pekpinnar, utan bilder från Nikkaluokta (nu även korrekt stavat för allas trevnad :wink: )

Suning

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2025

Kan tipsa dig om att det finns ingen camping i Nikkaluokta. Det som finns är en parkeringsplats med ett fåtal eluttag.

Servicen får man söka i turistanläggningen.

Sune
(som övernattat där en natt.)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har full förståelse för att yrkesfotografer månar om att kommersiell användning av bilder ska medföra att ersättning utgår till rättighetsinnehavaren.
Om jag som privatperson bestämmer mig för att det vore trevligt att få en bra bild publicerad, och accepterar att bjussa tidningen på ev bildarvode, så är det faktiskt min ensak.
(ps rent principiellt inlägg - jag har inga bilder därifrån).

Jag tycker det verkar en aning oseriöst att tigga bilder till en tidningsartikel som ju inte är en ideell tidning.

Här på forumen läser jag ofta att vi skall göra rätt för oss och gärna ta in på campingar, ställplatser och parkeringar som är avgiftsbelagda. Då känns det lite märkligt att läsa inlägg där det anses vara OK att bjussa på bilder.

Betänk att den gratisbilden innebär att en fotograf gått miste om en intäkt. Om tillräckligt många amatörer bjussar på sina bilder bara för att få nöjet att se sina alster i tryck så kommer snart en yrkeskår att gå i graven. Jag hoppas alltså att tidningen kommer att göra rätt för sig och betala ett skäligt arvode för den eller de bilder som kommer att publiceras.

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

Kan tipsa dig om att det finns ingen camping i Nikkaluokta. Det som finns är en parkeringsplats med ett fåtal eluttag.

Servicen får man söka i turistanläggningen.

Sune
(som övernattat där en natt.)
kalla det vad du vill.jag övernattade där 1:sta ggn.1962 då fanns ingen väg dit.Senaste ggn.var 2008 då stod vi där 14 dgr.under en längre vandring. Margareta Sarri gav oss då ett pris på 25 sek/natt inkl.el. När vi övernattar har vi tillgång till:toa,dusch,restaurang,bastu m.m.Om det sen klassas som ställplats,prk.el.camp.är ju ointressant.Fam.Sarri är gästvänliga de lever ju på oss turister.Enok är ju en legend som spåman och turistguide,Henrik ligger honom hack i häl

F

F.d. 20950

Guest

Jag tycker det verkar en aning oseriöst att tigga bilder till en tidningsartikel som ju inte är en ideell tidning.

Här på forumen läser jag ofta att vi skall göra rätt för oss och gärna ta in på campingar, ställplatser och parkeringar som är avgiftsbelagda. Då känns det lite märkligt att läsa inlägg där det anses vara OK att bjussa på bilder.

Betänk att den gratisbilden innebär att en fotograf gått miste om en intäkt. Om tillräckligt många amatörer bjussar på sina bilder bara för att få nöjet att se sina alster i tryck så kommer snart en yrkeskår att gå i graven. Jag hoppas alltså att tidningen kommer att göra rätt för sig och betala ett skäligt arvode för den eller de bilder som kommer att publiceras.

Jag arbetar som frilansjournalist så detta har har ingenting med "tidningens" agerande att göra. Jag respekterar era åsikter men om ni vill diskutera vidare kring stavning, arvoden, upphovsrätter och "yrkeskårer som går i graven", får ni jättegärna starta en egen tråd för det. Tack :msn_thumbup:

F

F.d. 55695

Guest

Hej jag heter David och jobbar som fotograf. I morgon kommer jag att köra tjugo mil för att klara av mina uppdrag och nu undrar jag om det finns någon som skulle vilja sätta in trehundra kronor på mitt konto för att täcka drivmedelskostnaderna. :wink:

Nu kanske jag driver det hela till sin spets men exakt det jag beskriver ovan ber trådskaparen om. Som yrkesfotograf blir jag alltid ledsen när vinstdrivande publikationer försöker fixa till redaktionellt material utan kostnad. Jag kan förstå att en glad amatör som tycker att det är roligt att bli publicerad och har så hen klarar sig på grund av annan försörjning ställer upp. Det hade dock varit klädsamt med en symbolisk ersättning för eventuella bilder eftersom jag utgår från att tidningen drivs med vinstintresse och att skribenten inte jobbar gratis.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Varför ska allting vara svart o negativt när det gäller svar o inlägg i trådarna här på forumet. Om det nu är så att någon ber om ett foto kan väl inte detta vara hela världen att bistå med ett sådant. Naturligtvis måste man kolla så man inte har personer eller andra saker med på bilden som gör det omöjligt att publicera. Har varit där två gånger men tyvärr inga bilder har jag. Försök vara lite positiva, Tack!!

F

F.d. 25270

Guest

Jag arbetar som frilansjournalist så detta har har ingenting med "tidningens" agerande att göra. Jag respekterar era åsikter men om ni vill diskutera vidare kring stavning, arvoden, upphovsrätter och "yrkeskårer som går i graven", får ni jättegärna starta en egen tråd för det. Tack :msn_thumbup:

Du måste väl inse att det var din "vädjan" om bilder som startade diskussionen.

F

F.d. 52943

Guest

Att bjuda tidningen på bilden är ju helt ok men ger du bort den utan krav på copyright och byline kan den sedan dyka upp på de mest oanade ställen som du kanske inte gillar.
Tänk den som bakgrund i en annons för ett politiskt ytterlighetsparti eller dyl.
Ge dem rätten till bilden för detta specifika bruk är mit råd. Skulle nog också krävt namnet som fotograf.

En viktig synpunkt. Copyrighten skulle även jag vilja behålla i en sådan situation.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Jag räknar nog med att alla bilder jag släpper till olika media kan gå detta öde till mötes.
Kolla bara i trådar som Ovanlig husbil o Roliga skyltar där det finns gott om "lånade" bilder.
När det gäller Niklas här så gjorde han ett reportage om mig o frugan som finns o läsa i husbil & husvagn nummer 5 iår. Detta med mina bilder vilket också ledde till ett reportage i Golf Digest även där med mina bilder.
Jag har bara gott o säga om Niklas och kan min bilder inspirera andra läsare genom vårt sätt att använda vår husbil så är jag helt tillfreds med det.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vilken snåljåp! Säljer sina artiklar till flera tidskrifter och även internationellt, men erbjuder inte sina medarbetare/fotografer ens ett litet symboliskt arvode.
Jag tror inte att denna affärside' håller i längden.

aake

Dahl

HBK Medlem
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025

Varför ska allting vara svart o negativt när det gäller svar o inlägg i trådarna här på forumet. Om det nu är så att någon ber om ett foto kan väl inte detta vara hela världen att bistå med ett sådant. Naturligtvis måste man kolla så man inte har personer eller andra saker med på bilden som gör det omöjligt att publicera. Har varit där två gånger men tyvärr inga bilder har jag. Försök vara lite positiva, Tack!!

Jag kan bara stöda detta, media världen har aldrig haft bättra möjligheter för söka efter foto på nätet som nu. Problemet är att alla vill giva bort deras foto for att få det med tidningen. Vi har aldrig haft bättra möjlighet för ta kvalitets foto som nu. den kvalitet som visas upp är den sämste på 50 år suddiga foto tagit med en telefon är gratis. Och det acceptera vi. Fotografen som står bredvid och ett fota av hög kvalitet kan inte leve av yrke. Orsak tidningen/media behövs icke att betala for den service mer. kom ihåg att skriv Copyright på eran foto ni vet aldrig var ni ser dom näste gång.

Toppen