• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bildbehandlingsprogram

F

F.d. 55695

Guest
Sv: Bilbehandlingsprogram

GIMP - Downloads

Gimp har fått bra kritik. Själv använder jag det inte men har tittat lite på det och anser det vara riktigt bra, inte minst som det är gratis.

/David (fotograf till yrket)

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Bildbehandlingsprogram

Finns tydligen många att välja. Men vilket undrar jag upp till mig. Men det skall installeras på datorn och skall spara redigerade bilder i JPG format eller Giff.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Start med et par av de frie og se hva du selv liker. Det er litt høy læreterskel på Gimp, men den har nesten like mye muligheter som Photoshop som ikke er gratis. Irfranview har endel muligheter og er enkel i bruk. Paint.net er og ganske enkel. Det er helt avhengig av hva du ønsker å oppnå om disse to siste er bra ok for deg. Picasa er et sted i mellom Gimp og de andre, men har endel nettverksmuligheter mot Google som jeg ikke ble fortrolig med - har ikke testet uten å legge inn påloggingen på google ;)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Strunta i andraplansaktörerna och betala hellre lite pengar för en riktig Photoshopvariant och njut av möjligheterna! Jag har provat massor med gratisprogram och det har bara varit slöseri med tid!!

(OBS! Min uppfattning, givetvis!)

Jappe

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Kan inget om bildbehandling men vill bara kunna ändra storlek på bilden eller klippa ut delar men är nog helt novis på detta eftersom jag inte ens får ordning på bilderna i Paint. Är nog för gammal men ändå någon f.d programmerare. Kanske tror att det inte går att göra som jag tror. Har ju som jag ibland ställt frågor men misslyckats. Ha det bra vänner.

F

F.d. 14324

Guest

Tänkte utöka mitt svar lite nu. :)
Jag har testat några varianter av gratisprogram och varför jag rekommenderade Picasa är för att jag kom över inlärningströskeln med det.
Den tröskeln kommer jag inte över med Gimp 2.10, ett gammalt photoshop jag fick av Jappe, ViewNx2 som Anita & Jyrki tipsade mig om... Förmodligen jättebra program men jag kommer inte över tröskeln med dem och jag får inget flyt på det hela. Jag är begränsningen!

Testade även en del online-varianter för drygt ett år sedan, jag tyckte det var segt.
Det tog sin tid att ladda upp bilden till programmet, det tog sin tid för webtjänsten att utföra det jag ville och det tog en tid att ladda hem och spara bilden. Där kan min dåvarande internetuppkoppling ha haft ett finger med i spelet och även mina bristande kunskaper.
Okej, jag ska ge online-grejerna en chans igen för numera har jag bättre fart på uppkopplingen så det kanske flyter på bättre nu.

För att ändra storlek på bilder och kunna rita lite pilar mm, använder jag ett gratisprogram som heter PicPick, (också det ett gammalt hbk-tips) det är också ett program jag klarar av att komma över inlärningströskeln på.
Men om du vill testa att ladda hem det så var noga med att välja bort bonusgrejerna de vill skicka med, jag fick en sökmotor med på köpet en gång som det tog en stund att bli kvitt med. programmet är helt okej.

mvh jocke

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Picasa är bra då det även arkiverar bilderna så dom är lätta att hitta. Nog så viktigt.

Annars finns Light room....
mvh/
Marunga

Toppen