• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilbesiktning a`la Tyskland

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025
Hej
I går var jag och besiktigade husbilen och släpkärran. Passade samtidigt på att göra gaskontrollen. Gaskontrollen genomfördes på ett förtroendegivande sätt. Därefter var det dags för släpkärran. Prüfingenieuren kom ut på parkeringen och tittade på däcken, drog i handbromsen och lyfte i kopplingen. Allt ok. Ingen ljuskontroll , test av bromsverkan och kontroll av hjullagren. Kärran hängdes av, bilen togs in i verkstaden och kördes upp på lyften. Ljuset kontrollerades och därefter lyftes bilen. Ingenjören lyte framaxeln på en sida och snurrade på ena hjulet, därefter vidare till bakaxeln och gjorde likadant. Däreter kördes bilen ut för att genomföra avgastesten. Därefter var det bara att betala 180,60 Euro. Kontroll av hjullager, höjdinställning av halvljus och någon bromstest gjordes inte heller trots att det står i besiktningsprotokollet att de har gjort en i "Bremsenprüfstand". Ingenjören var överhuvudtaget inte inne i bilen.
Nästa besiktning är först dec 2014, så det ligger väl som vanligt på bilägarens ansvar att hålla grejorna i trim.
Mvh Klas

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Bilbesiktning a`la Tyskland

Rimmar inte så väl med den tyska grundlighet man föreställer sig. Verkar som att någon tar ut en skaplig timlön för dåligt jobb.

F

F.d. 29911

Guest

Det verkar vara "trygt"!!!! att köpa begagnad husbil från Tyskland !!!!
Tydligen köper man GRISEN I SÄCKEN !!!
HBK 5081
:aja:

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Det verkar vara "trygt"!!!! att köpa begagnad husbil från Tyskland !!!!
Tydligen köper man GRISEN I SÄCKEN !!!
HBK 5081
:aja:

Ja särskilt en 6 månader gammal bil. :wub:

Dessutom reg. besiktas det ju i sverige vid import.
Jag har då aldrig hört att det hittas så mycket brister då.
Så värst mycket påverkar väl inte detta utlandsköpet.

Vore dock intressant att veta om detta är ett normalt förfarande på tyska kontroller.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Kära vänner hur kan ni på ett vittnesmål döma ut hela den tyska bilbesiktningen?

Mina egna erfarenheter i Spanien är från överdrivet och larvigt nitisk, till en tjej som "sparkade på däcken". Tror ingen av dem följde de instruktioner som finns och som man möter i 9 fall av 10.

Skulle tro att man även kan möta en slarvig bilbesiktare i Sverige, men inte dömer vi väl ut hela sveriges bilbesiktnibg för det.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg må være enig med Tommy i det at det er store forskjeller fra sted til sted, mine 2 besøk hos svensk bilprovning var svært forskjellig - og litt mer relaxed en hva jeg har sett på tilsvarende kontroller på verkstader i Norge (de vet aldri når det dukker opp en kontroll av at de gjør jobber slik de skal). Avgasskontrollen ble droppet begge ganger i Sverige, og det ble ikke hentet ut info fra motorkontrollen. Bremsekontrollen OK, hjullager likeså pluss kontroll av alle lamper.

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Vore intressant o få veta Var i Tyskland och hos Vem besiktningen gjordes!?
Hej
Jobbet gjordes på en liten verkstad utanför Berlin. Dit kommer en av KÜS auktoriserad Prüfingenieur 2 ggr. per vecka och besiktigar fordon. Han kom en halvtimme försent och hade väldigt bråttom för att hinna till nästa verkstad.
Mvh. Klas

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Kära vänner hur kan ni på ett vittnesmål döma ut hela den tyska bilbesiktningen?

Mina egna erfarenheter i Spanien är från överdrivet och larvigt nitisk, till en tjej som "sparkade på däcken". Tror ingen av dem följde de instruktioner som finns och som man möter i 9 fall av 10.

Skulle tro att man även kan möta en slarvig bilbesiktare i Sverige, men inte dömer vi väl ut hela sveriges bilbesiktnibg för det.
Hej
Min tanke var inte att medverka till att döma ut en hel yrkeskår, bara påvisa att det inte alltid går riktigt rätt till vid besiktningen.
Besiktiga kärran gjordes förra gången av Dekra på samma vis, men de hade tid att kolla belysningen och bromsarna testade genom att besiktningsmannen drog åt handbromsen och sedan fick jag köra framåt och backa så att han kunde se att påskjusbromsen inte gick i "botten".
Mvh. Klas

Toppen