• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bila i Frankrike i sommar? Köp alkometer!

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Jo så stod det i tidn. SDS i dag, allt enligt Motormännen!
Nyheten dök upp på fettisdagen.
När kommer den dagen då vi får begära tillstånd för att köra genom Frankrike & hur kör man för att inte belasta dom Franska vägarna då man vill till Spanien?
Eller man skall hjälpa upp landet Grekland?
Mvh.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bila i Frankrike i sommar? Köp alkometer!

När kommer den dagen då vi får begära tillstånd för att köra genom Frankrike & hur kör man för att inte belasta dom Franska vägarna då man vill till Spanien?

Frankrike tjänar stora pengar på transittrafiken på sina utmärkta motorvägar. Så varför skulle man börja "dela ut tillstånd"?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Är det inte lättare om vi står i samma rum och pratar om samma sak. Varför skall vi stå i olika rum?

S

StorDansk

Guest

Jo så stod det i tidn. SDS i dag, allt enligt Motormännen!
Nyheten dök upp på fettisdagen.
Eller man skall hjälpa upp landet Grekland?
Mvh.

Ursäkta flor16. jag brukar betrakta dina inlägg som mycket sakliga, men denna gång har du nog skrivit innan du tänkt, jag fattar inget, men det kanske säger mera om mig. men jag försöker fatta
(SDS har flera betydelser. Scandinavian dragracing series (SDS); Sydsvenska
Dagbladet Snällposten · Sozialistischer Deutscher Studentenbund). Och Grekland får jag inte in överhuvudtaget?

Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Tittade på M:s hemsida eftersom jag är medlem där.

Så här står det:
Alkomätare i bilen krävs i Frankrike. Enkla engångsmätare (éthylotest à usage unique) säljs på större bensinstationer i Frankrike.

Det är ju rätt märkligt eftersom de enklare mätarna visar sig vara av rätt varierande kvalitet medan polisens har högre precision. Märkligt var ordet!

Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Ja Knarevik!
Vad skall man tro efter detta skriveri (Fransmän tvingas blåsa i bilen!)
di.se i dag.
Vad jag förstår så gäller Franska lagar i Frankrike.
Mvh.

F

F.d. 7

Guest

Tycker inte det låter som en dum regel, tycker det mest är till fördel om folk inte kör bil om de är lite för mycke "dagen efter". Men om folk nyttjar blås apparaterna är ju en annan sak

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Eftersom jag reser kors o tvärs i Frankrike just nu... (sitter på en rastplats utmed A75 just nu, lämnade medelhavet och 36 grader i bilen för Normandie..) Så kan jag ju upplysa om att jag ej lyckats inhandla någon modell av alkotest. Jag har vart inne på flera mackar, Geant, Auchan, Leclerc mm och alla säger bara att de är slut..

För några timmar sedan blev jag stoppad i en kontroll av Gendameriet... De ville se att jag hade reflex-väst och glödlampor till bilen. Jag påpekade att jag ej lyckats köpa någon alko-meter då de är slut överallt.. De skrattade och svarade att de kommer inte kolla detta förren första November på allvar (då blir det böter) eftersom de kände till problemen med leveranser.

Självklart skadar det ju inte att vara försiktig o skaffa en i Sverige redan.. Men jag var nyfiken på engångsvarianterna..

/Freddy

D

Deleted member 11118

Guest
Det är EN alkoholmätare som gäller i Frankrike

Tack för svaret Bertil, som dessutom bor i Frankrike och därmed bör veta vad som gäller. Hämtade hans svar i en annan tråd.

Det är EN mätare som gäller. Vet inte om man missleds av det faktum att de flesta billiga engångsmätare säljs i 2-pack.
/Bertil

:dog:Inger och Bertils Frankrikesida:dog:

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Det är nog lika bra att köpa en 2-pack. Har du bara en och använder den, så står du där utan någon i bilen.

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Kan denna mätare duga för att använda i Frankrike?
Om Alco Check Inflate 2-pack hos Teknikmagasinet.

De duger med råge... I Sverige är ju gränsen 0,2, vilket är den nivå dessa är kalibrerade för. De som du köper i Frankrike är kalibrerade för 0,5.

Sedan är det ju alltid bättre att helt avstå från alkohol vid bilkörning så behöver man inte fundera...

/Bertil

Ulf Th

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2025

Angående Teknikmagasinets engångs alkotester och även andra.

Kolla att testen är NF godkänd / approved vilket den skall vara enligt
information i bifogade länk.
French Breathalyzer, French Breathalyzer Law, Breathalyzer for France, French Breath Tester, French Breathalysers, NF Approved Breathalyzer, France Drink Driving Law, Breathalyzer for France, NF breathalyzer, nf breathalyser
(OBS att länken leder till importören av Contralcos testare i Frankrike
men verkar dock vara trovärdig.)

När någon kollat, vänligen informera i denna tråd.

Ulf

Toppen