• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bil negativt påverkad av svenskt diesel?

Ronjalt99

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Örebro
Hej! Har en Nordic 595 husbil från 98 som jag har kört felfritt med hela sommaren i Norge men nu när jag har kört i Sverige någon vecka (vilket är det längsta jag någonsin kört med den i Sverige) har det börjat ryka svart från avgas röret. Kan det ha med den svenska utblandade dieseln och göra eller bör jag söka upp en verkstad?
Tack för svar!!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.805
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Du har nog inte partickelfilter i din bil. Då kan der ryka svart. Speciellt om du kört på låga varv ett tag och gasar på. Min 2008 utan partickelfilter görs så men har godkända värden vid bilprovningen.

Den nya soppan med 30 % inblandning förbränns sämre. Min HB har börjat ta 1.5 dl mer nu än förr.

Undra hur dieslarna går 2030 när vi ska ha 60% inblandning när EU samma år ska ha 30%som slutmål. Det kostar på att "Gå före"

Du har nog inget fel på din HB
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.259
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kan det ha med den svenska utblandade dieseln och göra eller bör jag söka upp en verkstad?
Nej det kan inte ha att göra med Svensk diesel.
Den Svenska dieseln sotar mindre än EN590 diesel i övriga Europa, det är just poängen med den.

Den nya soppan med 30 % inblandning förbränns sämre.
Det stämmer inte, den förbränns bättre än utländsk diesel.
Däremot skiljer det 2-3% i energiinnehåll.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Jag har en husbil från 2004 utan partikelfilter. När jag tankar Preems diesel, evulotion tror jag den kallas, så ser jag att det ryker mindre än annan diesel. Det är väl ett tecken på att den förbränns bättre.
När det gäller dieselkvaliteter så läser man mycket killgissningar här på forumet.
 

Ronjalt99

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Örebro
Tack för alla svar! Vi valde att ändå åka vidare till campingen vi ska stå på en längre tid och nästa gång vi kör blir det till en verkstad. Misstänker nu att det föhoppningsvis endast är någon inställning som är fel så att det kommer in för mycket diesel för att bilen går fint att köra annars.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.805
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Intressant. Skriv gärna här sen och berätta hur verkstaden gjorde. Bra få nya kunskaper...
 
Toppen