• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

BF Goodrich All Track

Kalle & Eini

HBK Medlem
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Vad har ni för synpunkter på detta eller andra All Track däcken. Passar dessa till en vanlig husbil?
Då tänker jag inte på husbilar typ äventysbilar.
Hört att det inte är så komfortabel på en vanlig husbil.

hakan.81263

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
10644
Medlemskap
2025
Jag har kört med dessa på vår Malibu Van 640 i två år nu. Vi använder bilen året runt och det fungerar bra. Dock inte så bra på is men då får man sänka farten och vid behov sätta på Autosocks.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Vad har ni för synpunkter på detta eller andra All Track däcken. Passar dessa till en vanlig husbil?
Då tänker jag inte på husbilar typ äventysbilar.
Hört att det inte är så komfortabel på en vanlig husbil.

Är det deras "all terrain" du menar?

Sådan däcktyp är bra/bäst i terrängen.
Bullrigare på landsväg
Ökad bränsleförbrukning
Vet inte ifall de finns till originalfälgar, har nog aldrig sett dem på annat än special fälgar.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025

Kalle & Eini

HBK Medlem
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Jag tänker på detta däck , ber om ursäkt om något blev fel i mitt första inlägg.

Bilagor

• BF Goodrich all-Terrain.jpg
    BF Goodrich all-Terrain.jpg
    127,1 KB · Visningar: 59

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Här är en översättning från en tysk test av AT däck helt nyligen!
’Det säljs mycket A/T däck just nu till HB och det är verkligen en trend!

Bilagor

• IMG_3172.jpeg
    IMG_3172.jpeg
    152,2 KB · Visningar: 24

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag håller ju på lite med JEEP'ar m.m. och har då lite intresse åt detta håll. Nu finns det ju rätt många nya husbilar med sådana här terrängdäck med rätt snällt mönster och de här har ju både alptopp och snöflinga så de är ju godkända för vinter fullt ut, de klarar säkert också misshandel av trottoarkanter och andra föremål bättre utan att skadas. De brukar också klara sig rätt länge som vägdäck faktiskt.
De här har ju rätt snällt mönster för att funka bra på vanlig väg men mönstret ger ju ändå mera däckljud ifrån sig och däckens grepp har du ju bara användning av på två drivhjul till skillnad från att de husbilar som säljs med terrängdäck är ju fyrhjulsdrivna.
Sedan är det väl en smaksak kanske, men sådana här är troligen bättre som åretruntdäck än vanliga fyrsäsongsdäck.

Men sedan är det ett problem som jag funderat på men glömt att kolla på de nya husbilarna med liknande däck.
De här däcken du visar har ett lastindex på 103 viket innebär att vaje däck bär bara 875kg. och därmed får inte bilen väga mer än 1750kg. på någon av axlarna vilket också ger att det måste vara en bil med max 3500kg totalvikt..... Men vilken 3500kg husbil har exakt lika viktfördelning på fram och bakaxel. Så just de här däcken är nog bara godkända på en husbil som har en totalvikt en bra bit under 3500kg så de kan bära den tyngsta axeln på en sådan bil.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen