• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betraktningsvinkel TV

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Vår Tv 24 tums led av okänt fabrikat som har tjänat oss väl i 3 år gav upp nu . Den började bli svårstartad på hemresa från Spanien men att bli placerad hemma i köket tog knäcken på den. Ringde några Tv firmor men ingen vill ens se på ett okänt märke. Eftersom ingen vill laga den och den inte fungerar så öppnade jag den, Inte helt lätt. Inuti Tv:n fanns 2 kretskort. Luktade och letade efter spår av värme eller läckande kondensatorer, men tji allt såg fint ut.
Misstänker att lång tid i husbilen på landström då spänningen ofta är 14,4 volt kan ha skadat TV:n

Nog, nu skall jag köpa en ny TV för 12v och funderar på LTC som ju säger sig vara tåligare men jag vet inte hur bildkvaliteten är. Vill gärna att vi kan sitta i främre stolarna och båda ha bra bild. Kollade lite när jag köpte den numera havererade apparaten och fann att en del modeller måste man se på rakt framifrån, bara lite åt sidan och bilden blir mörk.

Någon med erfarenhet LTC och bildkvalitet.

Är DVD T2 ett måste ? Tar ju emot signal med parabol, utom då tv:n tjänstgör som köksTV då det är marknätet som gäller.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Betraktningsvinkel TV

Hejsan, om vi tar den biten om kanalväljarens innehåll för marknätet, så först och främst skall den klara Mpeg4. Det gör nog alla nu mera, men de höll på rätt länge att sälja de sista Mpeg2 utan att upplysa kunden om att det satt en gammal kanalväljare i TV'n.
Sedan DVB-T2. Utan det så kan man inte få in HD-kanaler, och då kanske man säger att det gör inget för det duger med normal upplösning på bilden.
Men skillnaden är att redan nu så finns det och kommer det kanaler som bara sänds i DVB-T2, och det är nog inte omöjligt att kanalerna som sänder både i DVB-T och DVB-T2 stänger av T och bara fortsätter med T2 och då försvinner de kanalerna också om TV'n inte klarar HD mottagning.
Så vid köp av en ny TV som skall användas till marksänd TV hela tiden eller även bara ibland så skall det nog stå både Mpeg4 och DVB-T2 på kartongen.

Men det är inte slut där ännu. Nu finns det ett nytt system bestämt efter DVB-T2 som kommer att komprimera signalerna ännu mera... Så hur man än gör så blir våra apparater gamla i förtid :(.

M.v.h. JANKRO.

noynoy

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024

Hej Sander ,

Vi har köpt en Anderson 24" LED med följande beteckning ANDERSSON LED24511HD PVR - Art.nr: C9073 . Bra betrakningsvinkel och Mediauppspelning via USB . Klart mycket bättre en tidigare modeller .

Produktbeskrivning.
• LED-TV med 24 tums bildstorlek (61 cm skärmdiagonal)
• HD ready-upplösning (1366 x 768)
• Inbyggd digital TV-mottagare godkänd för Boxer / ComHem
• 50 Hz-panel
• USB-ingång med stöd för foto, musik och film
• Möjlighet till drift via 12V-kabel - Perfekt till ex. husvagnen
• 2 x HDMI / 1 VGA / 1 SCART
• Väggfäste - VESA 75 x 75
• Mått med fot (B x H x D): 554 x 370 x 134 mm
• Vikt: 3,5 kg

/Noy Noy

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

När vår 12V tv säckade, köpte jag en 230V 24" 1400kr, mest för att jag hade hört/läst om problemen med Andersson 12V, och en "riktig camping tv" var alldeles för dyr.

Kör 230V tv'n via inverter ifall vi inte har landström bara att flytta kontakten ett jack i skåpet, den drar 21W, så det är inget att skrämmas av, bara ett tips på alternativ.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Går givetvis utmärkt via 220-inverter, men man måste ha lite extra solpaneler, eftersom strömförbrukningen blir högre.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Går givetvis utmärkt via 220-inverter, men man måste ha lite extra solpaneler, eftersom strömförbrukningen blir högre.

Nää, man MÅSTE inte ha EXTRA solpaneler för detta.
Ifall du menar inverterns förbrukning så är den marginell.

En tv drar ju det den drar, oavsett spänning in.

ThomasA

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2025

Vi har en LTC 19" TV. Väldigt nöjd med denna. Den har bra betraktningsvinkel och har ett stort omfång betr spänning, 9 - 16 volt.

F

F.d. 1470

Guest

Har flera Andersson. Nya modellen med suverän spec och betraktningsvinklar till det priset lite svårslaget. LTC vägrar ju uppge betraktningsvinklar.

Har dock även en Finlux från 2014, exakt samma chassi som Andersson. Har lagt av för andra gången nu.

Anders

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024

Två kretskort och högtalare plus några kontakter var allt som fanns i min Tv. Måste vara skärmen som kostar...

Tack för tips, verkar som både LTC och Andersson är bra. LTC kostar ju 50-60% mer än Andersson, men skall enligt reklamen vara lite tåligare.
Med LTC behöver man nog inte tänka på elförsörjningen, den skall ju fungera mellan 9 och 16 volt. Min numera skrotade Tv lade av vid drygt 11 volt, men så långt ner skall man ju inte köra batterierna.

Andersson verkar också bra, prisvärd, om man kopplar över till 230v när man har ström så försvinner ju risken med överspänning (14,4v vid laddning) Eller monterar en DC-DC omvandlare för stabil spänning. Lite pyssel med montering dock men sedan kan det vara kopplat på samma sätt hela tiden.
Var på Husvagns-svensson i Lidköping idag, tänkte jag skulle få se på LTC, men de hade bara en liten 16 tum framme som dessutom var avstängd, så det gav mig inget.

Skall kolla Siba eller Netonnet för att se Andersson in action.

Kollade hos Fritz-Berger och de har riktigt dyra speciella husbilstv, 580€, men det är nog inte värt pengarna.
Orginal har jag 2 Camos TV, 4-3 ej HD ganska dyra på sin tid.den i sovrummet har vi kvar men vid soffgruppen vill vi gärna ha 16-9 HD.
Om jag köper 19 tums tv får den plats i Hymers original TV skåp, men vi får svårt att läsa texten på utländska filmer, om jag köper 24 tum så har jag den i neddraget läge hela tiden, så hade jag med senaste tv:n. Möjligen ett riskmoment om jag frontalkrockar, men det lossnar nog mycket annat om så sker.

Bilagor

• tv inkrom.JPG
    tv inkrom.JPG
    108,1 KB · Visningar: 9
Toppen