• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betalvägar utan bomstationer

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Betalvägar byggs om till sk. Freeflow, vilket innebär att du skall betala avgiften via internet ofta inom 72 timmar, dessa typer av vägar finns i norra Frankrike samt i norra Italien just nu.
Än så länga är det ett fåtal sträckor men det verkar som det kommer fler, på sikt byggs nog alla vägar om till detta system.
Så planerar ni åka till dessa länder kan det vara bra att förbereda sig, genom att skapa ett konto för betalning.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Italien har Telepass i första hand... men jag är osäker på hur det fungerar för turister? Sen finns också Viacard.

Telepass kan säkert va smidigt! Men vad hjälper det om det är kö? Och kö är det ofta, just där man ska av motorvägen.
Själv betalar jag allt i Italien med kontanter. Fungerar överallt och går väldigt snabbt. Kassörer är vana vid att växla. Se dock upp för sedlar i större valörer. Det florerar en hel del falska sedlar.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Italien har Telepass i första hand... men jag är osäker på hur det fungerar för turister? Sen finns också Viacard.

Telepass kan säkert va smidigt! Men vad hjälper det om det är kö? Och kö är det ofta, just där man ska av motorvägen.
Själv betalar jag allt i Italien med kontanter. Fungerar överallt och går väldigt snabbt. Kassörer är vana vid att växla. Se dock upp för sedlar i större valörer. Det florerar en hel del falska sedlar.
Dom motorvägar jag menar är ett fåtal i mest runt Milano,där går inte att betala med kontanter dessa ”freeflow” saknar helt betalstationerna, utan bilen registeras elektroniskt när du passerar kamerorna, sedan har du 72 timmar på dig att betala online.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Man behöver fota - om man hinner - skyltarna för att förstå på vilken hemsida man ska in och betala på. Och lika lite hjälper det. Förra året runt Milano - pyssel att lågga upp bilen. Inget att betala. Kollade senare inget. Tjänstebilen - några månader senare kom räkningen med visst påslag. Inget roligt system.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Alternativt kan man abonnere på dette:

Kan bruges overalt i flere lande. Man betaler naturligvis for passagerne og derudover betaler man et månedligt brygge for de måneder man anvender brikken, og de måneder man ikke anvender brikken betaler man ikke.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I Italien använder jag denna app, enkel att förstå
Bip and Go tar inte bilar över 3.5ton

IMG_1124.png

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Dom motorvägar jag menar är ett fåtal i mest runt Milano,där går inte att betala med kontanter dessa ”freeflow” saknar helt betalstationerna, utan bilen registeras elektroniskt när du passerar kamerorna, sedan har du 72 timmar på dig att betala online.

Runt Milano?

Det finns två stora ringvägar om man ska passera förbi Milano.
En västlig och en östlig.

Tangentziale ovest väst
Tangentziale est öst

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Runt Milano?

Det finns två stora ringvägar om man ska passera förbi Milano.
En västlig och en östlig.

Tangentziale ovest väst
Tangentziale est öst
The FreeFlow model is a new type of toll system that has so far only been used on the A36 (near Milan), A59 and A60 motorways. It enables fully automatic registration of vehicles based on their licence plate number and vehicle category in order to avoid traffic jams at toll stations.

Toppen