Sv: Betalsätt vid privat försäljning av HB
Kontanter är alltid kontanter, men det kan bli lite nervöst om det är stora summor. Jag sålde en bil för en tid sen och då lånade jag ut min dator till köparen som förde över pengarna från sitt konto till mitt. Vi hade samma bank så det gick smidigt, och jag kunde sitta bredvid och kolla så att han gjorde rätt samt jag kunde direkt logga in på mitt eget konto för att kontrollera. Postväxel har jag också använt en gång när jag köpte husbil och säljaren tog emot den utan tveksamheter. Om jag själv skulle ta emot en postväxel skulle jag nog vilja att en sån affär gjordes upp på en bank för att kolla så att allting med postväxeln är som det ska. Tala om för köparen hur du vill ha det. Om köparen är seriös tror jag inte att han har något att invända om du har speciella krav på hur betalningen ska gå till. Pengar på ditt eget konto i förväg är nog det bästa och då blir det inga sena prutförsök men det kräver att köparen litar på dig. Det viktigaste är i alla fall att du har pengarna på ditt konto eller kontanter i näven innan du skriver under reg-beviset och ger köparen nyckeln. mvh jocke