• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Betalning av husbil

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025
Hej
Verkar lite omständigt när man skall betala husbilen när man handlar i Tyskland. Varför betalar man inte med kort (Visa eller liknande)?
Jag sålde en båt för några årsedan till en norrman och då funkade det inte med postväxel som man anars kan använda om man säljer/köper inom Sverige.

Vi gick då till mitt lokala bankkontor och han betalade med sitt Visa kort som han drog i en kortläsare inne på banken vips satt pengarna (ca:200.000 kr) på mitt konto.
Borde man inte kunna göra på liknande sätt och slippa fundera på om pengarna kommer fram i tid?

Martin

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Betalning av husbil

Köpte en båt i Finland för några år sen.
Betalade med Visa-kortet.
Funkade bra. :)

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Oftast tillkommer det väl en valutaväxlingsavgift på ~1.5% ? Sedan är det Avistakursen man får eller vilken kurs går dom efter ?

Peter :)

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Vid överföring mellan banker gäller Avistakursen istället för sedelkursen. Vi sparade nästan 30.000:- bara på kursskillnaden.

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Det går nog utmärkt, men kan bli lite dyrt. Jag vet inte om det beror på vilket kort du har. För några månader sedan var jag med en kompis ner till Tyskland. Då var påslaget 3 % på kortbetalning.
Kolla upp det noga så du inte blir överraskad.

F

F.d. 7747

Guest

Det går nog utmärkt, men kan bli lite dyrt. Jag vet inte om det beror på vilket kort du har. För några månader sedan var jag med en kompis ner till Tyskland. Då var påslaget 3 % på kortbetalning.
Kolla upp det noga så du inte blir överraskad.
:wideeyed:Kalles och liknande butiker tar Visa men med det påslag du redovisar , dom flesta , ja kanske alla bensinstationer tar också Visa och då utan påslag , Lidl , Penny , Family mfl.tar inte Visa , många campingar som är med i ACsi boken tar också Visa men många av dom begär då 1€ i påslag för korthanteringen ,

När det gäller så stora belopp som inköp av husbilar och liknande har jag ingen kunskap om hur det hela funkar .
Rulla Lugnt .

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

:wideeyed:Kalles och liknande butiker tar Visa men med det påslag du redovisar , dom flesta , ja kanske alla bensinstationer tar också Visa och då utan påslag , Lidl , Penny , Family mfl.tar inte Visa , många campingar som är med i ACsi boken tar också Visa men många av dom begär då 1€ i påslag för korthanteringen ,

När det gäller så stora belopp som inköp av husbilar och liknande har jag ingen kunskap om hur det hela funkar .
Rulla Lugnt .

Det är inte själva butiken (dom kan iofs också lägga på) som gör påslaget utan din bank/kreditgivare.

Git & Micke

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5403
Medlemskap
2022

Du kan begära expressöverföring från bank till bank när du är på plats. För vår del fungerade det kanon. Kostade 1000 kr överfört på bara några timmar. Inga vxlavg. eller kortavg.

:mcride:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

GE Money Banks Mastercard är gratis och handlar man utomlands läggs inga växlingsavgifter på och man får dagskurs utan påslag.
Däremot skall vissa krämare som Calles ha en avgift de själva lägger på.
//W

F

F.d. 5798

Guest

Ring telefonbanken och begär express överföring,då går det på ett par timmar kostar 300:- spänn(swedbank),gör den inte själv på datorn det kan kosta dig en natt på hotell eller i "din" nya husbil.

F

F.d. 25368

Guest

Hej!
När jag köpte min husbil av en firma i Tyskland betalade jag med min bankdosa.
Jag fick firmans IBAN kod och programerade in den hemma, fick firmans uppgifter och allt var OK
efter sista prutningen av priset i Tyskland, betalade jag med bankdosan, jag undrade om jag skulle vänta medan pengarna kom in på firmans konto, dom kommer jag är lugn sa säljaren.

Okej ? Fick låna en Adria Twin stack iväg på ett möte som jag planerat in i samaband med köpet av husbilen, under tiden gjordes husbilen klar för leverans.

återkom på Em fick en två tim genomgång av husbilen, mycket bra service:yes:

Betalningen med bankdosa gjorde att jag sparade nästan 20 papp i växelkurs
och slippa ha en massa cash på fickan

F

F.d. 55437

Guest

Vet inte om det funkar varje gång,hänger mycket på den tyska banken(vill ha ränta).Vi fick vänta 1-2 dygn.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Handlade av en privatperson i våras och denne krävde pengar på sitt konto innan han ville överlämna sitt "Fahrzeugbrief". Säljaren verkade vara orolig för att han skulle bli lurad på något sätt.
Gjorde expressöverföring från Swedbank på en fre morgon och pengarna kom till säljarens konto må fm. Inget större problem med väntetiden eftersom jag hade gott om tid och fick bo i husbilen sedan vi skrivit kontrakt och allt var klart för övrigt.

aake

Toppen