• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Betalning av hus bil i Tyskland ??

F

F.d. 25605

Guest
Hej på er !

Behöver dryfta ett litet penga problem med er kära HB vänner :)

Det bär i dagarna av till Tyskland för inköp av vår första HB.

Men bilen skall ju betalas.... Jag har nu betalat en handpenning via mitt internet kontor (SEB) till en kurs på 8,41, jättebra, problemet med detta betalnings sätt är att motagaren får pengana först efter 4 bankdagar och att man vid varje enskilt betalnings tillfälle endast kan föra över 150.000:- SEK.

Man hamnar i ett litet dilemma när man på plats skall göra slutbetalningen, man vill ju först inspektera och provköra sin tänkta semesterpartner innan man slutför affären.

Jag var igår i kontakt med SEB om möjligheten att på plats i tyskland göra en överföring (Transfer), det visar sig att om jag inte kan stanna kvar på plats i Tyskland i 4 dygn så återstår det bara att beställa en herrans massa Euro har i Sverige och bära med sig ner till handlaren, så där kul......

Dessutom så tappar jag 22.500 SEK på affäen då kursen ökar med 40 öre st på Euron.

Jag blev lite osäker på om personen jag pratade med på SEB hade koll på alla alternativa betalnings sätt, därför vänder jag mig nu till er !!!!!!

Med hopp om en varm och go Sommar !!!

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Betalning av hus bil i Tyskland ??

Hej på er !

Behöver dryfta ett litet penga problem med er kära HB vänner :)

Det bär i dagarna av till Tyskland för inköp av vår första HB.

Men bilen skall ju betalas.... Jag har nu betalat en handpenning via mitt internet kontor (SEB) till en kurs på 8,41, jättebra, problemet med detta betalnings sätt är att motagaren får pengana först efter 4 bankdagar och att man vid varje enskilt betalnings tillfälle endast kan föra över 150.000:- SEK.

Man hamnar i ett litet dilemma när man på plats skall göra slutbetalningen, man vill ju först inspektera och provköra sin tänkta semesterpartner innan man slutför affären.

Jag var igår i kontakt med SEB om möjligheten att på plats i tyskland göra en överföring (Transfer), det visar sig att om jag inte kan stanna kvar på plats i Tyskland i 4 dygn så återstår det bara att beställa en herrans massa Euro har i Sverige och bära med sig ner till handlaren, så där kul......

Dessutom så tappar jag 22.500 SEK på affäen då kursen ökar med 40 öre st på Euron.

Jag blev lite osäker på om personen jag pratade med på SEB hade koll på alla alternativa betalnings sätt, därför vänder jag mig nu till er !!!!!!

Med hopp om en varm och go Sommar !!!

Angående beloppsgräns är det bara att säga till banken att du vill ha en högre gräns, jag förde över drygt 300.000:- på ett bräde, har för mig att jag satte en gräns på 400.000:- för att ha lite marginal (Nordea).

Jag betalade allt utom 10.000:- i förväg så att husbilen bara var att hämta.
Beror mycket på om du har förtroende för handlaren.

Du kan göra överföringen i Tyskland, bara du har internetuppkoppling.

Peter :)

Senast ändrad:
K

Klaric

Guest

Hej
Jag tog reda på deras kontouppgifter innan vi åkte ner och gav alla dom uppgifterna till banken.
När vi köpte vår husbil så åkte vi ner titta på bilen när allt var okej så ringde jag Länsförsäkringar och bad dom föra över pengarna tog 24 timmar.(Sov i husbilen en natt)
Ring din bank och kräv en banktjänsteman/kvinna som vet vad dom gör ska inte vara ett problem.
Min svåger har SEB och han gjorde likadant.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Jag gjorde en överföring från ett Swedbankkonto vid köp i Tyskland förra året. Det går bra att överföra snabbt via internetbanken eller telefonbanken. Viktigt att välja "Urgent" i internetbanken. Jag beställde överföringen kl. 9.30 på förmiddagen hos handlaren och kl. 12.30 hade de pengarna på sitt konto.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Även jag har SEB och det funkade fint. Jag tog reda på vad jag behövde bank, konto etc och väl på plats i tyskland ringde jag SEB som telegraferade över hela summan på kring 60000 Euro. Allt fixades medan vi åkte och uppgraderade lastvikten när vi kom tillbaka ringde säljaren till sin bank som sa att allt var OK.

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025

Ett tips, tala med din bank!

Jag gjorde så här:
Förberedde min bank på vad som komma skulle, lämnade säljarens kontonummer till min bank. Kom överens med min kontaktman på banken (SEB) att jag ringer honom när affären är klar, han för över pengarna till säljaren konto och faxar ett kvitto på insättningen. Säljaren var också införstådd med proceduren, allt fungerade bra!

Leif C

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Jag har SEB. Inga problem.

Fråga efter Extra Expressöverföring
Det gick på någon timme och du får den fina Avistakursen.

Jag hade förberett min bankman på det hela. Så ett telefonsamtal var från Tyskland var allt som behövdes för att starta det hela.

F

F.d. 25605

Guest

Hej på er !!

Så nu har jag haft en ny vända igen med SEB och nu har jag fått samma info som ni skriver här ovan, Extra Expess är det som gäller dock kan dom bara garantera att pengarna förs över samma dag så jag måste göra överförningen på morgonen för att den skall vara framme på eftermiddagen samt att den inte garanteras finnas på mottagarens konto utan bara hos mottagarens bank, krångligt detta.

Visakort skall gå fint om man bara höjer beloppsgränsen

Check kan man få mot en kostnad på 200:-, det blir en kostnad för motparten men tar motparten detta så är det nog det bästa alternativet

bennyja

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024

"Extra express" har vi också använt oss av när vi handlat husbil utomlands.
Vill minnas att det kostade 1.000 kr i avgift hos SEB.

Avdelningen "utlandsbetalningar" är inte dygnet-runt-öppen utan arbetar vanliga
kontorstider om jag förstått det rätt. Det är därför bäst att ringa på morgonen
om man vill komma iväg så snart som möjligt. Alternativt telefonbanken när som helst
under ex kvällen innan så ligger man högt upp på "göra-listan" när utlandsbetalningar
öppnar.

Vi är lite bortskämda med hur snabbt överföringar mellan konton fungerar här hemma.
Ring därför och kolla att pengarna kommit fram till säljarens bank, det brukar gå ganska
fort, så får dom flytta pengarna till mottagande konto i egen takt.

J

Jarn

Guest

När jag skulle överföra senast med Handelsbanken, då har de tagit bort "Expressöverföring" inom EU.
Se denna tabell (tyvärr blev tabellen inte bra när jag kopierade in den)

Betalningsformer
Beroende på vilken form av utlandsbetalning du väljer tar det olika tid och kostar olika mycket.

Betalsätt Avgift Internet Mottagarens bank tillhanda Kommentar
EU-betalning 0 kr Inom 2 bankdagar För betalning till länder inom EU/EES. Se särskilda villkor.
Normal 40 kr Inom 2-3 bankdagar Används oftast för betalning till länder utanför EU/EES
Express 350kr Inom 1 bankdag Det snabbaste sättet att skicka pengar. Observera att det kan ta någon dag extra beroende på mottagarland.*
Nordisk kundbetalning 0 kr Samma dag, senast Inom 1 bankdag För överföring till Handelsbanken i Finland, Norge och Danmark

* Ej valbart för betalningar i EUR inom EU/EES eller för betalningar i SEK inom Sverige.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

När jag skulle överföra senast med Handelsbanken, då har de tagit bort "Expressöverföring" inom EU.
Se denna tabell (tyvärr blev tabellen inte bra när jag kopierade in den)

Betalningsformer
Beroende på vilken form av utlandsbetalning du väljer tar det olika tid och kostar olika mycket.

Betalsätt Avgift Internet Mottagarens bank tillhanda Kommentar
EU-betalning 0 kr Inom 2 bankdagar För betalning till länder inom EU/EES. Se särskilda villkor.
Normal 40 kr Inom 2-3 bankdagar Används oftast för betalning till länder utanför EU/EES
Express 350kr Inom 1 bankdag Det snabbaste sättet att skicka pengar. Observera att det kan ta någon dag extra beroende på mottagarland.*
Nordisk kundbetalning 0 kr Samma dag, senast Inom 1 bankdag För överföring till Handelsbanken i Finland, Norge och Danmark

* Ej valbart för betalningar i EUR inom EU/EES eller för betalningar i SEK inom Sverige.

Enligt Nordea fanns inte expressbetalning när vi köpte )Oktober 2012).

Peter :)

ChalleW

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2025

Finns en betalningsform som används av företag som heter SDV (same dag value) eller nollvaluta, då är pengarna framme hos den tyska banken samma dag (förutsatt att det är en större tysk bank, är det en mindre Sparkasse kan det ta några timmar till).
Har den tyske handlaren "bra" kontakt med sin bank kan den lokala banken oftast kolla med huvudkontoret och få bekräftelse på betalningen.
Be svenska banken om en kopia på SWIFT meddelandet där referens nr framgår (ISN och TRN) så kan den tyska banken lättare hitta betalningsuppdraget. Avgiften är ju ett antal hundralappar men det kan det vara värt.
Min betalning i höstas tog 3 timmar till Kreissparkassen.
Denna tjänst är normalt inte tillgänglig för privatpersoner så man måste ha bra kontakt med sin bank.

F

F.d. 29650

Guest

Var ner i höstas och handlade husbil.
Lag först till handlaren så han blev verifierad i listan (swedbank) innan avfärd.
Gjorde en europabetalning med "dosan" ca kl 1700,överföringen klar ca 1300 dagen därpå.
Fick en trevlig kurs 8.53 och kostnaden för detta var 10:- alltså tio spänn:)

Mvh/Micke
02garaget.com

stonewood

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024

Hej!
Jag tror Du ska akta Dej för att använda VISA-kort till såna belopp.
Blir troligen en häftig avgift för den som tar emot betalningen...
Som det skrivits av andra här så är det direktöverföring från banken med hjälp av Din bankman som fungerar bäst.
Jag gjorde motsv med Handelsbanken i Januari, vilket gick på ett par timmar,
dock lite sämre kurs i Januari än nu så det är bara att gratulera!

F

F.d. 17667

Guest

Det är en viss skillnad om bilen som ska köpas är begagnad eller ny. En begagnad vill man ju gärna besiktiga och provköra före betalning. Skulle bilen vara begagnad skulle jag inte betala en krona före besiktning och provkörning. När beslut om köp fattats så går det smidigt och snabbt med pengaöverföring, åtminstonne med Swedbank. Inga kontanter, ingen kortbetalning utan användandet av internet och internationell betalning med identifierad mottagare. Du får då också den lägsta kursen marknaden erbjuder,

Vi köpte en ny husbil i Tyskland i hösen 2012. Så här resonerade och gjorde vi:

Då husbilen var ny med gällande garantier mm, (och en modell vi ”provsuttit” i Sverige) och säljaren välrenommerad (som jag dessutom vunnit förtroende för) bad jag säljaren att e-posta mig fakturan. Vår avsikt var att Husbilen skulle vara betald då vi hämtade den.

Med fakturan som grund betalade jag svensk moms till Skattemyndigheten. Jag tog kontakt med Skattekontoret i Ludvika som på min begäran sände mig ett till tyska översatt intyg på att svensk moms betalts på husbilen. Jag e-postade detta intyg till säljaren i Tyskland som blev nöjd. Med detta förfarande var frågan om skatt avklarad före vi kom för att hämta husbilen.

Fakturan betalade jag genom att utnyttja min banks /Swedbank) internettjänster/internationell betalning . På så sätt kostade transfereringen 10 kr och fakturabeloppet till den bästa tänkbara kursen (aktuell dag 8.57).

Lycka till!

Toppen