• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Betala ställplats nja

björns

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024
Kallbadhusföreningen har satt upp en låda för frivillig betalning å ställplatsen vid Kallbadhust Ulricehamn Har varit uppsatt 3 veckor, ca 200 husbilar har besökt o övernattat. I lådan har inkommit 225 kr.Från Hasse som lämnat 100 kr + ett brev ( Tack för er gästfrihet Fantastikt bra skötsel. Ni är bäst i landet. Hasse Forsberg Örnsköldsvik /Björn

Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Betala ställplats nja

Kallbadhuset i Ulricehamn, eller var?
Ungefär som i La Spezia där man för ett par år sedan till personalen vid utfarten fick betala vad man tyckte det var värt.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Hörde talas om en lösning där det var frivillig betalning men man skickade ett sms och betalade då 50 kr till föreningen. Det har slagit väl ut och inga stöld problem som dom hade tidigare med en låda för kontanter. Tycker jag var en bra lösning och dom fick dessutom in mycket mer pengar än tidigare...

F

F.d. 53133

Guest

Hur ser kopplingen ut mellan kallbadhusföreningen och ställplatsen förutom läget? Har man juridiken med sig till detta?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Personligen när jag läser ämnet/tråden så tänker jag inte först på den eventuella juridiken, utan mera på en enkel matematisk reaktion på vad jag läser.

Det betyder alltså, att om vi tar bort Hasse från Ö-vik och hans generösa kontribution, så har de andra 200 husbilarna värderat stoppet till 50 öre styck!

En slant som f.ö. inte längre finns. Troligen har därför minst 100 husbilar inte tyckt det varit värt något alls och 100 husbilar har lagt en spänn var!

Märkligt att man kan göra så olika bedömningar, mot bakgrund till Hasse från Ö-viks lovord om ställplatsen

Det heter vi får vad vi förtjänar, men i vårt fall undrar jag om vi ibland inte får för mycket!

Skamligt, enligt mig! Däremot inte alls förvånad, vet en båtklubb med precis samma erfarenheter och även ett eget försök att vara generös mot husbilar, men som bara utnyttjades.

Finns en annan aktuell tråd som tangerar ämnet, som heter, "Bör vi kanske se över vårt beteende". Kloka och mycket viktiga tankar!

F

F.d. 53133

Guest

Jag betalar mer än gärna på denna ställplats! En fantastiskt fin sådan! Dock kan det väl vara intressant att få veta kopplingen mellan föreningen och kommunens ställplats...är det fritt fram att sätta upp en låda för frivilliga bidrag så kan ju vem som helst göra det...fiskeklubben, syföreningen eller?

Som sagt JAG betalar gärna ställplatsavgift, men vill kanske veta att det är på rätt sätt! När det är frivilligt blir det naturligtvis mer fråga om "tiggeri" än
rättvisa...med resultat som trådskaparen beskriver...

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Citerar första raden på första inlägget;

"Kallbadhusföreningen har satt upp en låda för frivillig betalning å ställplatsen vid Kallbadhust Ulricehamn"

Räcker för mig, med det förutsätter jag att föreningen har rätt att be om bidrag när deras, eller om det är kommunens område nyttjas.

Det är inte heller ovanligt att kommunerna ger rätt till ideella föreningar rätt att ta betalt när man sköter en ställplats/parkering.

Men det är klart börjar vi kräva utdrag ur kommunstyrelsens beslut, så slipper vi nog betala på de flesta ställena.

Att kalla det tiggeri är väl ändå att ta i, för mig för det för tankarna mera till hur det numera ser ut vid entrén på ICA, Coop, etc.

Tommy

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

"Men det är klart börjar vi kräva utdrag ur kommunstyrelsens beslut, så slipper vi nog betala på de flesta ställena."

Ja, och på sikt slipper vi nog de flesta ställplatserna också, vi kommer att uppfattas som ännu besvärligare än hittills! :wideeyed:

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Hörde talas om en lösning där det var frivillig betalning men man skickade ett sms och betalade då 50 kr till föreningen. Det har slagit väl ut och inga stöld problem som dom hade tidigare med en låda för kontanter. Tycker jag var en bra lösning och dom fick dessutom in mycket mer pengar än tidigare...

Då borde ställplatsen Svartvik som ligger i Sundsvall gå bra, för dom kör med sms-metoden ala 50kr.

Mååånga husbilar nattar där.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Allt kräver underhåll, inte minst en ställplats där man har ett underlag att ta hand om. Skräpet som produceras ligger på mark, i och runt soptunnor, soptunnor kräver eget underhåll (inte bara tömning), snöskottning gäller väl för ställplatser också, kanske en gräsmatta som ska klippas runt om, någon form av staket som kan skadas/rosta osv... (även om vi nu glömmer anläggningskostnader).
Vet ej hur detta fungerar i verkligheten och vem som står för alla dessa kostnader. Om det är kommunerna som gör det för invånarnas skattepengar, då är det inte mer än rimligt att dessa kommuner får nå't i gengäld.

Nu kommer min fråga: räcker det med att man handlar lite frukostfrallor och dagligvaror i närbutiken för att sedan lämna skräpet i soptunnan och drar vidare med gott samvete?

F

F.d. 53320

Guest

har man läst tidigare innlägg på forumet är man inte d minsta förvånad att d är så få som vill betala för d dom får.vi borde skämmas.spelar vi i en högre division än andra .vi tar inn på campingar eller ställplatser o betalar vad d kostar.alla skall leva.

D

Deleted member 11118

Guest

Kan konstatera att mitt försök att vara lite ironisk misslyckades totalt.

Med vänlig hälsning,

Stig

Jag fattade ironin och skrattade gott. Men alla uppfattar inte ironi på samma sätt tyvärr, men lite humor skadar inte, skrattmusklerna får arbeta :twitcy:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag har för mig att jag läst ett inlägg av en medlem som hade talat med någon från kallbadhuset som sa att de frivilligt? tagit på sig att "hålla ordning" på ställplatsen.
Tyvärr hittar jag inte det inlägget. Är det någon som vet?
Jag själv hade gladeligen lagt några tior för att stå på en fin ställplats med god ordning (trots att jag är smålänning av födsel och ohejdad vana).
:)

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Den lösningen gillar jag - skicka ett SMS och det dras 100 kr. Då slipper jag in- och utcheckning, köer mm. Det är lika smidigt som SMS-kollekt.

Toppen